شورای همکاری خلیج: جمهوری اسلامی حقی در میدان گازی آرش ندارد

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در بیانیه‌ای اعلام کردند کویت و عربستان به صورت مشترک و انحصاری مالک ذخایر میدان گازی “آرش” هستند.

این کشورها در بیانیه خود، با تاکید بر اینکه فقط دو کشور کویت و عربستان به‌ صورت مشترک و انحصاری مالک ذخایر میدان گازی “الدرّه” هستند، افزودند “کشور دیگری سهمی از این میدان گازی ندارد.”

میدان گازی “الدرّه” که در ایران، میدان “آرش” ‌نامیده می‌شود، در شمال خلیج فارس قرار دارد و بیش از شصت سال پیش کشف شد. ایران حدود سه دهه پیش مذاکراتی را با کویت برای تعیین مرزهای دریایی آغاز کرد که نیمه‌تمام ماند و پس از آن نیز به رغم اصرار کویت و عربستان از ادامه آن طفره رفت.

کویت با کمک شرکت چندملیتی “شل”، مستقر در بریتانیا، عملیات لرزه‌نگاری برای مشخص کردن شکل و فرم مخزن گازی را انجام داده و بر اساس آن اعلام کرده است که این میدان به‌ صورت کامل در آب‌های سرزمینی این کشور و عربستان قرار دارد.

دو کشور عربستان و کویت سال گذشته توافق‌نامه‌ای را برای توسعه میدان آرش امضا کردند. این اقدام با واکنش شدید جمهوری اسلامی روبرو شد و تهران این توافق‌نامه را “غیرقانونی” خواند.مقام‌های کویت تخمین زده‌اند که بهره‌برداری از میدان آرش تا اواخر دهه میلادی جاری به انجام خواهد رسید. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …