جنگ حماس و اسرائیل. افزایش شمار قربانیان. هشدار بایدن به جمهوری اسلامی

*جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به جمهوری اسلامی هشدار داد که در درگیری میان اسرائیل و حماس دخالت نکند.

بایدن تصریح کرد، استقرار کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی آمریکا در نزدیکی اسرائیل “پیامی قوی به جمهوری اسلامی است که از گروه‌های اسلام‌گرای حماس و حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند”. 

*بیمارستان غزه تنها برای چهار روز سوخت دارد.با خاموش شدن تنها نیروگاه برق غزه و خاموشی شهر، هواپیماهای جنگی اسرائیل در طول شب به بمباران مناطق شهر ادامه دادند.گروه‌های امدادی می‌گویند بیمارستان اصلی شهر غزه تنها برای چهار روز سوخت برای ژنراتورهای خود دارد.

محاصره اعلام شده توسط اسرائیل به این معنی است که غذا و آب سالم هم در حال اتمام است.بدون برق برای پمپ‌ها، فاضلاب تصفیه نشده در بعضی خیابان‌ها جاری خواهد شد.مصر در همسایگی غزه خواستار آتش‌بس شش ساعته جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه شده است.

*رادیو فردا:ادامه تلاش نیروهای حماس برای نفوذ به اسرائیل از راه دریا

ارتش اسرائیل می‌گوید جنگجویان حماس همچنان در تلاشند از راه دریا به اسرائیل نفوذ کنند.

طی روزهای قبل کماندوهای نیروی دریایی اسرائیل تعدادی از غواصان حماس را در مناطق ساحلی هدف قرار داده بودند.ارتش اسرائیل می‌گوید طی دو روز گذشته مورد تازه‌ای از ورود نیروهای حماس به خاک اسرائیل مشاهده نشده است.

************************

در ششمین روز جنگ بیش از ۲۰۰۰ نفر در غزه و اسرائیل جان باخته‌ و هزاران نفر دیگر هم مجروح شده‌اند. دهها هزار نفر آواره شده اند

*تعداد کشته‌شدگان غزه به ۱۱۰۰ نفر رسید؛ نماینده فلسطین در سازمان ملل می‌گوید وضعیت غیرنظامیان «وحشتناک» است

*دویچه وله:وزرای خارجه ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب به درخواست فلسطینی‌ها در قاهره با یکدیگر دیدار کردند. دبیرکل سازمان ملل متحد از حماس خواست تا تمامی گروگان‌های اسرائیلی در نوار غزه را سریعا آزاد کند.

رادیو فردا

*یائیر لاپید: امانوئل مکرون به ایران پیام داده که در جنگ با حماس دخالت نکند

نخست‌وزیر سابق و از رهبران اپوزیسیون اسرائیل می‌گوید امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به ایران پیام داده است که در جنگ اسرائیل و حماس دخالت نکند.

یائیر لاپید روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه «فرانس ۲۴» گفت اسرائیل تمایلی به درگیری با ایران، حزب‌الله و دیگران ندارد و هشدارهایی در این زمینه به همه طرف‌ها داده شده است.

به گفته او، اکنون تمام تمرکز اپوزیسیون و حاکمیت اسرائیل روی موضوع جنگ با حماس است.

آقای لاپید در ادامه تصریح کرد اسرائیل این نبرد را تا زمانی ادامه خواهد داد که دیگر اثری از حماس و قدرت نظامی آن باقی نماند: «حماس کشتار مردم اسرائیل را نه به خاطر تلاش برای تشکیل دولت فلسطینی، بلکه برای گسترش یک قلمرو اسلامی در جهان انجام داد».

رهبر حزب «یش عتید» در ادامه تصریح کرد نبرد جاری منجر به از میان رفتن شانس ایجاد دولت مستقل فلسطینی نخواهد شد، اما مذاکرات با «گروه تروریستی» حماس انجام نخواهد شد و این گروه باید از میان برود.

او همچنین انتقادات از اسرائیل به خاطر قطعی برق، کسری مواد غذایی، دارو و اقلام انسان‌دوستانه در غزه را رد کرد و گفت تمام مسئولیت وضعیت فعلی با گروه حماس است.

اخبار بی بی سی

تعداد کشته‌شدگان غزه به ۱۱۰۰ نفر رسید؛ نماینده فلسطین در سازمان ملل می‌گوید وضعیت غیرنظامیان «وحشتناک» است

*دبیرکل سازمان ملل: باید اجازه داده شود تا اقلام ضرروی برای نجات جان انسان‌ها به غزه برسد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از اسرائیل خواست تا اجازه بدهد غذا، سوخت و آب به دست غیرنظامیان ساکن نوار غزه برسد.

این منطقه که در حال حاضر با بمباران شدید اسرائیل روبه‌روست در محاصره کامل ارتش اسرائیل قرار دارد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: «باید اجازه داده شود تا اقلام ضروری برای نجات جان انسان‌ها، از جمله سوخت، غذا و آب به غزه برسد. ما به دسترسی فوری و بدون مانع نیاز داریم.»

گوترش همچنین از مصر برای «همکاری سازنده‌اش» تشکر کرد

*مصر سه روز قبل از حمله حماس به اسرائیل درباره یک «عملیات بزرگ هشدار داده» بود

مقام های اطلاعاتی مصر می‌گویند سه روز قبل از آغاز حمله بی‌سابقه و گسترده حماس به اسرائیل، نهادهای اطلاعاتی مصر به اسرائیل از یک جنب و جوش گسترده و «عملیاتی بزرگ» از داخل غزه «هشدار» داده بودند اما طرف اسرائیلی این هشدارها را «جدی» نگرفته است.

یک مقام اطلاعاتی مصر این اظهارات را روز چهارشنبه – ۱۱ اکتبر – در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس عنوان کرده و گفته در چند روز منتهی به حمله حماس بارها به نهادهای اطلاعاتی اسرائیل هشدار داده شده بوده است.

موضوع «غفلت و کور ماندن مطلق» سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل از حمله حماس یکی از بزرگترین پرسش‌های درگیری‌های بسیار خشن و خونینی است که اکنون وارد ششمین روز شده و طی آن بیش از ۲۰۰۰ نفر در غزه و اسرائیل جان باخته‌ و هزاران نفر دیگر هم مجروح شده‌اند.

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …