دبیرکل سازمان ملل خواهان لغو فرمان اجرایی ترامپ شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان لغو فرمان اجرایی دونالد ترامپ در محدود کردم سفر اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا شده است.

در همین حال پنج گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفته‌اند که فرمان اجرایی آقای ترامپ برای اعمال محدویت با تعهدات آمریکا در خصوص حقوق بشر، سازگاری ندارد.

گزارشگران ویژه این نهاد بین‌المللی در امور مهاجران، شکنجه، نژاد پرستی، آزادی‌های مذهبی و مبارزه با تروریسم گفته‌اند که محدودیت‌های اعلام شده “تبعیض‌آمیز و مشکل آفرین” هستند، چون فقط در خصوص چند ملیت خاص اعمال می‌شوند.

در همین رابطه مقامات واتیکان نیز اعلام کرده‌اند که از اعلام و اعمال این محدودیتها از سوی مقامات آمریکایی نگران هستند.

همزمان به گزارش خبرگزاری‌ها ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در تازه‌ترین اظهار نظر خود در رابطه با این محدودیتهای اعلام شده از سوی آمریکا آن را “تفرقه‌افکنانه و اشتباه” خوانده است.

خانم می در پارلمان این کشور تاکید کرد که او از قبل درباره اینکه این فرمان بر اتباع بریتانیا تاثیر می گذارد اطلاعاتی نداشته است؛ اما در عین حال در خصوص اینکه آقای ترامپ در نظر داشته محدودیتهای مسافرتی اعمال کند گفته است که “همه می‎‌دانستند چون چنین چیزی را در زمان تبلیغات انتخاباتی گفته بود.”

نخست‌وزیر بریتانیا پیشتر درباره این محدودیتهای اعلام شده به طور مستقیم اظهار نظر نکرده بود و همین نکته باعث بروز انتقادهایی شده بود.

در همین رابطه پیشتر و در لندن، پایتخت بریتانیا، مخالفان این محدودیتها در مقابل دفتر نخست‌وزیری بریتانیا دست به تظاهرات زدند. در عین حال تعداد امضاهای یک طومار اینترنتی در مخالفت با سفر رسمی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به بریتانیا به بیش از یک میلیون و 700 هزار رسیده است. امضاکنندگان این طومار از دولت بریتانیا خواسته‌اند دعوت از آقای ترامپ را لغو کند.

پیشتر و در اولین دیدار یک رهبر خارجی با ترامپ در کاخ سفید، خانم می آقای ترامپ را برای یک سفر رسمی به بریتانیا دعوت کرد.دستور ترامپ در دیگر نقادط دنیا و همچنین خود آمریکا با مخالفت گسترده و تظاهرات مخالفان روبرو شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه دستوری را با عنوان “حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی” امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق شد و بازدید شهروندان هفت کشور از جمله ایران به آمریکا برای ۹۰ روز ممنوع شده است.

این کشو‌رها شامل ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن است.اجرای فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ با ابهاماتی روبرو بوده و در روزهای گذشته اظهارات متفاوت و متناقضی از سوی مقام‌های آمریکایی درباره این فرمان منتشر شده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …