سیسی دوباره به عنوان رئیس جمهور مصر”انتخاب”! شد

بی بی سی:بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی مصر نتایج اولیه شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری این کشور حاکی از پیروزی قاطع عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری کنونی برای دومین بار ریاست جمهوری است.

طبق گزارش الاهرام، روزنامه رسمی مصر نتایج اولیه نشان می‌دهد که عبدالفتاح سیسی، با کسب ۹۲ درصد ۲۵ میلیون رایی را که تاکنون شمارش شده، با فاصله زیاد از موسی مصطفی موسی، رقیب انتخاباتی‌اش جلوتر است.

موسی مصطفی موسی تنها رقیب  سیسی درانتخابات بوده است. او از شهرت سیاسی زیادی برخوردار نیست و خود تا لحظه تصمیم به شرکت در مبارزات انتخاباتی از حامیان رئیس جمهوری محسوب می‌شد.گفته شده که او تاکنون تنها ۷۲۱ هزار رای کسب کرده است. در مصر ۶۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

رای شرکت در این انتخابات در ابتدا ۷ نفر نامزد شدند اما اکثریت آنها از شرکت در رقاب‌تها کناره‌گیری کردند.

خالد علی از وکلای فعال در زمینه حقوق بشر و احمد شفیق، نخست‌وزیر سابق، از جمله افرادی بودند که از این رقابت‌ها کناره گرفته و گفتند که این تصمیم را به دلیل “فشار و ارعاب” اتخاذ کردند.

عبدالفتاح سیسی پس از آنکه ارتش با کودتا محمد مرسی، رئیس جمهور مصر را برکنار کرد، در سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید و اکنون پس از ۴ سال می‌بایست برای ماندن در مقام ریاست‌جمهوری به رای عمومی متوسل شود. منتقدان آقای سیسی این انتخابات را “یک طرفه و بدون رقابت سالم” خوانده‌اند و ناظران بین‌المللی هم در اعتبار آن ابراز تردید کرده‌اند. به گفته آنان، در یک انتخابات قابل قبول، باید همه بتوانند آزادانه به عنوان نامزد شرکت کنند و از آزادی کامل برای مبارزه انتخاباتی برخوردار باشند.

سیسی اواخر ماه ژانویه در یک سخنرانی تلویزیونی رسما تصمیم خود برای نامزدی در انتخابات ماه مارس را اعلام کرد.

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …