توافق عراق و عربستان برای تمدید ۹ ماهه کاهش تولید نفت

دو روز مانده به اجلاس وزرای نفت اوپک برای بحث پیرامون تمدید کاهش تولید نفت برای شش ماه دیگر، عربستان و عراق اعلام کردند که بازار نفت نیازمند تمدید این توافق به مدت ۹ ماه دیگر است تا ثبات به بازار برگردد.

به گزارش روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، در خبرگزاری رویترز، خالد الفالح وزیر نفت عربستان پس از دیدار با همتای عراقی خود در بغداد اعلام کرد که وی مخالفتی میان اعضای اوپک برای تمدید ۹ ماهه کاهش تولید نفت نمی‌بیند.

اعضای اوپک توافق کرده بودند که در نیمه اول سال جاری تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند، اما دوباره قرار است وزرای نفت اعضای این سازمان در وین دیدار کنند تا درباره تمدید توافق یاد شده برای نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به مذاکره بنشینند.

اگر این توافق ۹ ماه دیگر تمدید شود، تا مارس سال آینده، یعنی فروردین سال ۹۷، اعضای اوپک (منهای نیجریه و لیبی) موظف هستند که تولید خود را در سقف کنونی نگه دارند.

این در حالی است که ایران هم اکنون روزانه ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت دارد و برای سال جاری خورشیدی افزایش ۸ درصدی تولید نفت را برنامه ریزی کرده است.

بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در هفته گذشته، تولید نفت کشور باید طی سال جاری هشت درصد افزایش یابد و به ۴.۱ میلیون بشکه در روز برسد.

البته عراق نیز افزایش تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه ای را برنامه ریزی کرده است. به این ترتیب، ایران و عراق باید از ظرفیت رشد تولید خود طی سال جاری خورشیدی استفاده نکنند.

بیژن نامدار زنگنه قبلا از تمدید توافق کاهش تولید حمایت کرده است.

یازده کشور دیگر تولیدکننده نفت، از جمله روسیه، نیز متعهد شده اند که در نیمه اول سال روزانه ۵۵۸ هزار بشکه کاهش تولید نفت داشته باشند.

بر اساس آمارها، اعضای اوپک در ماه گذشته به بیش از ۹۰ درصد از تعهد خود عمل کرده اند، اما ۱۱ کشور غیر اوپک تنها ۶۴ درصد به تعهد کاهش تولید نفت پایبند بوده اند.

آقای فالح روز سه شنبه در ادامه گفت که عراق به ایده تمدید ۹ ماهه کاهش تولید نفت «چراغ سبز» نشان داده است. به گفته وی، مفاد تمدید توافق کاهش تولید مانند توافق قبلی خواهد بود و تنها تغییرات جزئی خواهد یافت که این موضوع در اجلاس پیش روی اعضای اوپک مذاکره خواهد شد.

عربستان تنها کشور در میان اعضای اوپک است که به بیش از صد درصد تعهد خود برای کاهش تولید نفت عمل کرده است.

ایران نیز به صد درصد از تعهد خود برای تثبیت تولید نفت در سقف ۳.۸ میلیون بشکه در روز عمل کرده است. عراق در ماه گذشته تولید خود را ۴۰ هزار بشکه کاهش داد و میزان پایبندی خود را به ۷۷ درصد رساند. اما به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، انتظارات بیشتری می رفت که به تعهد خود عمل کند.

رویترز می نویسد که برای اولین بار است که یک مقام ارشد سعودی طی سه دهه گذشته به عراق سفر می کند.

رویترز به نقل از شرکت گلدمن زکس نوشته است که تمدید ۹ ماهه کاهش تولید نفت می تواند به ایجاد موازنه در بازار نفت طی سال ۲۰۱۷ کمک کند و قیمت‌ها را حدود ۵۷ دلار نگه دارد. قیمت نفت برنت هم اکنون حدود ۵۴ دلار است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …