تلسكوپ جيمز وب و آينده انسان هوشمند- سینا پدرام

سازمان ناسا در پى نشر عكسهاى جديد توضيح داد  “هزاران کهکشان – از جمله کم‌نورترین اجرام مشاهده شده در مادون قرمز – برای اولین بار در دید وب ظاهر شده‌اند. این تکه از جهان پهناور، بخشی از آسمان را می‌پوشاند که تقریباً به اندازه یک دانه شن است که توسط شخصی روی زمین نگه داشته شده است.”

جذابيت عكسهاى جديد براى دانشمندان و كيهان شناسان شايد قابل وصف نيست، اما نكته اى كه جلب نظر می کند مسىىًوليتِ “بى انتهايى” است كه بر دوش انسان “خردمند” قرار گرفته است.

گرچه پذيرش اين موضوع كه اين جسم بيولوژيك هوشمند يعنى انسان مدرن، ميتواند فقط در زمين بوجود آمده باشد، سخت به نظر ميرسد، اما سوال بزرگتر و پر مسىىًوليت تر ديگرى كه در مقابل همه قرار ميگيرد اين است؛ چگونه  بايد از اين كره آبى با دل و جان پاسداراى كرد؟

اگر در عرض ١٣ و نیم ميليارد سال گذشته پس از آغاز اين جهان،  پيدايش انسان يك اتفاق بيولوژيك نادر، منحصر بفرد و ارزشمند است، حضانت و نگهدارى كره زمين با تمامى موجودات آن و از جمله خود انسان هوشمند بار مسىًوليت ما را صد چندان ميكند.

سرمايه دارى سيستم اقتصادى است كه درست در تناقض مستقيم با طبيعت و انسان و طبيعت انسانى عروج و رشد كرده است. سيستمى كه سود سرمايه ها مهمتر از تعالى انسان در امتداد با طبيعت پيرامونش است.

از اين منظر، ميارزه با سرمايه دارى و رژيمهاى سياسى نگهبان اين سيستم، آن مسىًوليت سُترگى است كه بودِ و نبودِ انسان خردمند به آن گره خورده است.

براى عده اى شايد عكسهاى تلسكوپ جميز وب حكايتى از ناچيزى و خُردى اين كره خاكى در مقابل اين جهان لايتناهى باشد. اما با عروج انسان خردمند، اين موجود بيولوژيك بى همتا و شايد كمياب در اين سياره كوچك، داستان ديگرى آغاز شده است. ادامه اين داستان در گرو مبارزه متشكل ماست.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

اینرا هم بخوانید

اعزام شکنجه‌گران برای پرونده‌سازی علیه شریفه محمدی – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۷۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …