درگیریها در دمشق وعدم شرکت “۱۰ گروه مخالف”در مذاکرات

ادامه حملات ارتش سوریه در اطراف دمشق؛ شماری از شورشیان از مذاکرات صلح خارج می‌شوند

در حالی‌که حملات و پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدان آن در مناطق تامین‌کننده آب پایتخت ادامه دارد، نزدیک به ۱۰ گروه شورشی در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند در مذاکرات صلح قزاقستان شرکت نمی‌کنند.

مذاکرات صلح در آستانه‌ی قزاقستان قرار است در پایان ماه میلادی ژانویه برپا شود. این مذاکرات در پی دیدارهای مقام‌های مسکو و آنکارا، برنامه‌ریزی شده‌است؛ دیدارهایی که به توافق برای ایجاد آتش‌بس سراسری و نیز تصویب قطعنامه شورای امنیت انجامید. ⇦بیشتر بخوانید

خبرگزاری فرانسه از بیانیه مشترک این بخش از گروه‌های شورشی نقل کرده است «در حالی‌که نقض آتش‌بس ادامه دارد، گروه‌های شورشی توقف هرگونه مذاکره‌ای مربوط به گفت‌وگوهای آستانه را اعلام می‌کنند».

این گروه‌های شورشی گفته‌اند «پیشروی‌های زمینی به هر شکلی، بر خلاف توافق آتش‌بس است و اگر همه‌چیز به جای اول خود بازنگردد، توافق پوچ و بی‌معنی تلقی خواهد شد». به گزارش خبرگزاری‌ها بیشتر گروه‌های امضاکننده این بیانیه زیر چتر «ارتش آزاد سوریه» قرار می‌گیرند.

طی دو هفته گذشته و پیش از آن‌که توافق بر سر آتش‌بس سراسری اجرایی شود، ارتش و متحدان بشار اسد، دست به تشدید حملات خود در مناطق اطراف پایتخت زدند؛ مناطقی مانند «وادی بردی» که تامین‌کننده بخش عمده‌ای از آب دمشق و حواشی آن به شمار می‌روند و در کنترل شماری از شورشیان از جمله «فتح‌الشام»، شاخه القاعده، هستند.

دولت سوریه، شورشیان را متهم کرده‌است که آب پایتخت را مسموم و پس از مدتی آن را قطع کرده‌اند. شورشیان اتهام‌ مسموم کردن آب را رد کرده و گفته بودند چنین اقدامی در درجه اول به خود آن‌ها آسیب وارد می‌کند. ⇦بیشتر بخوانید

سازمان ملل متحد به تازگی اعلام کرده‌است که دست‌کم چهار میلیون نفر از شهروندان دمشق از ۲۲ دسامبر به این سو (بیش از ۱۰ روز) به آب دسترسی ندارند.

خبرگزاری فرانسه ۱۴ دی ماه از رامی عبدالرحمن، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، نقل کرده که نیروهای دولتی و متحدانش مانند حزب‌الله لبنان، درگیری نبردهایی سخت با شورشیان، از جمله «فتح‌الشام» هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یک روز پیش از این به نقل از آقای عبدالرحمن گفته بود «اتوبوس‌هایی به منطقه [درگیری] برای انتقال غیرنظامیان ارسال شده‌اند». او در مورد شمار دقیق افرادی که از منطقه خارج شده‌اند ابراز بی‌اطلاعی کرده، اما منابع ارتش سوریه گفته‌اند دست‌کم ۱۳۰۰ غیرنظامی «به مناطق امن رفته‌اند».

با این همه سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید دست‌کم دو غیرنظامی در جریان بمباران مناطق اطراف پایتخت کشته شده‌اند. دو غیرنظامی دیگر نیز هدف تک‌تیراندازها قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌اند. اما مشخص نیست تک‌تیراندازها اعضای ارتش سوریه بوده‌اند یا گروه‌های شورشی.

گروه‌های شورشی سوریه پیش از این در ۱۱ دی ماه نیز اعلام کرده بودند «در صورت ادامه نقض آتش‌بس» توسط نیروهای دولتی سوریه، توافق را کنار می‌گذارند.

جنگ داخلی سوریه نزدیک به نیم میلیون کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است. این جنگ در آستانه ورود به شـشمین سال پیاپی است، بی‌آنکه راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به آن پیدا شود.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …