ترامپ: آمریکا نیازمند مرزهای مستحکم‌تر و بررسی‌های حداکثری است

ارلمپ روز یکشنبه بار دیگر از فرمان خود برای تعلیق در پذیرش پناهجویان و منع موقت ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا دفاع کرد و تأکید کرد که کشورش به «مرزهایی مستحکم‌تر» و «بررسی‌های حداکثری» نیازمند است.

 ترامپ در توئیتی روز یکشنبه منتشر کرد، نوشت که «کشور ما اکنون نیازمند مرزهایی مستحکم‌تر و بررسی‌هایی حداکثری است. به آنچه در اروپا و در واقع در جهان می‌گذرد نگاه کنید که یک آشفتگی هراس‌انگیز است».

در همین روز آسوشیتدپرس به اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد که گفته است اروپا در مقابل ساختن دیوارها، فروریختن آنها را جشن می‌گیرد و از ساختن هر پل جدید استقبال می‌کند.

فدریکا موگرینی افزوده است که مردم پیش از هر چیز انسان‌هایی هستند با حقوقی مسلم و غیرقابل تفکیک، و «هر کس فارغ از دین، نژاد و ملیتش، شایسته احترام است».

او همچنین ادامه داده که بسیار عجیب است که ما تنها چند روز پس از یادبود هولوکاست، باید این موضوع را تکرار کنیم.

این نخستین یک مسئول ارشد اتحادیه اروپا به فرمان‌های اجرایی اخیر رئیس‌جمهور آمریکاست، گرچه رهبران اروپایی به ویژه در آلمان و فرانسه انتقادهایی را از نحوه اجرای این فرامین اعلام کرده‌اند.

در این زمینه روز یکشنبه وزیر خارجه سوئیس گفت که تصمیم‌گیری در مورد نحوه پذیرش پناهجویان و مهاجران در ایالات متحده با واشینگتن است اما هرگونه مقابله با تروریسم «باید بر پایه حقوق اساسی و قوانین بین‌الملل باشد» و ارزیابی کرد که تصمیم واشینگتن در این راستا نیست.

در بریتانیا اعلام شد که ترزا می، نخست‌وزیر این کشور، از وزیران خارجه و کشور در کابینه خود خواسته است تا با همتایان آمریکایی خود در مورد ممنوعیت‌های متأثر از فرمان اجرایی اخیر گفت‌وگو کنند، و به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، بوریس جانسون وزیر خارجه مشاوران آقای ترامپ را تحت فشار قرار داده که بریتانیایی‌های دارای تابعیت دوگانه را از این تصمیم مستثنی کنند.

خانم می پیشتر در جریان دیدار خود از آنکارا، حاضر به انتقاد از این تصمیم آمریکا نشده بود، و تأکید کرده بود که آمریکا خود در مورد نحوه پذیرش مهاجران و پناهجویان مسئول است.

او اما روز یکشنبه به دلیل امتناع از محکوم کردن این فرمان تحت فشار قرار گرفت و همزمان طوماری به ابتکار جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر، تهیه شد که خواستار منع ورود آقای ترامپ به بریتانیاست.

رئیس‌جمهور آمریکا در جریان بازدید نخست‌وزیر بریتانیا از واشینگتن، دعوتنامه‌ای رسمی از ملکه الیزابت برای بازدید از بریتانیا در سال جاری میلادی دریافت کرد.

«نمی‌گذاریم وحشت‌افکنی کشتار مسیحیان ادامه یابد»

بر پایه گزارش رویترز رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه همچنین نوشت که «در خاورمیانه شمار زیادی از مسیحیان اعدام می‌شوند و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این وحشت‌افکنی ادامه یابد».

رویترز در گزارش خود یادآوری کرده که شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی که در عراق و سوریه اقلیت‌ها را هدف حملات بی‌رحمانه خود قرار می‌دهند، در مناطق تحت تصرف خود به شکنجه و کشتار مسمانان شیعه و سنی هم می‌پردازند.

رویترز اضافه کرده که توئیت آقای ترامپ در مورد «کشتار مسیحیان در خاورمیانه» می‌تواند به این اتهام که فرمان اخیر  ترامپ با ایجاد تمایز برای مسلمانان تهیه شده، دامن بزند.

این در حالی است که آقای ترامپ پیشتر در روز شنبه تأکید کرده بود که این فرمان به معنی جلوگیری از ورود مسلمانان نیست و هدف از صدور آن «حفاظت از مردم آمریکا» است.او همچنین گفته بود از نحوه اجرای این دستور راضی است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …