تجمع بزرگ معلمان و فرهنگیان بازنشسته در تهران و  تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در چند شهر

روز ۳۰ اردیبهشت جمعیت بزرگی از بازنشستگان فرهنگی کل کشور مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران میدان بهارستان تجمع کردند. این تجمع در اعتراض به سطح نازل حقوقها و عدم اجرای نود درصد حکم و رتبه بندی در قانون همسان سازی و پیگیری دیگر خواستهای فرهنگیان بازنشسته صورت گرفت. بازنشستگان معترض با فریاد ” یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه” صدای اعتراضشان را علیه فقر و فساد و بی تامینی بلند کردند. این بازنشستگان در همین رابطه قبلا نیز در ۲۶ فروردین ماه در صفی چندین هزار نفره تجمع بزرگی برپا  کرده بودند. گفتنی است که روز گذشته معلمان مریوان با سه دستگاه اتوبوس برای شرکت در تجمع مقابل بهارستان راهی تهران بودند که نیروهای امنیتی در ۵۰ کیلومتری مریوان راه را بر آنها سد کرده و اتوبوس ‌ها را مجبور به بازگشت به مریوان کردند. در تجمع امروز در تهران معلمان بازنشسته با سر دادن شعار “زنده باد مریوان” از  معلمان مریوان حمایت کردند.

در این روز همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد نیز همچون یکشنبه های هر هفته در اعتراض به فقر و بی تامینی و علیه تعرضات حکومت علیه زنان و سرکوبگریهایش در شهرهای مختلف تجمع کردند. تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، اهواز،  کرمانشاه  و فولاد در اصفهان و تهران برگزار شد.

در شوش بازنشستگان از شهرهای کرخه، هفت تپه و شوش جمع شده بودند و با فریاد شعارهایشان اعتراض خود را  به شرایط بد و نامساعد معیشتی، دستمزدهای ناچیز و به  دزدی و فساد حاکم اعلام داشتند. بازنشستگان شعار میدادند: “روسری را رها کن، فکری به حال ما کن”، “لشکری، کشوری، تامین اجتماعی، اتحاد اتحاد”، و “تامینو غارت کردند، ما را بیچاره کردند”. بازنشستگان با سر دادن سرود زیر بار ستم نمیکنیم زندگی، جان فدا میکنیم در ره آزادگی کل بساط توحش حاکم را به چالش کشیدند. در اهواز بازنشستگان در  بلوار گلستان، میدان کارگر روبروی سازمان تأمین اجتماعی تجمع کرده و سپس دست به راهپیمایی زدند. بازنشستگان با شعار ” نه تهدید، نه زندان، نه اعدام  نیست جلودارما” بر پیگیری مطالباتشان تاکید کردند.  و در کرمانشاه بازنشستگان با شعارهایی چون”دولت ورشکسته ، برای بازنشسته، شمشیر را از رو بسته”،”حاصل کار دولت غارت جیب ملت” اعتراض کردند و پیگیر مطالباتشان شدند.

در اصفهان جمعیت وسیعی از بازنشستگان فولاد در خیابان نشاط مقابل صندوق بازنشستگی تجمع کرده بودند و شعار میدادند : “دزدیهاتون را کم کنید/ مشکل ما را حل کنید”، “فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون”، “حقوق نصفه نیمه/ سکوت کنیم، همینه!”. تجمع این بازنشستگان در تهران مقابل صندوق بازنشستگی فولاد در خیابان وزرا برگزار شد.

خبر اعتراضی دیگر در این روز مربوط به تجمع رانندگان ناوگان خودرو‌های سنگین شهر زابل در اعتراض به وضع بد معیشتی و کاری خود از جمله  کاهش سهمیه سوخت و عدم جوابگویی مسئولین شرکت نفت بود. این رانندگان برای چندمین بار در مقابل ساختمان شرکت نفت در این شهر تجمع کرده و خواستار جواب شده اند. رئیس شرکت نفت به جای پاسخگویی با لحنی تند  و هتک حرمت با رانندگان برخورد کرد که با اعتراض رانندگان مواجه شده و منجر به درگیری شد. بنا بر خبر چند ماه است که سهمیه سوخت خودرو‌های سنگین از سه هزار لیتر به ۳۰۰ لیتر دوره‌ای پانزده روزه کاهش پیدا کرده است. سهمیه سوخت تراکتور‌ها و موتور پمپ های کشاورزان هیرمند نیز قطع شده است و این موضوع صدمه اقتصادی زیادی به این رانندگان زده است و موجب فضایی از اعتراض در میان آنان شده است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹ مه   ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …