تشدید تدابیر امنیتی در مرکز شهر کابل در پی مرگ چهار معترض

در پی تظاهراتی که روز جمعه به خشونت کشیده شده و چهار کشته بر جای گذاشت، دولت افغانستان روز شنبه، ۱۳۳ خردادماه، به بستن خیابان‌های مرکزی شهر کابل و تشدید تدابیر امنیتی متوسل شد.

صدها نفر از مردم کابل روز جمعه، ۱۲ خرداد، با حرکت به سمت محل انفجار مرگباری که روز چهارشنبه در مرکز این شهر رخ داد، علیه روسای دولت افغانستان شعار سر دادند.

معترضان دولت افغانستان را به «بی‌کفایتی» در تامین امنیت متهم کرده و خواستار استعفای رئیس جمهور و رئیس اجرایی این کشور شدند.

اما تظاهرات روز جمعه پس از ساعاتی به صحنه درگیری نیروهای پلیس و امنیتی و مردم معترض تبدیل شد و درنهایت چهار کشته بر جای گذاشت.

بر پایه گزارش‌ها، پلیس ضد شورش با تجهیزات کامل برای جلوگیری از حرکت تظاهرکنندگان به سمت کاخ ریاست جمهوری تیراندازی هوایی کرد و به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور و آب پاشید.

روز جمعه برخی از گزارش‌ها حاکی از آن بود که نیروهای پلیس برای جلوگیری از حرکت مردم به طرف ساختمان به سوی آنها شلیک کرده‌‌اند.

این تظاهرات پس از آن شروع شد که حدود هزار نفر نزدیک محل بمب‌گذاری روز چهارشنبه دهم خرداد، اجتماع کردند.

در این بمب‌گذاری مرگبار که در ساعات پر رفت و آمد صبح روی داد، دست‌کم ۹۰ نفر کشته و بیش از ۴۶۰ نفر مجروح شدند که اکثر آنها غیرنظامی‌اند.

این حمله مرگبارترین بمب‌گذاری در شهر کابل از سال ۲۰۰۱ و سرنگونی حکومت طالبان پس از اشغال خاک افغانستان توسط آمریکاست.

حال خبرگزاری رویترز از کابل گزارش می‌دهد که مقامات دولتی افغانستان در تلاش برای جلوگیری از تکرار خشونت‌ها و درگیری روز شنبه خیابان‌های مرکزی این شهر را بسته‌اند.

این خبرگزاری به نقل از مقامات امنیتی در کابل می‌گوید که تظاهرات و تجمع به دلیل وجود «خطر حمله» تروریستی به تجمعات ممنوع اعلام شده است.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انفجار مرگبار روز چهارشنبه در شهر کابل را نپذیرفته و طالبان افغانستان نیز هرگونه دخالت در این حمله را تکذیب کرده است.

در همین حال برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت این حمله را پذیرفته است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …