“خشونت علیه زنان در افغانستان بیش از ۸ درصد افزایش یافته است”

گزارش سالانه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان در این کشور ۸.۶ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش که در این روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ منتشر شده، آمده که در این سال ۵۵۷۵ مورد خشونت ثبت شده است. این رقم در سال گذشته ۵۱۳۲ مورد بود.

از مجموع خشونت‌های ثبت شده، بیش از ۱۵۰۰ مورد آن خشونت فیزیکی، بیش از ۳۶۰ مورد آن خشونت جنسی، بیش از ۱۸۰۰ آن خشونت‌های لفظی و روانی، بیش از ۱۱۰۰ مورد آن خشونت اقتصادی و باقی خشونت‌هایی در واکنش به رفتارهایی بوده‌اند که از نظر عنعنات (سنت‌های اجتماعی) ناپسند محسوب می‌شوند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید این آمار با توجه به گستردگی این معضل، تمامی واقعیت را نشان نمی‌دهد و احتمالا بسیاری از موارد خشونت علیه زنان به دلایل عرف و عنعنات و نبود امنیت، پنهان باقی می‌ماند.

به باور مسئولین این نهاد، افزایش آمار خشونت علیه زنان در سال جاری، اگرچه نشان دهنده مراجعه بیشتر زنان به مراجع قانونی است اما ضعف در حاکمیت قانون را نیز نشان می‌دهد که با ترویج معافیت از مجازات باعث وقوع همچو خشونت‌ها می‌شود.

در بخش خشونت‌های فیزیکی ثبت شده در گزارش، بیش از ۱۲۰۰ مورد لت و کوب، ۱۰ مورد سوزاندن، ۵۷ مورد جراحت، ۴۵ مورد کار اجباری و ۲۳۴ مورد قتل شامل است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که اکثریت قتل زنان با توجیهات حیثیتی و ناموسی انجام می‌شود که بیشتر آنها در زون شمال، جنوب و جنوب‌غرب رخ داده است.

به اساس یافته‌های این گزارش بسیاری از عاملین قتل زنان، فراری هستند و تعداد اندکی از آنها بازداشت شده‌اند.

ثریا صبحرنگ عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید: “موردی را ثبت داریم که زنی به خاطر پیامی که شرکت مخابراتی به موبایلش فرستاده است، به قتل رسیده است.”

در بخش خشونت جنسی در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر، ۴۳ مورد تجاوز جنسی، ۹۰ مورد ارتباط نامشروع شوهر با دیگران، ۸۵ مورد آزار جنسی، ۱۵ مورد اجبار به فحشا، ۱۱ مورد اجبار به تماشای تصاویر و فیلم‌های مستهجن، ۱۴ مورد سقط اجباری جنین و ۵ مورد بارداری اجباری ثبت شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید آمارها در بخش خشونت‌های جنسی مطمئنا واقعی نیست زیرا این گونه مسایل در افغانستان حالت تابویی دارد و پراختن به آنها کراهت آور قلمداد می‌شود.

دلایل خشونت علیه زنان

در گزارش سالانه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آمده که بیسوادی، اعتیاد، نبود امنیت، فرهنگ معافیت از مجازات، فساد اداری، بی اعتمادی به نهادهای عدلی و قضایی و سنت‌های ناپسند در افغانستان از دلایل خشونت علیه زنان در این کشور است.

ارقام در این گزارش نشان می‌دهد که ۶۰ درصد عاملان خشونت بیسواد هستند و ۱۸ درصد آنها تنها از سواد ابتدایی و متوسط برخوردارند. ۲۵ درصد عاملان نیز معتاد بوده و ۲۲ درصد آنها مشکوک به اعتیاد بودند.

پیامدهای خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان افزون بر صدمات جسمی، آسیب‌های روحی را نیز برای قربانیان به دنبال دارد.

در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده که نزدیک به ۱۵۰۰ مورد خشونت‌های ثبت شده، منجر به آسیب‌ها و مشکلات روانی قربانیان و ۲۳۴ مورد موجب قتل آنها شده است.

گزارش نشان می‌دهد که خشونت همچنان خانواده‌ها را از هم می‌پاشد، بیش از ۱۹۰۰ مورد خشونت سبب بی‌سرنوشتی، بیش از ۵۰۰ مورد سبب تفریق، بیش از ۲۸۰ مورد سبب ترک منزل و بیش از ۲۷۰ مورد سبب فرار از منزل شده است.

خشونت‌های ثبت شده در ۵۲ مورد اقدام به خودکشی، ۲۲۰ مورد باعث خودسوزی، ۳۰ مورد ترک تحصیل، ۴۵ مورد ترک وظیفه، ۱۱۰ مورد جراحت و در ۴۵ مورد رو آوردن به گدایی را به دنبال داشته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر برای کاهش خشونت علیه زنان در افغانستان، بلند بردن آگاهی حقوقی مردم، کار آفرینی برای زنان، مبارزه با حاکمیت عرف و عنعنات ناپسند، تعدیل و بازنگری برخی مواد قانون و ایجاد سهولت برای دسترسی زنان به نهادهای عدلی و قضایی را پیشنهاد کرده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …