حامد اسماعیلیون: دادگاه نظامی پرواز اوکراین نمایشی شرم‌آور

حامد اسماعیلیون: دادگاه نظامی پرواز اوکراین در تهران ‘نمایشی شرم‌آور’ است

حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ اوکراین در توییتی نوشته است که به اطلاع او دادگاه نظامی متهمان سرنگونی آن پرواز قرار است روز یکشنبه در تهران برگزار شود اما آن را “نمایشی شرم آور” خوانده است.

او یکشنبه شب در توییتی نوشت: “دادگاه نظامی پرواز تا ساعاتی دیگر در تهران آغاز می‌شود. نمایشی شرم‌آور با ده افسر رده پایین به عنوان متهم. نیمکت متهمین منتظر عوامل اصلی خواهد ماند. علی خامنه‌ای، فرماندهان سپاه و اعضای شورای عالی امنیت ملی. دور نخواهد بود.”

آقای اسماعیلیون که همسرش پریسا اقبالیان و دخترش ریرا در آن پرواز بودند هفته پیش به بی‌بی‌سی فارسی گفت که به جای این مقام ها “ده نفر کارمند بی نام و نشان را انتخاب کرده اند که به این دادگاه بیاورند.”

او گفت که خانواده های قربانیان از جمله از امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، حسین سلامی فرمانده سپاه، علی شمخانی دبیر عالی شورای امنیت ملی، محمد جواد ظریف وزیر خارجه، و آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی شکایت کرده اند اما هیچ کدام آنها به عنوان متهم در دادگاه نیستند.

ه گفته او خانواده ها همچنین اجازه کافی برای مطالعه پرونده ها پیدا نکرده اند.

او گفت: “ما دادگاهی که در تهران برگزار می شود را به رسمیت نمی شناسیم و در تلاش هستیم آیا می شود پرونده را در دیوان بین المللی کیفری یا به یک دادگاه کیفری در کشوری ثالث مثل اوکراین به گردش آورد یا نه.”

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان روز اول سپتامبر (دهم شهریور ۱۴۰۰) گفت که دادسرای نظامی تهران نام کسانی را که برای آنها در پرونده شلیک به هواپیما قرار منع تعقیب صادر شده را به آنها اعلام کرده است.

انجمن خانواده جان‌باختگان نوشت که این افراد چند افسر رده‌پایین هستند که قوه قضاییه می‌خواهد “تقصیر را به گردن” آنها بیندازد.

دادسرای نظامی تهران اردیبهشت ماه در نامه‌ای به این خانواده‌ها اعلام کرده بود که شکایتشان را علیه گروهی از مقام‌های و نهادها بررسی نخواهد کرد.

این انجمن در آن زمان به عدم شفافیت درباره نام کسانی که قرار است محاکمه شوند و نام کسانی که محاکمه نخواهند شد، اعتراض کرده بود.

همچنین خانواده‌های جان‌باختگان به عدم دسترسی وکلایشان به پرونده اعتراض کرده بودند.

دادگاه نظامی پرواز #PS752 تا ساعاتی دیگر در تهران آغاز می‌شود. نمایشی شرم‌آور با ده افسر رده پایین به عنوان متهم. نیمکت متهمین منتظر عوامل اصلی خواهد ماند. علی خامنه‌ای، فرماندهان سپاه و اعضای شورای عالی امنیت ملی. دور نخواهد بود. #دادخواهی#ps752justiceTranslate Tweet

مادران و پدران دادخواه پرواز در مقابل دادگاه نمایشی، در محاصره مامورین امنیتی و لباس شخصی، عکسهای عزیزانشان را در دست دارند. این دادگاه بدون حضور متهمان اصلی رسمیت ندارد. ما تا آخر ایستاده ایم تا عاملان و آمران اصلی جنایت را در دادگاه واقعی ببینیم. #دادخواهی#ps752justice#PS752Translate Tweet

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …