روزنامه ایران:مرگ و میر کارگران و ضعف ایمنی‌ کار

روزنامه ایران:مرگ و میر کارگران و ضعف ایمنی‌ کار

مطالعات نشان می‌دهد مهم‌ترین علت مرگ و میر کارگران بر اثر حوادث ناشی از کار رعایت نشدن استانداردهای ایمنی کار در محیط کارگاهی است به طوری که روزانه 4 کارگر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند.
این اتفاق جدای از حوادث مربوط به بخش ساختمانی است زیرا گزارش‌ها و مستندات نشان می‌دهد آمار مرگ و میر کارگران ساختمانی به‌دلیل برخوردارنبودن از بیمه‌های اجتماعی و نبود ایمنی کار در محیط کاری به مراتب نگران‌کننده‌تر و بیشتر است به نحوی که آخرین اطلاعاتی که در این زمینه منتشر شده بیانگر آن است که از سال 89 تا سال 94 حدود 10 هزار کارگر ساختمانی بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند. به اعتقاد کارشناسان، متأسفانه نرخ حوادث در کشور از میانگین جهانی بالاتر است به طوری که سالانه هزار و 840 نفر بر اثر حوادث ناشی از کار در کشور فوت می‌کنند و بار مالی ناشی از این حوادث سالانه 60 هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد.
آنها معتقدند این اتفاقات و حوادث به دلیل ضعف نظارت و بازرسی دقیق، نبود آموزش و کمبود کارگران ماهر و باتجربه ساختمانی در کشور بوده است و باید با انجام کارهای پیشگیری و ایمن‌سازی محیط کار و آموزش کارگران و کارفرمایان آمار حوادث ناشی از کار کاهش پیدا کند.
کارشناسان در ادامه با بیان اینکه اگر تبعات و عوارض این مسأله را به سازمان تأمین اجتماعی تعمیم دهیم، حجم خسارت‌های این حوزه به مراتب افزایش خواهد یافت، اظهار می‌دارند؛ حوادث ناشی از کار یکی از عوامل اثر‌گذار بر پرداختی‌های سازمان و حوزه مستمری‌ها است.
حوادثی که در هنگام انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد و متأسفانه بیشتر کارفرمایان برای کاهش هزینه‌ها به ایمنی محیط کار و حذف عوامل خطر زا توجه جدی ندارند. آنها می‌گویند این در حالی است که در مقابل هر حادثه ثبت شده، ٣٠ حادثه کوچک (منجر به گرفتن خدمات سرپایی) و ٣٠٠ خطا (منجر به اتلاف وقت و کاهش ساعات کار) رخ می‌دهد.
بنابراین بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته و ارزیابی تجربیات دیگر کشور‌های جهان مهم‌ترین عوامل مؤثر در بروز حوادث سابقه اجتماعی، عوامل محیطی، صفات شخصی (سرسختی، عصبانیت، عجله و بی‌باکی)، شرایط ناایمن، عمل ناایمن، اشتباه فردی، ضعف مدیریت، تحصیلات، وسایل حفاظت فردی و خط مشی مدیریت است از این‌رو اجرای مؤثر مقررات ایمنی و اعمال سیستم‌های نظارتی با رعایت اصل پیشگیری و کنترل مخاطرات محیط کار با هدف به حداقل‌رسانی آسیب‌های سلامت شغلی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
کارشناسان می‌افزایند: حوزه معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی امر ایمنی کار در واحدهای صنفی است و بازرسان آن باید به طور روتین از نظر اصول ایمنی کار به صورت مدام کارگاه‌های تولیدی و صنعتی را مورد بازرسی قرار دهند البته ناگفته نماند از ابتدای دولت یازدهم، مدلی از سوی وزارت مذکور در بحث ایمن‌سازی محیط واحدهای تولیدی و صنعتی بر مبنای پیش‌بینی و پیشگیری از حوادث ناشی از کار تهیه شده تا این حوادث کاهش یابد در حال حاضر با گزارشی که ارائه شده در این زمینه از ظرفیت خود کارفرمایان استفاده می‌شود به نحوی که نیروی کار تخصصی از بین خود کارفرمایان در واحدهای تولیدی به‌عنوان افسر ایمنی در کارگاه مستقر می‌شوند تا از این طریق آمار مرگ و میر و حوادث کاهش پیدا کند.

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …