توضیحات شرکت ملی نفتکش ایران درباره نفتکشهای گمشده

و ب سایت نفت و انرژی و اقتصاد:توضیحات شرکت ملی نفتکش ایران درباره نفتکشهای گمشده   در پی انتشار گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری نکونیوز با جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس با عنوان “جزئیات پرونده نفتکش‎های گمشده”، شرکت ملی نفتکش ایران توضیحاتی برای نکونیوز ارسال کرده است.

در پی انتشار گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری نکونیوز با جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس با عنوان “جزئیات پرونده نفتکش‎های گمشده”، شرکت ملی نفتکش ایران توضیحاتی برای نکونیوز ارسال کرده است.
در این توضیحات، اغلب بخشهای گفت و گو تایید شده و در مورد بخشهایی که سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره آنها چندان دقیق نبوده توضیحاتی ارائه شده است. ضمن اینکه شرکت ملی نفتکش بر احقاق حق خود بر مبنای مصالح ملی تاکید کرده که البته نکونیوز نیز تلاشهای شرکت ملی نفتکش را تایید می کند چراکه برخی رخدادها در دوره تحریم، در حیطه اختیارات شرکتها هم نبوده است. ضمن سپاس از روابط عمومی محترم شرکت ملی نفتکش ایران، متن کامل توضیحات این شرکت درباره جزییات پرونده نفتکش های گمشده را تقدیم حضورتان می کنیم:

1- نفتکش‎‎هایی‎که در مصاحبه جناب آقای جلال میرزایی عضو محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با آن پایگاه خبری به آن اشاره شده است، درسال 1391هجری شمسی پس از تشدید تحریم ظالمانه دریایی ایران و با ممنوعیت ورود کشتی‎های خارجی به بنادر کشورمان و همچنین تحریم شرکت ملی نفتکش ایران بنا بر تصمیمات اتحاذ شده در وزارت نفت و مدیریت وقت شرکت ملی نفت برای پاسخ به نیاز صادرات نفت کشور خریداری شد. دراین خصوص پس از بررسی راهکارهای مربوطه، خرید 8 فروند نفتکش در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت. پس از تصویب این موضوع در هیات مدیره شرکت ملی نفت اقدامات لازم برای خرید این نفتکش‎ها انجام شد. اما ازآنجاکه در آن مقطع به دلیل تحریم‎ها، خرید نفتکش توسط شرکت‎ها و اشخاص ‎ایرانی میسر نبود، خرید نفتکش‎های مصوب به یک فردخارجی(دیمیتریس کامبیس) معرفی شده از سوی وزارت نفت سپرده و مدیریت این نفتکش‎ها نیز برای در امان ماندن از گزند تحریم‎ها، به این فرد واگذار شد.
2- برخلاف موارد مطرح شده در این مصاحبه مبنی بر خرید دو فروند از این نفتکش‎ها به قیمت 80 میلیون دلار، این 8 فروند در آن زمان پس از ارزیابی بازار و با استفاده از تسهیلات دریافتی هریک به قیمت حدود 23 الی 29 میلیون دلار خریداری شد(مدارک مربوط به خرید موجود می‎باشد).
3- در این مصاحبه، تحویل و فعالیت این نفتکش‎ها در چرخه صادرات نفت کشور مورد تشکیک و تردید قرار گرفته است درحالی که در آن برهه زمانی بیش از 35 میلیون بشکه نفت توسط این نفتکش‎ها حمل شد تا ضمن رفع نیاز به صادرات نفت و درآمدزایی برای کشور، هدف دشمنان برای جلوگیری از صادرات نفت ایران نیز خنثی شود.
4- برخلاف ابهامات مطرح شده، نام این 8 فروند نفتکش به همراه فرد یونانی مذکور در سال 1392 و با شدت گرفتن تحریم‎ها در فهرست تحریم‎های وزارت‎خزانه‎داری آمریکا قرار گرفت که اطلاعات مربوط به تحریم این نفتکش‎ها از طریق سایت اوفک به راحتی قابل دسترسی است.

5- همانطور که نمایندگان مجلس نیز به خوبی از مشکلات ناشی از تحریم‎ها اطلاع و به آن اذعان دارند با شدت گرفتن تحریم‎ها، محدودیت‎های مختلفی برای کشور پیش آمد که در مورد شرکت ملی نفتکش ایران، عدم امکان دسترسی به نفتکش‎های مذکور تنها یکی از آنها بود. با این حال بلافاصله پس از اطلاع این شرکت از فعالیت‎های فرد یونانی مذکور برای فروش و اسقاط کشتی‎ها به دلیل فشارهای ناشی از تحریم و مسدودشدن حساب‎های بانکی نامبرده، بلافاصله تیمی متشکل از نمایندگان شرکت ملی نفتکش ایران و همچنین وزارتخانه‎های ذیربط تشکیل شد و با اقدام فوری و اقامه دعوی، پنج فروند از این نفتکش‎ها بازپس‎گرفته شد که هم‎اکنون در ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران در حال فعالیت و خدمت‎رسانی به کشور هستند.
6- در مورد سه فروند نفتکش دیگر که در این مصاحبه از آن به عنوان دو فروند نفتکش‎گمشده نام برده شده و حتی وجود خارجی آنها نیز زیر سوال برده شده است باید گفت متاسفانه این نفتکش‎ها بدون اطلاع و اذن این شرکت توسط فرد یونانی مذکور در یاردهای آسیایی فروخته و اوراق شده است. در این ارتباط نیز شرکت ملی نفتکش ایران به محض اطلاع از این موضوع با توجه به گزارش نهادهای نظارتی و همچنین تصمیم هیات مدیره، ضمن شکایت از فرد نامبرده به دلیل خیانت در امانت، پیگیری‎های لازم را برای بازپس‎گیری مطالبات قانونی خود از فرد نامبرده انجام داد که درنتیجه شکایت این شرکت، فرد مذکور چندی پیش توسط مراجع قضایی کشور، در ایران بازداشت شد.
7- با وجود آزادی نامبرده که اخبار آن پیش از این نیز در برخی از رسانه‎ها منتشر شد، شرکت ملی نفتکش ایران همچنان پیگیر احقاق حقوق خود با نظارت و اطلاع نهادهای ذیربط می‎باشد و این پیگیری‎ها تا حصول نتیجه نهایی که به بازگشت سرمایه کشور بینجامد، ادامه خواهد داشت.
8- یادآور می شود، برخلاف موارد مندرج در این مصاحبه، شرکت ملی نفتکش ایران در این پرونده هیچ‎گاه از پیگیری احقاق‎حق خود که آن را حفظ منافع ملی و بیت‎المال دانسته، نه تنها کوتاه نیامده و مصالحه‎ای نکرده است بلکه همواره آن را از طرق قانونی پیگیری کرده است و از همان ابتدا علاوه بر سهامداران این شرکت، اطلاع‎رسانی‎های لازم را به سازمان بازرسی کل کشور و همچنین وزارتخانه‎های ذیربط انجام داده است.

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …