دفاع وزیر ارتباطات حکومت از قطع دسترسی مردم به پیام رسانهای خارجی و فیلیترینگ

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با روزنامه شرق گفته:”ما هیچ اختلال عمدی روی شبکه ارتباطی کشور نداریم. چنین موردی هم ما در وزارت ارتباطات نداریم. یک وقتی قطعی است که پیش می‌آید، زمانی خارج از کنترل ماست چون بخشی از اینترنت از خارج از کشور می‌آید.«همین منطق در کشورهایی که ادعای آزادی بیان دارند نیز حاکم است. اگر قوانین کشور را قبول می‌کنید، بسم‌الله اگر قبول ندارید طبیعی است که کشورها هم محدودیت‌های مورد نظر خود را اعمال کنند.»

اینستاگرام در حوادث سال ۱۴۰۱ نقش کلیدی برای دامن‌زدن به اغتشاشات در کشور ایفا کرد، حتی قواعدی را که خودشان در پلتفرمشان گذاشته‌اند، نقض کرده‌اند. رئیس‌جمهور هم اعلام کردند که این پلتفرم و هر پلتفرم دیگری اگر همان چیزهایی که برای خودشان قائل هستند را در کشور ما هم رعایت کنند، حتما در تصمیم خود تجدید نظر می‌کنیم. ما باید حافظ منافع مردم باشیم، وقتی پلتفرمی به قواعد خودش پایبند نیست و امنیت ملی یک کشور را به مخاطره می‌اندازد، طبیعتا تصمیماتی هم برایش گرفته می‌شود، هرچند این تصمیمات خارج از اراده وزارت ارتباطات بوده و در چارچوب‌ خارج از وزارت ارتباطات گرفته شده است.

 وی در کورد کمیته فیلترینگ می گوید:دستگاه‌های مختلفی در این کمیته عضو هستند. این کمیته براساس قانون جرایم رایانه‌ای که سال ۱۳۸۸ تصویب شده، تشکیل شده است. آن زمان مرکز ملی فضای مجازی هنوز وجود نداشت و عضوی از این کمیته نبود، ولی الان و بعد از تأسیس مرکز ملی فضای مجازی این مرکز هم بدون حق رأی به آن اضافه شده است. از منظر امنیتی، فرهنگی، علمی، آموزشی و… دوستانی در این کمیته هستند. بنابراین از مناظر مختلف درخواست‌هایی که در این کمیته مطرح می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. نگاه‌ها متفاوت است و فلسفه این کارگروه هم بر همین اساس تشکیل شده است. ما به عنوان وزارت ارتباطات نظر تخصصی خود را داده‌ایم و بالاخره دستگاه‌های دیگر نظرات متفاوتی دارند و در این زمینه رأی‌گیری می‌شود.

ما هیچ اختلال عمدی روی شبکه ارتباطی کشور نداریم. به‌شدت در وزارت ارتباطات با کسی که بخواهد در شبکه اختلال ایجاد کند، برخورد می‌کنیم. چنین موردی هم ما در وزارت ارتباطات نداریم. بله، یک وقتی قطعی است که پیش می‌آید، زمانی خارج از کنترل ماست چون بخشی از اینترنت از خارج از کشور می‌آید، البته ما از ابتدای دولت سیزدهم تلاش کرده‌ایم که مسیرهای ورودی اینترنت را متنوع کنیم. الان میزان ظرفیت، بیش از دو برابر نیاز کشور بیشتر شده است. تلاش ما از ابتدای دولت این بوده که حتی ورودی اینترنت را از مسیرهای مختلف افزایش دهیم تا اگر از مسیری دچار مشکل شد، مردم دچار مسئله نشوند ولی گاهی در ظرفیت‌هایی که مثلا از شمال کشور داشتیم، قطعی بزرگی اتفاق می‌افتد و بخشی از مردم احساس کردند، ولی به‌سرعت جایگزین شد. ما در وزارت ارتباطات تلاشمان این است که شبکه‌ای پرسرعت، باکیفیت و امن برای مردم عزیزمان فراهم کنیم. بعضی از اتفاق‌ها ممکن است بیفتد که خارج از اختیار ماست و ممکن است روی تجربه کاربری کاربران اثر بگذارد. من وظیفه‌ام توسعه شبکه است که حتی اگر روزی قرار شد تمام پلتفرم‌های خارجی با حداکثر ظرفیت در شبکه فعال باشند، شبکه‌ خوبی وجود داشته باشد. این کارهای زیرساختی، زیربنایی و اساسی که انجام می‌دهیم برای همین است، وگرنه کارهای نمایشی می‌توان انجام داد که ما دنبال کار نمایشی نیستیم. آینده کشور را به حال نمی‌فروشیم؛ این جمله‌ای است که رهبری هم در مورد این دولت گفته‌اند که کار اساسی و زیربنایی انجام دهند. لینک روزنامه شرق

https://www.sharghdaily.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-110/930203-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …