روسیه: در مذاکرات سوریه میان ایران و آمریکا میانجی‌گری می‌کنیم

معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت اعلام کرد که مسکو تلاش می‌کند در مذاکرات صلح سوریه میان ایران و ایالات متحده میانجی‌گری کند.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، میخائیل باگدانوف که در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، وقتی با پرسشی درباره احتمال وساطت روسیه بین ایران و آمریکا در مذاکرات صلح سوریه مواجه شد، پاسخ داد: «ما همیشه تلاش خودمان را می‌کنیم، هم بین آمریکا و ایران و هم بین عربستان سعودی و ایران. البته که ما این کار را می‌کنیم. خیلی دشوار است، اما راه دیگری وجود ندارد».

دور تازه مذاکرات صلح سوریه با میانجی‌گری سازمان ملل متحد روز ۲۶ اردیبهشت در ژنوآغاز می‌شود که در آن نمایندگان سوریه و مخالفان بشار اسد درباره آینده سوریه و امکان دسترسی به صلح پایدار به بحث می‌پردازند.

این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که طرح روسیه درباره ایجاد مناطق امن در سوریه به آرامش نسبی در برخی نقاط این کشور انجامیده است. بر اساس این طرح که ترکیه و ایران نیز بر سر اجرای آن توافق رسیده‌اند، روسیه و سوریه حملات هوایی خود در برخی مناطق مشخص را متوقف می‌کنند.

در این حال میخائیل باگدانوف می‌گوید که مسئله نظارت بر این طرح و تشکیل گروهی که در این رابطه فعالیت می‌کند نیاز به بحث و گفت‌وگوهای دقیق‌تری دارد و متخصصان نظامی باید به آن بپردازند.

وی اظهار داشت: «این مباحث نظری و خاص در قرارداد آستانه میان کشورهایی که ضامن اجرای آن هستند، یعنی روسیه، ترکیه و ایران، ذکر شده است؛ همه این مسائل به‌طور مشخص آنجا قید شده اما باز به گفت‌وگوهای بیشتری در رابطه با جزییات آن نیاز داریم، به‌ویژه با مشارکت کشورهای ناظر در مذاکرات آستانه، یعنی آمریکا و اردن».

اینترفکس در نهایت می‌نویسد که از باگدانوف سئوال شده چگونه می‌خواهید بین دو رویکرد متفاوتی که ایران و آمریکا درباره سوریه دارند، تفاهمی ایجاد کنید و او در پاسخ گفته است: «البته کار دشواری است. واقعا دشوار است. نباید توهمی در این زمینه داشته باشیم».رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …