خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۱۷؛ حرکت جامعه بسوی اعتصاب سراسری

هم اکنون دانشجویان در حدود صد دانشگاه در اعتصاب بسر میبرند و کلاسهای آنلاینی را تحریم کرده اند. همچنین ۲۰۴ نفر از اساتید دانشگاهها طی بیانیه ای بازداشت دانشجویان را محکوم کرده و بر آزادی سریع آنها تاکید کرده اند.  در بخشی از بیانیه این استادان چنین آمده است:”در فضای فعلی به باور ما، اعتراضِ دانشجویان به ظلم و رویه‌های غلط ساختاری، نشان‌دهندۀ تعهد اخلاقی، پویایی فضای دانشگاه و وفاداری دانشجویان به آرمان‌های گرانقدری چون ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی است. همگان باید وجود چنین دانشجویانی را که حاضرند برای دفاع از آزادی و عدالت و کرامت انسانی، از خودگذشتگی کرده و هزینه‌های آن را به جان بخرند قدر دانسته و در برابر کنشگریِ اخلاقی و انسانی آنها سرِ تعظیم فرود آوردند…. ما امضاکنندگان این بیانیه، …با توجه به التهاب کنونی فضای دانشگاه و نگرانی‌های بحق هم‌کلاسی‌ها و والدین و اساتید بازداشت‌شدگان از سرنوشت آنها و به ویژه با توجه به تجربه‌های قبلی برخورد با دانشجویان، شدیداً نگرانِ سلامت و سرنوشت دانشجویان بازداشت‌شده‌ایم و خواهان آزادی این دانشجویان و حضور آنها سرِ کلاس‌های درس در اسرع وقت هستیم. “

از سوی دیگر بنا بر خبرهای منتشر شده در مدیای اجتماعی جمعی از کارکنان دیجی‌کالا در حمایت از اعتراضات جاری مردمیدست به اعتصاب زده‌اند. همچنین تعدادی از رانندگان کامیون با ارسال ویدیوهایی اعلام کردند برای حمایت از اعتراض‌های اخیر مردم ایران از از امروز هفتم مهر ماه برخی مناطق از سه روز قبل اعتصاب خود را شروع کرده و به دلیل مشکل اینترنت اخبار اعتصاب خود را نتوانسته اند رسانه ای کنند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و جمع هایی از کارگران رسمی شاغل در بخش عملیاتی نفت نیز طی بیانیه هایی در حمایت از اعتراضات مردمی بیانیه داده و اعلام کرده اندکه اگر سرکوبگری ها ادامه یابد و فضای پادگانی در نفت پایان نیابد و بازداشت شدگان آزاد نشوند دست به اعتصاب خواهند زد. در همین راستا کارگران و کارکنان نگهداری خط  و ابنیه فنی راه آهن بتونی اندیمشک نیز بر اتحاد و اعتصاب تاکید کرده و خطاب به همکاران خود مینویسند:” بیایید یک بار واسه همیشه متحد باشیم و اعتصاب بکنیم تا بتونیم بر این ظلم پیروز بشیم.اگه باهم یکی نشیم ، یکی یکی تموم میشیم .”.

بعلاوه گفتمان اعتصاب در بازار نیز به راه افتاده است و هم اکنون بخش هایی از بازار تهران از جمله بازار پارچه فروشان، کفش فروشان، طلا فروشان و نقره فروشان در تهران دست به اعتصاب زده اند.  در تبریز و اشنویه و پیرانشهر نیز بخشی از اصناف و بازاریان به اعتصاب پیوسته اند. این درحالیست که برای روز نهم مهر ماه از سوی حزب کمونیست کارگری و دیگر احزاب اپوزسیون در کردستان فراخوان به اعتصاب عمومی داده شده است. این اعتصاب در پاسخ به بمباران اردوگاه احزاب اپوزیسیون و در اعتراض به جنایات حکومت علیه اعتراضات خیابانی در شهرهای کردستان و در سراسر ایران، و نیز در همبستگی با مبارزات شکوهمندی که در سراسر کشور در جریان است فراخوان داده شده است.

در اطلاعیه قبل در مورد قدرت گرفتن گفتمان اعتصاب گزارش کردیم. از جمله گروهی از هنرمندان و فعالین سیاسی از روز سه‌شنبه پنجم مهر با حمایت از فراخوان اعتصاب شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، از پدران و مادران دانش آموزان خواستند که “فرزندان خود را به مدرسه نفرستند”. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:”اقشار و گروه‌های مختلف جامعه ایران از معلم تا کارگر، از کاسب تا بازاری، از دانش‌آموز تا دانشجو، از کامیون‌داران تا اتوبوس‌رانان، همه و همه در تب و تاب تدارک اعتصاب و دست كشیدن از كار هستند».. امضا کنندگان این بیانیه از خانواده ها درخواست کرده اند که فرزندانی خود را به مدرسه نفرستند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران  در حمایت از اعتراضات مردمی و در اعتراض به سرکوبها و بازداشتها پیش از این از  تمامی معلمان شاغل و بازنشسته، پیشکسوتان و بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی، سندیکاهای کارگری، ورزشکاران و هنرمندان و همه افراد اثرگذار  فراخوان به دو روز اعتصاب اخطاری داده و  اعلام کرده بود که اگر سرکوبها متوقف نشود و بازداشت شدگان آزاد نشوند در اشکال دیگری اعلام اعتراض خواهند کرد.

اعتصابات سراسری قدرت بخش اعتراضات کف خیابان است و حکومت را به لحاظ اقتصادی و کنترل جامعه فلج میکند. حزب کمونیست کارگری از همه فعالین و اکتیویستهای اجتماعی خواستار است که در جهت تقویت گفتمان اعتصاب سراسری در جامعه و شکل دادن به این اعتصابات کوشا باشند.

جمهوری اسلامی نابود باید گردد

حزب کمونیست کارگری ایران

۷ مهر ۱۴۰۱، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …