ترامپ چی گفت؟

ترامپ  در کنفرانس خبری که در برج ترامپ در نیویورک برگزار شد، به ادعاهایی پاسخ داد مبنی بر این که روسیه از او اطلاعاتی در دست دارد که در صورت افشا، او را در وضعیت نامطلوبی قرار می دهد و این اخبار را «خبر کذب خواند.»

آقای ترامپ در این کنفرانس خبری گفت: «من بهترین آدمها را به هیات دولت می‌آورم. رکس تیلرسون یکی از بهترین مدیران است.»

وقتی خبرنگار یکی از سایت ها که ادعاهایی علیه ترامپ منتشر کرده، خواست سوال کند، ترامپ گفت شما سازماندهی شده و خبرهای تقلبی دارید، به شما جواب نمی دهم.

این کنفرانس خبری همزمان با جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره بررسی اعتبارنامه رکس تیلرسون گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه و روز دوم جلسه استماع کمیته قضایی سنا برای بررسی اعتبارنامه جف سشنز گزینه پیشنهادی ترامپ برای دادستانی کل، برگزار می شود.

 او پیشتر در توییتر نیز اخبار نامطلوب علیه خود را کذب توصیف کرده بود.

بر پایه برخی گزارشها آقای ترامپ روز جمعه دو صفحه خلاصه شده، از این اطلاعات اثبات نشده را به همراه گزارش محرمانه درباره نقش دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دریافت کرده بود.

بنا به گفته منابع دولتی، مقامات ارشد اطلاعاتی کشور در ملاقاتی که هفته گذشته با رئیس جمهوری منتخب داشتند، به او گفته بودند که روسها مدعی هستند که اطلاعاتی خصوصی از او در اختیار دارند که وی را در وضعیت نامناسبی نشان می دهد.

آنها در ادامه به آقای ترامپ گفتند که این مطالب تایید نشده و منبع آن یک شرکت خصوصی است.

همچنین برخی از رسانه ها گزارش دادند که برپایه یافته های اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا، برخی از مقامات ستاد انتخاباتی او با نهادهای اطلاعاتی روسیه همکاری داشتند.

سخنگوی کرملین نیز روز چهارشنبه ادعاهای فوق را رد کرد. دمیتری پسکوف گفت:«ساخت این اخبار جعلی تلاش آشکاری برای آسیب رساندن به روابط دوجانبه است…. مطالب کلا ساختگی است. و به نظرم کیفیت مطالب این نشریه گواهی بر گفته های من است.»

آقای ترامپ شامگاه سه شنبه در توئیتی نوشت که این خبر ساختگی است.

مایکل کوهن، وکیل رئیس جمهوری منتخب می گوید که ادعاها نادرست و با هدف آسیب رسانی به آقای ترامپ توسط مخالفین سیاسی او خلق شده است.

موضوع احداث دیوار مرزی با مکزیک یکی دیگر از سوالاتی بود که در این جلسه طرح شد و رئیس جمهوری منتخب با تاکید بر ساخت آن تاکید کرد که مکزیک هزینه‌اش را خواهد پرداخت.

او در عین حال گفت که عاشق مردم مکزیک است و دولت مکزیک نیز معرکه است.

شری دیلن یکی از وکلای مالیاتی دونالد ترامپ نیز در این کنفرانس حاضر شد و در خلال سخنانش گفت که آقای ترامپ سود درآمدهای خارجی هتل‌های خود را به وزارت خزانه‌داری خواهد بخشید.

آقای ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اوراق مالیاتی خود عنوان کرد که این مساله برای مردم مهم نیست و همه چیز درباره شرکت‌های او روشن و مشخص است.او با رد هرگونه «تضاد منافع» تاکید کرد که فرزندانش مسئول اداره شرکت‌هایش خواهند بود: «آنها خودشان تصمیم می‌گیرند و با من مشورت نخواهند کرد.»رئیس جمهوری منتخب همچنین از ارائه جایگزین بیمه درمانی اوباما پس از تشکیل دولت خبر داد و بار دیگر گفت که بیمه درمانی اوباما «فاجعه» است.رادیو آمریکا

————————-

گزارش رادیو آلمان:نخستین نشست خبری ترامپ؛ از هک انتخاباتی تا حصار مرزی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در نخستین کنفرانس خبری خود پس از پیروزی در انتخابات به موضوعات مختلف پرداخت، از نقش روسیه در هک انتخاباتی تا هزینه‌های ساخت هواپیماهای جنگنده و سیاست‌های شرکت‌های خودروسازی.

 

روز چهارشنبه (۱۱ ژانویه / ۲۲ دی ماه) دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، نخستین کنفرانس خبری رسمی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرد تا به پرسش‌های رسانه‌ها پاسخ دهد. او طی این نشست خبری از موضوعات گوناگون سخن گفت، اما در اکثر موارد به طور کلی به مسائل پرداخت و اظهارات دقیقی بیان نکرد.

ترامپ در آغاز کنفرانس مطبوعاتی‌اش به اتهام‌هایی اثبات نشده پرداخت که گفته می‌شود، سازمان‌های امنیتی روسیه منبع آن بوده‌اند.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکا که روز سه‌شنبه (۱۰ ژانویه/ ۲۱ دی) منتشر شد، نهادهای امنیتی ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دونالد ترامپ گذاشته‌اند که طبق آن سازمان‌های امنیتی روسیه در مورد زندگی شخصی و حساب‌های مالی ترامپ اطلاعاتی حساس در اختیار دارند؛ اطلاعاتی که روسیه می‌تواند با بهره‌برداری از آن‌ها رئیس‌جمهور جدید آمریکا را تحت فشار قرار دهد.

پس از انتشار این گزار‌ش‌ها دونالد ترامپ بلافاصله واکنش نشان داد. او با انتشار پیامی در شبکه توییتر اخبار جدید منتشره را “جعلی” خواند و آن را یک “بازی کاملا سیاسی” دانست. رئیس کارزار انتخاباتی ترامپ نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی اظهار داشت که هیچ‌کدام از اخبار منتشره در این زمینه تأیید نشده‌اند.

مقامات روسیه نیز امروز چهارشنبه (۱۱ ژانویه) گزارش رسانه‌های آمریکایی و طرح اتهامات جدید علیه روسیه را رد کردند. سخنگوی پوتین تصریح کرد که کرملین “هیچ سند رسوا‌گری در رابطه با ترامپ در اختیار ندارد.”

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در نخستین نشست خبری خود به مسئله هک انتخاباتی نیز پرداخت، اما این بار به نقش روسیه در این ماجرا اذعان کرد. او گفت: «فکر می‌کنم که این، کار روسیه بوده است.» او اما در عین حال خاطرنشان کرد که دیگر کشورها نیز می‌کوشند سیستم‌های رایانه‌ای آمریکا را هک کنند.


وعده‌های انتخاباتی و آینده‌ی شرکت‌های شخصی

ترامپ در بخشی از نشست خبری خود به وضعیت اقتصادی آمریکا پرداخت. او از برنامه شرکت‌های خودروسازی آمریکا در جهت حفظ کارخانه‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر در این کشور استقبال کرد.

او پیشتر از شرکت‌هایی چون تویوتا و جنرال موتورز به خاطر فعالیت‌های تولیدی‌شان در کشور‌هایی کم‌هزینه مانند مکزیک انتقاد کرده و آنها را به پرداخت مجازات‌های گمرکی تهدید کرده بود.

رئیس‌جمهور منتختب آمریکا شرکت‌های داروسازی این کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این شرکت‌ها محصولات خود را در خارج از خاک ایالات متحده تولید می‌کنند و افزون بر این، کالاهای خود را به بهایی گران عرضه می‌کنند.

ترامپ در این نشست خبری وعده انتخاباتی خود در مورد مبارزه با بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید تکرار کرد و گفت که با سختکوشی در راه تحقق این وعده عمل خواهد کرد.

مسئله ساخت حصار در مرز مکزیک نیز از دیگر وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود. او در نشست خبری روز چهارشنبه به این موضوع اشاره‌ای کرد و بار دیگر گفت که خود مکزیکی‌ها هزینه‌ی ساخت آن را پرداخت خواهند کرد. او البته از ذکر جزییات اینکه این پرداخت به چه صورت خواهد بود، خودداری کرد.

او سپس در عرض تنها چند دقیقه به چندین مسئله و موضوع پرداخت، اما تنها به صورت گذرا و کلی، از جمله “هزینه‌ی هنگفت” تولید هواپیماهای جنگنده‌ی اف ۳۵ و همچنین وضعیت درمان و پزشکی کهنه‌سربازان آمریکایی.

دونالد ترامپ در نشست مطبوعاتی خود همچنین گفت که دو پسرش اداره‌ی شرکت‌های او را بر عهده خواهند گرفت. او تصریح کرد که از توان اداره‌ی همزمان کشور و امور تجاری‌اش برمی‌آید، اما “نمی‌خواهد این کار را انجام دهد”.

 

 

—————————

گزارش بی سی سی از سخنان ترامپ

می گوید که وی هیچ رابطه‌ای با روسیه ندارد و افزوده است که “با روسیه هیچ معامله‌ای ندارم.”

آقای ترامپ در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود طی شش ماه گذشته گفت که رابطه خوب با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مهم است و افزود که البته مطمئن نیست که با آقای پوتین بتواند تفاهم نظر داشته باشد اما امیدوار است که تفاهم نظری ایجاد شود.

او گفت در دوران زمامداریش، روسیه، چین و البته دیگر کشورهای جهان در مقایسه با دولت قبل احترام بیشتری برای آمریکا، قائل خواهند بود.

آقای ترامپ همچنین تلویحا آژانس‌های اطلاعاتی را مسئول انتشار پرونده‌ای خوانده که حاوی ادعاهایی است مبنی بر آن که روسیه از آقای ترامپ اطلاعاتی در دست دارد.

گزارش‌های تایید نشده‌ای که درباره این پرونده در رسانه‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که از این اطلاعات می‌تواند علیه آقای ترامپ استفاده شود.

وی گفت که اگر این نکته (دست داشتن آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا) درست باشد، نقطه سیاه بسیار بزرگی بر اعتبار آنهاست.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا این اطلاعات را در اختیار آقای ترامپ و همچنین آقای اوباما گذاشته‌اند که می گویند مستقلا قابل تایید نیست اما منابع آن موثق است. پیشتر آقای ترامپ بدون اشاره مستقیم به این گزارش ها آنها را به عنوان “خبرهای جعلی” محکوم کرده بود.

دولت روسیه نیز گزارش‌ها در مورد در اختیار داشتن اطلاعاتی قابل بهره برداری علیه آقای ترامپ را رد کرده و گفته است که هدف از انتشار چنین گزارش‌هایی را تلاش برای متشنج کردن روابط بین دو کشور خوانده است.

بیشتر بخوانید: روسیه ادعای در اختیار داشتن اطلاعات خصوصی درباره ترامپ را رد کرد

در نشست مطبوعاتی امروز چهارشنبه (۱۱ ژانویه) آقای ترامپ همچنین گفت که دو پسرش شرکتهای وی را اداره خواهند کرد و در مورد معملاتشان با وی صحبت نخواهند کرد.

او گفت که قادر است کشور و امور تجاریش را با هم اداره کند اما تاکید کرد اما “نمی‌خواهم این کار را انجام دهم.”

آقای ترامپ گفت همین اخیرا یک معامله ۲ میلیارد دلاری را در دبی رد کرده است که این نکته به گفته وی نشانگر آن است که وی در خصوص شرکتها و تجارتش، دیگر فعالیتی ندارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که روحیه مناسبی در کشور ایجاد شده است و افزود که وی “من بزرگترين كارآفرينى خواهم بود كه خدا تاكنون آفريده است.”

 

 

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …