خلع سلاح جدایی‌طلبان باسک رسما آغاز شد

تا، گروه شبه‌نظامی جدایی‌طلب باسک، روز شنبه، هشتم آوریل، با تحویل فهرستی از انبارهای تسلیحات خود به مقامات رسمی فرانسه، رسما روند خلع سلاح خود را شروع کرد.

اتا آخرین گروه شورشی در اروپا به شمار می‌رفت.

در مراسمی در شهر بایون در جنوب فرانسه، اعضای گروهی که میاندار گفت‌وگوها بین گروه اتا و نهادهای رسمی بوده‌اند، فهرستی از اطلاعات مربوط به تسلیحات این گروه و موقعیت آنها را به مقامات قضایی فرانسه تحویل دادند.

گفته می‌شود که اتا بیش از یکصد قبضه اسلحه و چندین تن مواد منفجره در انبارهای خود دارد.

بعد از چهار دهه اقدام برای استقلال باسک از دو کشور فرانسه واسپانیا، اتا در سال ۲۰۱۱ میلادی اعلام آتش‌بس کرد. بیش از ۸۵۰ نفر در درگیری‌های این گروه در طول بیش از ۴۰ سال کشته شدند.

ماتیاس فکل، وزیر کشور فرانسه، روز تحویل تسلیحات اتا را روزی مهم خوانده و گفته که عملیاتی در جریان است تا این تسلیحات به موقعیتی امن منتقل شوند.

دولت اسپانیا هم اعلام کرده است که خلع سلاح اتا، اقدامی یکجانبه از طرف این گروه است و در مقابل، هیچ امتیازی به این گروه داده نخواهد شد.

  • ین گروه بیش از ۵۰ سال پیش در دوره ژنرال فرانکو، دیکتاتور اسپانیایی تشکیل شد.
  • استقلال باسک از محدوده‌ای در جنوب غرب فرانسه و شمال اسپانیا هدف اصلی این گروه بود.
  • اولین‌بار در سال ۱۹۶۸ میلادی و بعد از آن که یک افسر پلیس مخفی به ضرب گلوله در شهر سن‌سباستین باسک کشته شد، نام گروه اتا بر سر زبان‌ها افتاد.
  • اتحادیه اروپا گروه اتا را در فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی قرار داده است و مقامات فرانسه و اسپانیا حاضر به مذاکره با اتا نبوده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …