بیانیه گروه هفت: ایران ارسال سلاح به روسیه را متوقف کند. تحریمها و “جبهه متحد در برابر روسیه”!

نشست دو روزه وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت پایان گرفت. گروه هفت در بیانیه‌ای با تاکید مجدد بر عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی از این کشور خواست ارسال سلاح به روسیه را متوقف کند.

سایت وزارت خارجه ژاپن بیانیه پایانی اجلاس وزرای خارجه گروه هفت در مورد ایران و خاورمیانه را منتشر کرد.یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که ضروری است ایران اقداماتی را برای کاهش تنش‌ها از جمله اجرای کامل و بدون قید و شرط آنچه در سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به ایران در ماه مارس توافق شد، انجام دهد.

وزرای خارجه گروه هفت مجدداً تأکید کردند که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست‌یابد و بر این عقیده مشترک بودند که همچنان از ایران می‌خواهند به تعهدات خود در خصوص عدم اشاعه هسته‌ای عمل کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با انتشار توئیتی به “هماهنگی سیاست‌های گروه هفت” در مورد ایران اشاره کرد و نوشت:«تنش زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی.»علاوه بر این، وزرای خارجه گروه هفت تایید کردند که از ایران خواهند خواست کمک تسلیحاتی به ارتش روسیه در جنگ تجاوزکارانه خود به اوکراین را متوقف کند.

***

یورونیوز وزرای امور خارجه گروه هفت کشور بزرگ صنعتی موسوم به «جی-۷» روز سه شنبه در شهر «کاروایزاوا» ژاپن متعهد شدند در برابر حمله روسیه به اوکراین یک جبهه متحد تشکیل دهند و اعلام کردند تحریم‌های سختگیرانه‌ای علیه مسکو به اجرا درخواهند آورد.

علاوه براین دیپلمات‌های ارشد گروه هفت در بیانیه‌ای اعلام کردند در برابر تهدیدهای فزاینده چین و کره شمالی در شمال شرق آسیا خواهند ایستاد.در این بیانیه آمده است: «ما به تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، هماهنگی و اجرای کامل آنها متعهد هستیم و تا زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت کنیم.»دیپلمات‌های ارشد گروه هفت افزودند: «لفاظی‌های غیرمسئولانه هسته‌ای روسیه و تهدید به استقرار سلاح هسته‌ای در بلاروس غیرقابل قبول است.»

تهدیدهای فزاینده چین و مانورهای نظامی در اطراف تایوان و حمله روسیه به اوکراین دو موضوع اصلی در این نشست بود.

وزرای گروه هفت در نشست اخیرشان تاکید کرده‌اند صلح و ثبات بین چین و تایوان «یک عنصر ضروری در ایجاد امنیت و رفاه بین‌المللی است» و خواستار «حل مسالمت‌آمیز مسائل» شدند.

آن‌ها همچنین از چین خواسته‌اند از تهدید، اجبار، ارعاب و استفاده از زور خودداری کند. در این بیانیه‌ آمده است: «ما همچنان نگران وضعیت دریاهای شرقی و جنوبی چین هستیم. هیچ مبنای قانونی برای ادعاهای چین درباره دریای جنوبی چین وجود ندارد و ما با فعالیت‌های نظامی‌ چین در منطقه مخالفیم.»

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …