دولت آلمان “مجاز است آدرس اینترنتی افراد” را ضبط کند

بر اساس حکم دیوان عالی آلمان، دولت این کشور مجاز است تحت شرایط ویژه‌ای آدرس اینترنتی مراجعه‌کنندگان به وبسایت‌های دولتی را ضبط کند. مهم‌ترین شرط، تضمین حقوق بنیادین شهروندان و حفاظت از حریم خصوصی آنهاست.

روز سه‌شنبه (۱۶ مه / ۲۶ اردیبهشت) دیوان عالی آلمان حکم نهایی خود را در باره پرونده‌ای صادر کرد که حدود ۱۰ سال در جریان بود. بر اساس این حکم، دولت آلمان مجاز است، برای ردیابی هکرها و جلوگیری از اقدامات خرابکارانه، پروتکل اینترنت (Internet Protocol یا “آی پی”) مراجعه‌کنندگان به وبسایت‌های دولتی را برای مدت مشخصی ضبط کند.

“آی پی” یک برچسب شناسایی عددی است که برای شناسایی دستگاه‌های ارتباطی مانند کامپیوتر و تلفن موبایل به کار می‌رود و در واقع ردپای اینترنتی کاربر است.

البته دادگاه تاکید کرده که اداره‌ها یا سازمان‌های دولتی مربوطه باید ثابت کنند که ضبط اطلاعات پروتکل اینترنت افراد برای هدف خاصی حائز اهمیت است.

مصوبه دیوان عالی یک حکم کلی است و جزئیات آن قرار است توسط دادگاه ایالتی برلین تعیین شود.

حدود ۱۰ سال پیش پاتریک برایر، یکی از سیاستمداران حزب آلمانی “دزدان دریایی” از دولت فدرال به دلیل ظبط “آی پی” مراجعان اینترنتی شکایت کرده بود.

کارشناسان معتقدند که این حکم به نوعی نهایی است و اگر برایر به مرجع قضایی دیگری شکایت کند، شانس بسیار کمی برای پیروزی خواهد داشت.

در ماه اکتبر گذشته دیوان عالی اروپا نیز در پاسخ به تقاضای دیوان عالی آلمان حکمی صادر کرد که بر مبنای آن دولت آلمان مجاز است اطلاعات پروتکل مراجعه‌کنندگان به وبسایت‌های دولتی را ضبط کند. رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …