تیلرسون خواستار «اقدام جهانی» علیه کره شمالی شد

در پی آزمایش موشک‌ قاره‌پیما توسط کره شمالی، رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، از جامعه جهانی خواسته‌است به این موضوع واکنشی فراگیر نشان دهد. در همین حال، رهبر کره شمالی نیز گفته تا زمانی که آمریکا دست از -به گفته او- «سیاست‌های خصومت‌آمیز» خود بر ندارد، با آن کشور مذاکره نمی‌کند. کره جنوبی و آمریکا، برای نشان‌دادن «توان نظامی خود» به سوی دریا موشک پرتاب کرده‌اند.

کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد یک موشک بالستیک قاره پیما را با موفقیت آزمایشکرده است. شماری از مقام‌های آمریکایی نیز انجام آزمایش «موشک قاره‌پیما» را تائید کرده‌اند.

واکنش آمریکا و کره جنوبی

رکس تیلرسون، ۱۴ تیر ماه گفته است «تمام کشورها باید علنا به کره شمالی نشان دهند که پی‌گیری سلاح‌های اتمی، پیامدهایی برایش خواهد داشت». به گفته وزیر خارجه آمریکا، «برای مقابله با تهدید جهانی، یک اقدام جهانی لازم است».

تیلرسون می‌گوید «هر کشوری که به کارگران کره شمالی کار می‌دهد، به این کشور کمک اقتصادی یا نظامی می‌کند، یا قطعنامه‌های سازمان ملل را به‌طور کامل اجرا نمی‌کند، در حال یاری‌رساندن و مشارکت در [اقدامات] یک رژیم خطرناک است».

هرچند آقای تیلرسون نامی از کشور خاصی نبرده، اما به‌نطر می‌رسد هدف از این گفته‌ها، روسیه و چین هستند؛ هر دو کشور به شماری از کارگران کره شمالی اجازه کار در خاک خود را داده و با پیونگ‌یانگ روابط اقتصادی دارند.

وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرده‌است که کشورش «هرگز، حاضر به پذیرش کره شمالی مجهز به جنگ‌افزار هسته‌ای نیست».

همزمان ارتش کره جنوبی و ایالات متحده در اقدامی به‌منظور «نشان دادن توان نظامی» خود به سوی دریا موشک پرتاب کرده‌اند. ارتش آمریکا در بیانیه‌ای گفته است «ظرفیت‌های بسیار بالا و دقیق در انجام حمله‌، به آمریکا و کره جنوبی اجازه می‌دهد به هدف‌های خطرناک، در هر زمانی، و تحت هر شرایط آب‌وهوایی، واکنش نشان دهند».

وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید دولت آن کشور احتمال انجام قریب‌الوقوع یک آزمایش هسته‌ای تازه را بسیار بالا می‌داند. به گزارش یون‌هاپ، خبرگزاری دولتی کره جنوبی، هان مین‌گو، وزیر دفاع، می‌گوید هدف نهایی پیونگ‌یانگ این است که به قدرت اتمی خود قابلیت نظامی ببخشد، در نتیجه احتمال [انجام آزمایش هسته‌ای تازه] بسیار بالا است».

گفته‌های رهبر کره شمالی

کره شمالی گفته‌است موشک آزمایش‌شده قادر است یک کلاهک هسته‌ای بزرگ حمل کند. کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی گفته است این آزمایش موفقیت‌آمیز، ظرفیت جنگ‌افزارهای راهبردی آن کشور، که اکنون افزون بر بمب‌های اتمی و هیدروژنی، موشک‌های قاره‌پیما را نیز در بر می‌گیرند، کامل کرده‌است.

از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، سومین نسل از خاندان حاکم بر کره شمالی، پیونگ‌یانگ سه آزمایش هسته‌ای و بیش از هفتاد آزمایش موشکی با برد کم‌تر از دو هزار کیلومتر و بیشتر از دو هزار کیلومتر انجام داده‌است. مجموع موشک‌های آزمایش در سال‌های رهبری کیم جونگ‌اون، تقریبا چهار برابر بیشتر از آزمایش‌های ثبت‌شده تا پیش از به قدرت رسیدن او است.

کیم جونگ‌اون می‌گوید دولتش تا زمانی که آمریکا دست از -به گفته او- «سیاست‌های خصومت‌آمیز» خود بر ندارد، «حاضر به مذاکره با واشینگتن نیست».

خبرگزاری دولتی کره شمالی از رهبر آن کشور نقل کرده‌است که «او با لبخندی به پهنای صورتش، به مقام‌‌ها، دانشمندان و کارکنان گفته است آمریکا ناراحت خواهد شد چرا که در روز استقلال، یک کادو پر از هدیه دریافت کرده‌است».

آزمایش تازه کره شمالی در روز استقلال ایالات متحده، در حالی‌که آمریکا در تعطیلات به‌سر می‌برد انجام شده‌است. به‌نظر می‌رسد اشاره کیم جونگ‌اون به «کادو» برای ایالات متحده، به گفته‌های پیشین او باز می‌گردد. در خرداد ماه گذشته کیم گفته بود پیونگ‌یانگ «در نطر دارد یک بسته هدیه بزرگ‌تر» برای ایالات متحده بفرستد.

واکنش‌های بین‌المللی

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفته است «حفظ اتحاد جامعه جهانی برای مقابله با این چالش جدی، بسیار مهم است».

شورای امنیت ملل متحد قرار است امروز -۱۴ تیر ماه- یک جلسه اضطراری تشکیل دهد. آمریکا، ژاپن و کره جنوبی درخواست تشکیل جلسه کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری چین و روسیه، روز سه‌شنبه با یکدیگر دیدار کرده و در مورد موضوع کره شمالی نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

پیش‌تر شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین، گزارش داده بود که پوتین و شی «در مورد لزوم دستیابی به یک راه‌حل مناسب در مورد مسائل شبه‌جزیره [کره]، از طریق مذاکره و گفت‌وگو، توافق دارند».

افزایش چشم‌گیر آزمایش‌های نظامی در دوره کیم جونگ‌اون

طی سال‌های اخیر بارها گزارش‌ها و تحلیل‌هایی در مورد تلاش کره شمالی برای ساخت موشک قاره‌پیما منتشر شده بود. تا کنون این تلاش‌ها نتیجه‌ای در برنداشت، هرچند مقام‌های اطلاعاتی از جمله در کره جنوبی گفته بودند که پیونگ‌یانگ «گام‌های چشم‌گیری» در این راه برداشته‌است.

از زمان آغاز رهبری کیم جونگ‌اون، پیونگ‌یانگ سه آزمایش هسته‌ای و بیش از هفتاد آزمایش موشکی با برد کم‌تر از دو هزار کیلومتر و بیشتر از دو هزار کیلومتر انجام داده‌است. شمار موشک‌های پرتاب‌شده در سال‌های رهبری کیم جونگ‌اون، از ۲۰۱۱ به این‌سو، تقریبا چهار برابر بیشتر از آزمایش‌های ثبت‌شده تا پیش از به قدرت رسیدن او است.

رهبر کره شمالی، ایالات متحده و کره جنوبی را تهدید به «حمله پیشگیرانه اتمی» کرده‌است. پیونگ‌یانگ می‌گوید فعالیت‌های نظامی آمریکا همراه کره جنوبی و ژاپن، تهدیدی علیه حکومت آن کشور و تمرین برای سرنگونی آن است.

مقام‌های ایالات متحده، ضمن هشدار چندباره به کره شمالی در مورد آمادگی برای مقابله با آن‌چه تحرکات نظامی پیونگ‌یانگ توصیف می‌کنند، تمرین برای حمله به آن کشور را رد کرده و می‌گویند هدف از رزمایش‌ها با کره جنوبی و ژاپن، «دفاعی» است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …