جو بایدن: روسیه بزرگترین تهدید برای «نظم لیبرال جهانی» است

معاون رییس‌جمهوری آمریکا در آخرین سخنرانی رسمی خود پیش از ترک کاخ سفید گفت که روسیه بزرگترین تهدید برای «نظم لیبرال جهانی» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ جو بایدن روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه در داووس – مجمع جهانی اقتصاد- همچنین هشدار داد که انتظار می‌رود روسیه برای مداخله در انتخابات کشورهای غربی تلاش‌های «بیشتری» انجام دهد.

اشاره آقای بایدن به اتهاماتی‌ است که در مورد دخالت روسیه در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح شده است.

بر اساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در اوایل ماه ژانویه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، شخصا دستور اجرای حملات سایبری و تحریف گزارش‌های رسانه‌ای با هدف تخریب فعالیت انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی، را صادر کرده است.

با توجه به این که قرار است انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری به زودی در چند کشور اروپایی برگزار ‌شود٬ آقای بایدن هشدار داد: «باید انتظار داشت که روسیه تلاش‌های بیشتری به منظور مداخله در روند دمکراتیک انتخابات صورت دهد».

وی افزود: «قول می‌دهم باز این ماجرا رخ دهد و مقصود نهایی کاملا روشن است: نابودی نظم لیبرال جهانی».

سخنان آقای بایدن در حالی بیان می‌شود که روسیه هرگونه دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را رد کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز ۲۸ دی‌ماه ضمن انتقاد شدیداللحن از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در زمینه گزارش ارتباط دونالد ترامپ با روسیه اعلام کرد که هر گونه ادعا در مورد حمله و دخالت سایبری مسکو در انتخابات کشورهای اروپایی «خیال‌پروری» است.

جو بایدن ضمن اشاره به چین و ایران به عنوان دو کشوری که برای رخنه در نظم لیبرال جهانی تلاش می‌کنند، در عین حال تاکید کرد این حرکات به‌طور عمده توسط روسیه رهبری می‌شود.

معاون رییس‌جمهوری آمریکا افزود: «روسیه تحت رهبری پوتین با هر ابزار ممکن می‌کوشد در میان ملت‌های اروپایی رخنه کند و حوزه نفوذ خود را گسترش دهد».

بایدن ادامه داد: «ما این رفتار را در تجاوز آنان به کشورهای همسایه‌شان از جمله اوکراین و حمایت‌های‌شان از جریان‌های جدایی‌طلب می‌بینیم».

وی به دستگاه تبلیغاتی روسیه و کارزار اطلاعات غلط مورد حمایت این کشور اشاره کرد و افزود روسیه از حامل‌های انرژی خود به عنوان سلاح استفاده می‌کند و با دخالت‌های سایبری علیه احزاب سیاسی و افراد در ایالات متحده وارد عمل شده است.

معاون رییس‌جمهوری آمریکا خواستار تلاش اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای «رهبری نبرد» در برابر پوتین و حفاظت از ارزش‌های لیبرال شد.

وی تاکید کرد پیمان ناتو باید به عنوان یک عنصر کلیدی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس باقی بماند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، در مصاحبه‌ ۲۶ دی خود با روزنامه‌های «تایمز» و «بیلد»، ناتو را به دلیل عدم اقدام کافی در نبرد با تروریسم، نهادی «از کار افتاده» توصیف کرده بود. ولی او در عین حال گفته بود که این پیمان همچنان از اهمیت بسیار زیادی برای وی برخوردار است.

روابط واشینگتن و مسکو در پی حمله روسیه به شبه جزیره کریمه و الحاق آن به قلمرو خود در سال ۲۰۱۴ به سردی گراییده است. پس از آن حمایت مسکو از جدایی‌‌طلبان شرق اوکراین و همچنین حضورش در مناقشات سوریه روابط دو کشور را بیشتر تیره کرده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …