زمین‌لرزه ترکیه و سوریه؛ شمار قربانیان به پنج هزار تن رسید؛ تخمین هشت‌برابری آمار کشته‌شدگان

رادیو فردا:ر دومین روز پس از زمین‌لرزه‌های مهیب ترکیه و سوریه، امدادگران شماری از کشورهای منطقه و جهان برای کمک‌رسانی وارد ترکیه شده‌اند و هم‌زمان مقامات محلی خبر داده‌اندکه هزاران خانواده هنوز زیر آوارند.

شمار کلی تلفات تا نخستین ساعات سه‌شنبه ۱۸ بهمن در دو کشور به پنج هزار قربانی نزدیک شده و سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که تعداد قربانیان هشت برابر این رقم باشد.

هم‌زمان پس‌لرزه‌ها در هر دو بخش مرز ادامه دارد. در کنار آن، بامداد سه‌شنبه زلزله دیگری به بزرگای ۵.۳ در شهر گول‌باشی در استان آدی‌یامان در جنوب شرق ترکیه رخ داد.

تا ساعت هشت و نیم صبح سه‌شنبه در ترکیه، شمار قربانیان این کشور نزدیک به ۳۵۰۰ نفر و در سوریه حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام شد. دولت آنکارا در این روز تعداد زخمی‌ها را بیش از ۲۰ هزار اعلام کرد.

بارش برف، سرمای شدید هوا و وزش بادهای سرد و سهمگین شرایط را برای امدادگران و باقی‌ماندگان زیر آوار طاقت‌فرسا کرده است.

کانون زلزله‌های شدید به بزرگی ۷.۷ و ۷.۶ بامداد و ظهر دوشنبه در شهرهای پازارجیک و البستان در استان قهرمان‌مرعش در جنوب شرق ترکیه بود، اما ۱۰ استان دیگر این کشور نیز متحمل تلفات بسیار اعم از کشته و مجروح و نیز ویرانی‌های شدید شده‌اند.

اداره حوادث غیرمترقبه ترکیه بامداد سه‌شنبه اعلام کرد نزدیک به شش هزار ساختمان کاملاً منهدم شده و بیش از ۱۱ هزار ساختمان دیگر هم آسیب جدی دیده‌اند و در معرض ریزش‌اند.

**************

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تعداد قربانیان زمین‌لرزه بزرگ ترکیه و سوریه ممکن است حتی ۸ برابر شود.

بامداد دوشنبه – ۶ فوریه، دو زلزله قوی محدوده بزرگی از جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور با سوریه را لرزانده و بنابر گزارش دولت ترکیه تاکنون دست کم منجر به کشته شدن بیش از ۳۴۰۰ نفر شده است.

ترکیه دوشنبه شب آمار فعلی قربانیانی که از زیرآوارها در این کشور بیرون آمده را ۱۷۶۰ نفر اعلام کرده و همزمان در سوریه آمارها از جان باختن دست کم ۱۰۰۰ نفر در این کشور برآورد شده است.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که با افزایش عملیات نجات و ادامه آواربرداری آمار قربانیان ممکن است ۸ برابر هم شود.کاترین اسمالوود، از مدیران ارشد مدیریت بحران سازمان جهانی بهداشت در اروپا، به خبرگزاری فرانسه گفته: «متاسفانه این روندی است که همیشه در زمین‌لرزه‌ها با آن مواجهیم؛ این که گزارش‌های اولیه از آمار جان‌باختگان و مجروحان در طول روزها و هفته‌های بعد از زلزله بسیار افزایش می‌یابد».

خانم اسمالوود تاکید کرده که با توجه به سرمای زمستان در مناطق زلزله‌زده خطر را برای زلزله زدگانی که بدون سرپناه مانده‌اند را هم افزایش خواهد داد. از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …