سال گذشته ٧٦‬ میلیون نفر‬ در کشورهای خود آواره شده‌اند

یک گروه عالی نظارت بر مهاجرت اعلام کرد که درگیری‌ها و بلایای طبیعی در سال ٢٠٢٣‬ نزدیک به ٧٦‬ میلیون نفر را در کشورهای خود آواره کرده‌ است. بر این اساس، خشونت‌ها در خاورمیانه، سودان و کنگو، مسبب دو سوم از این آوارگی‌ها بوده و در کل تقریباً ٩‬٠ درصد از جابجایی‌های داخلی ساکنان کشورها، به درگیری و خشونت نسبت داده شده است.

بنا بر جدیدترین گزارش سازمان بین المللی غیردولتی مرکز پایش آوارگی داخلی* که امروز سه شنبه ۱۴ مه منتشر شد، تعداد “آوارگان داخلی” کشورها طی پنج سال گذشته ٥٠درصد افزایش یافته و در دهه گذشته نیز تقریباً دو برابر شده است. این آمار، شامل پناهندگان و آوارگانی که به خارج از کشورهای خود گریخته‌اند، نمی‌شود.

مرکز پایش آوارگی داخلی که تهیه آمار و تحلیل داده‌های مورد نیاز سازمان ملل در زمینه آوارگی داخلی را بر عهده دارد، تنها طی سال گذشته میلادی، ٤‬٦‬,٩‬ میلیون جابجایی‌ افرادی که‬ گاهی اوقات بیش از یک بار مجبور به ترک محل زندگی خود شده بودند را شمارش کرده است. در بیشتر این موارد، مانند پس از بلایای طبیعی، آوارگان در نهایت به خانه خود باز می‌گردند.

در این گزارش، شمار کل آوارگان درون مرزی تمام کشورها در پایان سال ٢٠٢٣، با احتساب افرادی که از سالهای پیش از آن آواره شده بودند، حدود ٧٥,٩‬میلیون نفر اعلام شده است که نیمی از این تعداد، ساکن کشورهای آفریقای جنوب صحرا هستند.

تقریباً ٩‬٠ درصد از کل آوارگی‌های داخلی ساکنان کشورها، به درگیری و خشونت نسبت داده شده و تنها حدود ١٠ درصد از جابجایی‌های داخلی ناشی از تأثیر بلایای طبیعی بوده است.

سیل، طوفان، زلزله، آتش‌سوزی و سایر بلایای طبیعی در سال گذشته میلادی مسبب ٢٦‬,٤‬میلیون مرتبه جابه‌جایی بوده و ٧,٧میلیون نفر را در کشورهای خود آواره کرده است.

این گزارش، افزایش آمار ترک محل سکونت به دلیل بلایای طبیعی در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ٢٠٢٣‬ را به زمین لرزه‌هایی با شدت بالا نسبت میدهد که سوریه، مراکش و ایران (غرب آذربایجان) را تحت تاثیر قرار داده و مجموعا باعث بیش از ٩‬٢٩‬ هزار جابجایی (بیشتر در شمال غربی سوریه) شد.

سودان رکورددار آوارگان داخلی 

آوارگی بیش از ٩‬ میلیون نفر در سودان در پایان سال ٢٠٢٣،‬ برای یک کشور واحد، یک رکورد به حساب می‌آید. آماری که نسبت به پایان سال ٢٠٢٢، نزدیک به ٦‬ میلیون نفر افزایش نشان می‌دهد. درگیری نظامی بین رهبران ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور که در آوریل ٢٠٢٣ با حمله نیروهای پشتیبانی سریع به مناطق کلیدی حکومت آغاز شد،‬ عامل این افزایش چشمگیر به شمار می‌رود.

مرکز پایش آوارگی داخلی همچنین در سه ماهه آخر سال ٢٠٢٣ و ‬در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس، مجموعاً ٣‬,٤‬ میلیون جابجایی‌ را در غزه ثبت کرده است. شمار آوارگان غزه در پایان سال گذشته میلادی نیز ١,٧ میلیون نفر اعلام شده است. این بدان معناست که بسیاری از آوارگان فلسطینی، بیش از یک بار در این سرزمین که میزبان حدود ٢,٢میلیون نفر است، نقل مکان کرده‌اند. برگرفته از وب سایت رادیو فرانسه

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …