جاوید رحمان: هدف جمهوری اسلامی از اعدام محسن شکاری ایجاد ترس میان مردم است .احضار سفیر رژیم در آلمان

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران خبر اعدام محسن شکاری را «شوکه‌کننده» خواند و این اقدام را نشانه عزم مقامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد «ترس و وحشت میان مردم» عنوان کرد.

جاوید رحمان در ویدئویی اعدام محسن شکاری را کار سپاه پاسداران اعلام کرد و گفت که این نهاد نظامی همواره «روند درست و عادلانه محاکمه را نقض می‌کند».

او با بیان این که از شنیدن خبر اعدام آقای شکاری «وحشت‌زده»، «عصبانی» و «شوکه» شده گفت که این معترض «زیر شکنجه ناچار به اعتراف اجباری شده و روند محاکمه و اعدام او کمتر از دو ماه و نیم طول کشیده است.»رادیو فردا

* آلمان سفیر جمهوری اسلامی ایران را احضار کرد

روز پنجشنبه خبر داد که وزارت خارجه آلمان، پس از اجرای اولین حکم اعدام علیه معترضان اعتراضات اخیر،‌ سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور را احضار کرد.

این منبع جزئیات بیشتری در مورد این احضار ارائه نکرد.

این در حالی است که آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، پیشتر از این اقدام انتقاد کرد و گفت: «تحقیر حکومت ایران نسبت به زندگی انسان بی حد و حصر است.»

هم‌زمان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز در واکنش به اعدام محسن شکاری در صفحه توییتر خود نوشت: «ما از اعدام محسن شکاری وحشت زده‌ایم.»

او اضافه کرد: «پیام ما به حاکمیت ایران روشن است: به این سرکوب وحشیانه پایان دهید. ما به پاسخگو کردن حکومت ایران ادامه خواهیم داد.»

*واکنش اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز پنج‌شنبه در توئیتی نوشت که از اعدام محسن شکاری، اولین مورد اعدام در رابطه با اعتراضات ایران، وحشت‌زده شده و این موضوع در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح خواهد شد.

او در ادامه نوشت٬ بر رسیدگی به رویکرد مقامات جمهوری اسلامی در مقابله با تظاهرات‌ها و همچنین لزوم احترام به حقوق اساسی مردم تاکید خواهد شد.

جوزپ بورل در ادامه گفت٬ اتحادیه اروپا مخالف حکم اعدام در هر شرایطی است.

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …