زدو بند در ماجرای لایروبی کانال آشوراده؛ ارتباط بین تالاب میانکاله با خلیج گرگان. فیلم

رویداد ٢٤: به تازگی ویدئویی از یک جلسه‌ میان مقامان محیط زیست استان گلستان و مازندران با استاندار گلستان حاشیه ساز شده است. استاندار گلستان علی محمد زنگانه در این جلسه از توقف پروژه لایروبی آشوراده در خلیج گرگان به درخواست محیط زیست مازندارن خشمگین است. او خطاب به علی کلانه رییس منطقه حفاظت شده میانکاله به نامه‌ای اشاره می‌کند که به صورت دست نویس به مقامات بالاتر نوشته شده و در آن خواستار توقف لایروبی کانال آشوراده شده‎‌اند.

زنگانه در این جلسه با لحن تندی می‌گوید «اصلا جایگاه شما چیست» که نامه دست نویس می‌زنید و جلوی کار را می‌گیرید. او خطاب به کلانه می‌گوید باید مسیر قانونی را طی کند و «حد خودش را بداند». او می‌گوید به خاطر عدم لایروبی کانال‌ها مجبور شده «آقای رئیس‌جمهور را با قایق» به خلیج گرگان ببرد و همه این موارد را «به دفتر آقا» (منظور بیت رهبری) اطلاع خواهد داد.در ادامه استاندار تاکید می‌کند پروژه به هیچ وجه نباید متوقف شود و از فردا صبح پروژه باید فعال شود.

تلاش برای حفظ ارتباط بین تالاب و خلیج گرگان با میانکاله پروژه‌ای است که در صورت اجرای فنی و دقیق می‌تواند به حفظ تالاب میانکاله کمک کند؛ اما با دخالت و نفوذ، به‌سمت و سوی پروژه اقتصادی و گردشگری پیش رفته است

برخی کارشناسان معتقدند در صورت لایروبی نادرست کانال آشوراده، پشته یا جزیره‌ای ۱۰۰ هکتاری از رسوب در امن‌ترین قسمت زیستگاه آبی جزیره آشوراده ایجاد خواهد شد که می‌تواند تالاب را به نابودی بکشاند. این کارشناسان هشدار می‌دهند پروژه جاری در لایروبی کانال آشوراده، با نفوذ افراد ذینفع، بیش از آنکه به‌دنبال ایجاد ارتباط اکولوژیکی دریا و تالاب باشد، تسهیل راه ارتباطی به مراکز دو منظوره پرورش ماهی در قفس، و گردشگری دریایی را دنبال می‌کند.بررسی‌های از سابقه تحقیقات زیست محیطی درباره لایروبی میانکاله و ایرادات سازمان محیط زیست به این پروژه نشان می‌دهد شروط حفاظت محیط زیست منطقه میانکاله در اجرای پروژه مورد توجه قرار نگرفته‌است.

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …