در سال ١۴٠١ “صدها نفر در مناطق کردنشین کشتە، زندانی و مجروح شدەاند”

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارش سالانه خود گفتە کە در سال ۱۴۰۱ بیش از ١٧٠٠ شهروند کرد بازداشت، ٨٢ نفر اعدام و دەها نفر دیگر هم بە دلایل مختلف از جملە شرکت در “اعتراضات، کولبری یا در اثر شکنجه” به قتل رسیدەاند.

این شبکه مسائل “زبانی، مذهبی، فرهنگی، جنسیتی، گرایش جنسی، طبقاتی، سیاسی” را از جملە دلایل موارد نقض حقوق شهروندان کرد برشمردە و عنوان کرد کەاین اقدامات بە واسطە “قوانین تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی و برخوردهای سرکوب‌گرانه و خشونت‌آمیز نهادهای امنیتی، نظامی، قضایی و اجرایی” جمهوری اسلامی صورت می‌پذیرند.

در این گزارش آمار “جان‌باختگان در جریان خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی، بازداشت‌شدگان، کشتار و مجروحیت، کولبران، قتل شهروندان، اعدام، کشتار و ترور نیروهای اپوزیسیون، زن‌کشی، جان باختن شهروندان در نتیجه انفجار مین و در حین کار” گردآوری شده است.

ربین رحمانی، سخنگوی شبکه حقوق‌بشر کردستان در گفت‌وگو با دویچه وله فارسی، با اشارە بە اینکه آمار و اطلاعات ارائه شده در این گزارش تنها شامل مواردی است که پیش‌تر از سوی شبکه حقوق بشر کردستان تایید شدە، گفت: «ما اعتقاد داریم این گزارش شامل تمامی موارد نقض حقوق شهروندان کُرد در ایران نیست و مطمئنا بسیاری از موارد دیگر وجود دارند که به دلایل مختلف از جمله نبود امکان اطلاع‌رسانی آزاد در ایران، ممنوعیت فعالیت سازمان‌های مدافع حقوق بشری و فشار نهادهای امنیتی بر افراد و خانواده‌ها و.. در مورد آنها اطلاع‌رسانی نشده است.»

صدور حکم اعدام برای معترضان بازداشت شدە

تهیه‌کنندگان این گزارش گفتەاند، بە دنبال قتل مهسا ژینا امینی و شروع اعتراضات سراسری، تنها در سال ۱۴۰۱ توانستەاند کە دستگیری ١٧۶۱ شهروند کرد را تائید و ثبت کنند.از این تعداد دست‌کم ۸ شهروند کرد بازداشت شده، در زندان‌های رجایی شهر کرج، سنندج و ارومیه با اتهام “محاربه” و “فساد فی‌الا‌رض” مواجه شده و در خطر صدور حکم اعدام قرار دارند.

١٢٣ جان‌باختە در اعتراضات زن، زندگی، آزادی

شبکه حقوق‌بشر کردستان می‌گوید کە اسامی و مشخصات ۱۲۳ نفر از شهروندان کرد جان‌باخته در جریان خیزش سراسری را ثبت کرده، که ۱۱ نفر از آنها کودک هستند.بیشترین جانباختگان بە ترتیب متعلق بە شهرهای سنندج، بوکان و مهاباد، با ٢٠، ١٧ و ١٣ جانباختە هستند.دویجه وله

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …