شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس فوری غزه را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا در حمایت از طرح ارائه‌شده توسط جو بایدن برای آتش‌بس در جنگ غزه میان اسرائیل و گروه افراطی حماس را با ۱۴ رأی موافق تصویب کرد.

در جلسه این شورا که روز دوشنبه ۲۱ خرداد برگزار شد، روسیه به این قطعنامه رأی ممتنع داد و ۱۴ عضو دیگر به آن رأی مثبت دادند.آمریکا متن این قطعنامه را یکشنبه و پس از شش روز مذاکره با اعضای این شورا ارائه داده بود.

این قطعنامه از پینشهاد جدید آتش‌بس رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کند؛ طرحی که اشاره شده اسرائیل آن را پذیرفته و در ادامه از حماس می‌خواهد آن را بپذیرد.قطعنامه خواستار آن شده که حماس و اسرائیل «بدون تأخیر و بی‌قید و شرط» مفاد آن را به شکل کامل اجرا کنند.

گروه افراطی حماس در بیانیه‌ای از تصویب قطعنامه حمایت از طرح آتش‌بس در غزه استقبال و اعلام کرد که آماده همکاری با میانجی‌گران برای اجرای مفاد این طرح آتش‌بس است.آمریکا و کشورهای غربی گروه حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.

واکنش‌ها به قطعنامه شورای امنیت

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ دقایقی پس از تصویب این قطعنامه گفته است: «اتحادیه اروپا از تصویب قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از پیشنهاد آتش‌بس اعلام شده در ۳۱ می استقبال می کند. »

جوزپ بورل در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «ما بار دیگر حمایت کامل خود را از نقشه راه سه مرحله‌ای ترسیم شده توسط رئیس جمهور آمریکا یادآوری می‌کنیم و از هر دو طرف می‌خواهیم که آن را پذیرفته و اجرا کنند.»

در حالی که جنگ غزه وارد نهمین ماه خود شده است، این نخستین قطعنامه تصویب‌شده در شورای امنیت سازمان ملل است که به شکل صریح خواستار «آتش‌بس» می‌شود. رایو فردا

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …