تشدید فشار بر دانشجویان در دانشگاه‌ها برای اعمال حجاب اجباری

همزمان با تشدید برخورد با دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف با هدف اعمال «حجاب اجباری»، از جمله برخورد خشونت‌بار با دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان و اخراج دسته‌جمعی دانشجویان معترض دانشکده علوم اجتماعی از خوابگاه، تشکل‌های دانشجویی گزارش دادند که یک دانشجوی دختر دانشگاه یزد در پی «فشار روانی وارد شده در جلسه کمیته‌ انضباطی، تهدیدات رئیس دانشگاه و صدور حکم دو ترم تعلیق از تحصیل» به بیمارستان منتقل شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور با تایید انتقال زهرا رحیمی، دانشجوی رشته شیمی دانشگاه یزد، به بیمارستان، گزارش داد که ابتدا حال این دانشجو در جلسه بیست و ششم فروردین ماه کمیته انضباطی پس از مواجه شدن با «پرخاش و توهین» عباس کلانتری، رئیس دانشگاه یزد، وخیم شده بود که منجر به ورود آمبولانس به دانشگاه و ارائه درمان‌های فوری شد.

آغاز وخامت حال زهرا رحیمی در جلسه کمیته انضباطی دانشگاه یزد و هنگامی بوده است که این دانشجو «برای بار سوم به کمیته انضباطی فراخوانده شد و حین برگزاری جلسه این کمیته، عباس کلانتری رئیس دانشگاه یزد وارد شده و این دانشجو را مورد پرخاش و توهین» قرار داد.

شوراهای صنفی تاکید کرد که «در نتیجه این اتفاق، فشار روانی شدیدی به دانشجو وارد شد که منجر به ورود آمبولانس به دانشگاه و بررسی حال این دانشجو و درمان او شد اما با این وجود چند روز بعد کمیته انضباطی برای این دانشجو حکم «دو ترم تعلیق از تحصیل» صادر کرد که در جریان ابلاغ آن و اعلام «ممنوع‌الورودی او به دانشگاه و خوابگاه به مدت دو ماه»، بار دیگر حال این زهرا رحیمی وخیم شده و پس از انتقال به بیمارستان، بستری شده است.

به گفته فعالان دانشجویی، فشار وارده به این دانشجو به نحوی بوده است که طی دو روز متوالی آمبولانس برای معاینه و درمان این دانشجو اعزام شد که نیروهای اورژانس «در روز دوم او را به بیمارستان منتقل کردند.»

حکم صادره کمیته انضباطی دانشگاه یزد برای صدور حکم «دو ترم تعلیق از تحصیل، ممنوع‌الوردی به دانشگاه و خوابگاه و محرومیت از همه امکانات دانشجویی» برای زهرا رحیمی به استناد گزارش مسئولان خوابگاه صادر شده که در آن به صراحت این دانشجو مورد اهانت قرار گرفته و آمده است: «این دانشجو روز ۲۰ فروردین با پوشش مانتوی خیلی کوتاه که شبیه لباس بود با آستین کوتاه و شال که موهایش بیرون بود، قصد خروج از خوابگاه را داشت که به او تذکر داده شد ولی او با پررویی گفت پوشش من همین است.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارش خود با تاکید بر اینکه «در جریان انتقال این دانشجو به بیمارستان، دوستان او توسط ماموران تهدید شدند تا خبر بستری شدن زهرا رحیمی در جایی نشر نشود»، افزود: «مسئولیت آسیب وارده به این دانشجو با دانشگاه یزد و رئیس آن عباس کلانتری» است.

در گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور از «پرونده‌سازی‌ عباس کلانتری رئیس دانشگاه یز بر علیه زهرا رحیمی و ایجاد فشار روانی شدید برای این دانشجو» به عنوان نمونه‌ای از اعمال فشارها بر دانشجویان معترض، مجازات دانشجویان بدون سند و مدرک قانونی با اشد احکام» یاد شده است که اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های ایران در جریان است.

همزمان کانال دانشجویان متحد خبر داد که پس از تجمع ۲۷ فروردین دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران «در اعتراض به مقررات حجاب اجباری و برگزاری جلسات کمیته اخلاقی و سختگیری نیروهای حراست»، چندین دانشجو از «حق برخورداری از خوابگاه» محروم شده‌اند.

بنابر این گزارش، در حالی که هیچ‌ روند قانونی در این مورد طی نشده و دانشجویان معترض «جایی جز خوابگاه برای سکونت ندارند»، مقام‌های دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اقدام به بیرون کردن شبانه دانشجویان دختر از خوابگاه کرده‌اند.

فعالان دانشجویی همچنین از حملات و ایجاد مزاحمت نیروهای لباس شخصی بای دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان خبر داد و گزارش کردند که این نیروها با حضور در مقابل این دانشگاه به دانشجویان در مورد «رعایت حجاب و جمع نشدن دانشجویان زن و مرد» تذکر داده و در مواردی نیز به «دانشجویان با اسپری فلفل حمله کرده‌اند» و دست‌کم یک دانشجوی را برای ساعاتی بازداشت کرده‌اند.

همزمان با افزایش فشارها بر دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور، جمعی از دانشجویان دانشگاه مازندران در بیانیه‌ای اعتراضی نوشتند: اکنون که «مرتجعین و متحجرین بار دیگر ارتش سیاه خود را بر مسیر زندگی مان سد کرده‌اند؛ ما دانشجویان پرچم خیزش زن، زندگی و آزادی را در دست خواهیم گرفت.»

در این بیانیه، دانشجویان با تاکید بر اینکه «ما از اختیار بر تن‌هایمان دفاع می‌کنیم و آن‌ها بر لباس‌هایمان می‌تازند»، افزودند: مقام‌های حکومتی «گماشته‌هاشان را بر سرِ درها، استراحتگاه‌ها و کلاس‌ها گمارده‌اند تا با تحمیل حجاب، به خودشان اطمینان دهند که همچنان توانایی سلطه دارند. گویی حاکمیت تحمیل حجاب را تمامی هویت خود انگاشته و آزادی پوشش حکم نابودی‌اش را دارد. ما نیز هویتش را نشانه می‌رویم و از حق آزادی و برابری خود دفاع خواهیم کرد.»از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …