In this photo taken on Wednesday, Oct. 14, 2015, smoke rises after shelling by Syrian army in Jobar, Damascus, Syria. Backed by Russian airstrikes, the Syrian army has launched an offensive in central and northwestern regions. (Alexander Kots/Komsomolskaya Pravda via AP) RUSSIA OUT

درگیریهای شدید مخالفان با رژیم اسد در دمشق

 

گردان الرحمن از گروه‌های اسلامگرای مسلح مخالف حکومت سوریه، دوشنبه 20 مارس، از آغاز مرحله دوم عملیات شرق دمشق با مشارکت گروه‌های مسلح حاضر در منطقه الغوطه خبر داد.این اعلام پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای دولتی سوریه، حمله‌ای را که روز یکشنبه آغاز شده و به پیشروی مخالفان در شماری از محله‌ها انجامیده بود را با کمک حملات هوایی، متوقف کردند.

طی 24 ساعت گذشته، درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولتی و مخالفان در شرق دمشق روی داد. گروه‌های مسلح مخالف، یکشنبه ضد حمله نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان متحدشان را به مناطقی که طی عملیات به کنترل مخالفان درآمده را در هم شکستند. منطقه «ترمینال العباسیین» در ورودی شمالی دمشق و بخش‌های وسیعی از دو محله القابون و جوبر، از جمله این مناطق هستند.در همین حال ارتش آزاد سوریه اعلام کرد که گروه‌های مخالف، از توافق آتش‌بس خارج شده‌اند.

درگیری‌های شرق دمشق
محله جوبر دمشق

از سویی سرگرد عصام الریس سخنگوی رسمی جبهه جنوبی ارتش آزاد سوریه گفت که موفقیت گروه‌های مسلح در باز پس گیری کنترل مناطق استراتژیک مشرف بر دمشق، نشان از ضعف نیروهای دولتی و تکیه کاملشان بر شبه‌نظامیان فرقه‌گرا دارد.

\گروه‌های مسلح مخالف حکومت سوریه و هیئت آزادیبخش شام، روز یکشنبه موفق شدند ترمینال العباسیین واقع در ورودی شمال دمشق و بخش‌های وسیعی از دو محله القابون و جوبر را به کنترل خود درآورند.

آسیب دیدن یکی از ساختمان‌های سفارت روسیه

از سویی خبرگزاری رسمی سوریه دوشنبه اعلام کرد الکساندر کینشاک سفیر روسیه در سوریه اعلام کرد یکی از ساختمان‌های سفارت روسیه در دمشق در نتیجه درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان، آسیب دید.

بنا بر این گزارش، کینشاک گفته است: «یکی از ساختمان‌هایی که به صورت موقت از آن استفاده می‌کردیم، دور از محل درگیری‌ها نیست. دریافتم که لرزش ناشی از یک انفجار بزرگ، شیشه‌های این ساختمان را خرد کرده است».

شایان ذکر است که حمله غافلگیر کننده ارتش آزاد، هیئت آزادیبخش شام و شماری دیگر از گروه‌های مسلح، نیروهای دولتی را مجبور به بستن جاده‌های پایتخت کرد. همچنین شبکه‌های تلفن، اینترنت و برق از شهر قطع شد.

درگیری‌های شرق دمشق

درگیری‌های شدید در طول روز در مناطق مشرف بر دمشق در جریان بود. به گفته اپوزیسیون، این عملیات خط بطلانی بود بر ادعای نظام اسد مبنی بر داشتن توان پیروزی نظامی در جنگ.

مخالفان در درگیری‌های یکشنبه، موفق شدند دو محله جوبر و القابون را به یکدیگر متصل کنند. به گفته فعالان، آن‌ها چند منطقه مهم در این دو محله را به کنترل خود درآوردند از جمله الکهرباء، الخماسیه، ایست بازرسی کراش، شماری از ساختمان‌های نزدیک ترمینال العباسیین و کارگاه نساجی.

نیروهای دولتی در پاسخ به این عملیات، حدود 300 خمپاره به محله محاصره شده جوبر شلیک کردند. همچنین مناطق تحت کنترل مخالفان در محله القابون، هدف بمباران هوایی قرار گرفت. تلاش نیروهای دولتی برای کنترل مناطق از دست رفته همچنان ادامه دارد.العربیه

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …