دارو به‌ شرط حجاب! مهران محبی

وزارت بهداشت حکومت چند روز پیش از زبان حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو هشدار داده بود که سهمیه داروئی داروخانه‌هاباتوجه‌به وضع حجاب کارکنان تعیین می‌شود.

انتشار این خبر بلافاصله با واکنش‌هایآن‌چنان گسترده اجتماعی ای در مخالفتش در رسانه‌های اجتماعی مواجه شد که روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو ناچار شدضمن به‌اصطلاح تکذیب (بازپس‌گیری) خبر، شایعه را گردن معاندان و مخالفان نظام بر پایه بدفهمی رسانه‌های داخلی از موضوع بیندازد.

روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرده که محمدینگفته که سهمیه داروئی داروخانه‌هاباتوجه‌به وضع حجاب کارکنان آنها تعیین می‌شود، بلکه گفته است که به داروخانه‌های متخلف در امر عدم رعایت حجاب اول تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده از قبیل معرفی به مراجع قانونی اجرا خواهند شد.

می‌بینیم که روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو برای گندزدایی تعفن صحبت‌های محمدی به چه سفسطه و لفاظی متوسل می‌شود؟! روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو چون نمی‌تواند اقدامات کثیف انتظامی و قضائی علیه صاحبان و مدیران و کارکنان داروخانه‌ها در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ بعد از فروکش‌کردنخیزش‌های خیابانی انقلاب “زن، زندگی، آزادی” که به طوق ننگی بر گردن حکومت تبدیل شده است را انکار کند، سعی می‌کند فشار افکار عمومی را با دست‌کاری و حذف افاضاتحرف‌های رئیس سازمانشانکاهش دهد.

این تقلای عبث گرچه رنگ شکست در برابر مردم را با خود دارد، اما همچنان بر ادامه سرکوب زنان با هر روش جنایت‌کارانه‌ای مانند پلمب داروخانه‌ها و مراکز درمانی که تن به رعایت قوانین ارتجاعی جمهوری اسلامی نمی‌دهند، تأکید دارد. ولی کور خوانده‌اند، کاری از پیش نمی‌برند و همچنان کهقبلاً با شکست مواجه شده‌اند، شکست خواهند خورد.

جمهوری اسلامی به حدی تحت‌فشار و درمانده شده است که راهی برای نجات خود نمی‌بیند و مجبور به تکرار راه‌های رفته و شکست‌خوردهمی‌شود. طرح گرفتن دارو و درمان در ازای رعایت حجاب هم یکی از همان راه‌هایقبلاً تجربه شده و شکست‌خورده حکومت است که حالا می‌خواهد از سر ناچاری تکرارش کند. پلمب دو داروخانه در تهرانپارس تهران و شهر آمل در بهمن ۱۴۰۱به‌خاطر کشف حجاب مسئولان و مدیران آنهاو پلمب داروخانه شهرری در اسفند ۱۴۰۱ به همان دلیل مشابه، نمونه‌هایی از مسدودکردن راه دسترسی بیماران به دارو توسط جانیان حاکم بوده‌اند.

علاوه بر پلمب داروخانه‌ها، از پلمب مطب‌ها و بازداشت پزشکانی که در جریان خیزش‌های خیابانی انقلاب به مجروحان کمک کرده بودند و حتی به‌قتل‌رساندن برخی از آنها تا پلمب رستوران‌ها و مراکز هنری و بستن تفریحگاه‌هایی که زنان بی‌حجاب در آنها حضور گسترده داشته‌اندبه‌وفور در کارنامه حملات جمهوری اسلامی به زنان به چشم می‌خورد.

اما رژیم با این درجه از ددمنشی و قساوت همواره در برابر مردم و مخصوصاً زنان شکست‌خورده است.جمهوری اسلامی از انقلاب زنانه ضربات سنگین و جبران‌ناپذیری خورده است و به قول سران آن خاکریز اول و مهم‌ترین خاکریزش را ازدست‌داده است. علی‌رغم اینکه سرکوب زنان لحظه‌ای برای حکومت قابل تعطیل‌کردن نبوده و از هیچ جنایتی دریغ نکرده و از بعد از شروع انقلاب، سبعیت و وحشیگری‌اش را به نهایت رسانده است،بااین‌حال کل جامعه و در صف اول زنان به پیشروی‌های خود ادامه داده‌اند.

در چنین اوضاعی است که حکومت به‌عبث متوسل به تکرار تجربه‌هایشکست‌خورده‌اشمی‌شود. حالا بعد از یک سال و نیم از انقلاب “زن، زندگی، آزادی” و بعد از یک سال و نیم از گسترش هر روزه بی‌حجابی و گسترش زندگی عادی به سبک غربی در جامعه، تمام توان شدیداً تضعیف شده خود را بکار گرفته تا دوباره به خیال خود حجاب بر سر زنان کند.

طرح‌های موسوم به “نور” و “حجاب و عفاف” با گسیل بسیجی‌های چادرچاقچوری تحت اسکورت قمه‌کشان و اسلحه به دستان پاسدار و نیروی انتظامی به راه انداخته و به‌موازات آنها همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و حتی بانک‌ها را بسیج کرده است تا با ایجاد محدودیت‌ها و موانع اقتصادی و بستن درهای دسترسی به منابع درآمدی و حتی داروئی، زنان را وادار به رعایت حجاب اجباری کرده و از این طریق موقعیت متزلزل و در احتضار خود را ثبات ببخشد.

این طرح‌ها نیز از پیش شکست‌خورده بودند و در مراحل اجرا با مقاومت زنان و مقابله عموم مردم شکستشان به اثبات رسید و از خامنه‌ای گرفته تا اغلب سران ریزودرشت رژیم از ترس وقوع خیزش جدید خیابانی،مجدداًبه غلط‌کردن انداخت. حالا هم همان روش سفسطه‌ای و به‌نوعیغلط‌کردنخامنه‌ای و دیگران در اطلاعیه روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو مشهود است.

این اداره امنیتی – اطلاعاتی نیز مانند خامنه‌ای و بقیه سران رژیم نفس عمل سرکوب زنان را از دستور خارج نکرده، بلکه با مغلطه گوئی و استفاده از زبان سفسطه خواسته است از حساسیت بیش از حد طرح سرکوب با حذف کلمات معینی از حرف‌های رئیسشان در افکار عمومی بکاهد.

اما مردم با این جانوران درنده آشنا هستند و بوی تعفن آنچه که از دهان و زبانشان جاری می‌کنند را به‌خوبی تشخیص می‌دهند. مردم می‌دانند که جمهوری اسلامی اگر توان داشته باشد برای ادامه حیات ننگینش، غذا، آب و دارو و هر نیازمندی زندگی روزانه را از جامعه می‌گیرد. در نتیجه از نظر مردم تفاوتی نمی‌کند که رئیس سازمان غذا و دارو به داروخانه‌ها هشدار دهد که اگر حجاب را رعایت نکنند، سهمیه دارویشان کم یا قطع می‌شود، یا اینکه روابط‌عمومی سازمان مربوطه جمله ” در صورت عدم رعایت حجاب توسط کارمندان داروخانه‌ها به مراجع قضائی معرفی می‌شوند” را جایگزین آن کند.

جامعه با ادامه انقلاب به‌سوی رهائی از فقر، سایه شوم خرافات و مذهب و تبعیض و رسیدن به زندگی انسانی و آزاد به پیش می‌رود و حکومت با هر تقلا و تلاش بیهوده سرکوبگرانه هر دم به سرنگونی و مرگ نزدیک‌ترمی‌شود.

در جنگ میان جامعه و حکومت، پیروزی قطعی با جامعه است.

اینرا هم بخوانید

جهش صعودی تورم با حذف ارز ترجیحی- حمید دائمی

کارگر کمونیست ۸۴۱ کارگر کارگاهی- حمید دائمی اعلام حذف ارز ترجیحی ۴۸۵ قلم کالا توسط …