صدور احکام ضدانسانی قوه قضائیه علیه معترضین در شهرستان ایذه بشدت محکوم است

بنا به خبر خبرگزاری “هرانا” هشت تن از شهروندان ایذه ( در استان خوزستان) که در اعتراضات سراسر سال ۱۴۰۱ مشارکت داشته اند با اتهاماتی نظیر محاربه” و افساد فی الارض” مواجه هستند. طرح اتهاماتی همچون محاربه و افساد فی‌الارض، طبق قوانین جمهوری اسلامی می‌تواند به صدور حکم اعدام برای متهمان منجر شود.

بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب‌پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری، ۸ شهروندی هستند که آبان‌ماه ۱۴۰۱ و به دستور بازپرس دادسرای اهواز، از سوی ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایذه بازداشت شدند.

پرونده این افراد به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شده و حالا همگی در زندان شیبان اهواز محبوس هستند.

یک منبع آگاه به هرانا گفته است: “این هشت معترض بازداشت‌شده چندی پیش در پرونده‌ای مشترک، از سوی یکی از شعب بازپرسی دادسرای ایذه تفهیم اتهام شدند، اما از مصادیق اتهامی این افراد اطلاعی در دست نیست.”

کمیته بین المللی علیه اعدام صدور احکام ضدانسانی قوه قضائیه جمهوری اسلامی علیه معترضین را بشدت محکوم می کند و خواهان آزادی فوری همه معترضین دستگیر شده است. ما همگان و بویژه مردم شجاع و مبارزه ایذه و اهواز را فرا می خوانیم که برای آزادی این هشت نفر و نجات آنها از اعدام و مرگ دست به تجمع و اعتراض بزنند. ما از مجامع بین المللی می خواهیم که جمهوری اسلامی را برای آزادی همه معترضین دستگیر شده و کلیه زندانیان سیاسی تحت فشار قرار دهند .

ایذه یکی از کانونهای مهم اعتراض در ایران بوده است و جمهوری اسلامی تاکنون شماری از شهروندان معترض این شهر را به قتل رسانده است. منجمله در جریان حمله سرکوبگران حکومتی به مردم و معترضان شهر ایذه در عصر و شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۷ شهروند به نام‌های کیان پیرفلک ۹ ساله، سپهر مقصودی ۱۴ ساله، آرتین رحمانی پیانی ۱۶ ساله، میلاد سعیدیان‌جو، رضا شریعتی، علی مولایی و اشرف نیکبخت کشته شدند.

لازم به توضیح است که فشارها بر خانواده‌های دادخواه معترضان کشته‌شده افزایش یافته است بطوریکه شماری از این خانواده ها و منجمله معصومه (مهسا) احمدی، نامزد حامد سلحشور، در عصر پنج‌شنبه ۲۴ فروردین ماه دستگیر شد. از سوی دیگر جمهوری اسلامی سعی دارد با ساختن سناریوی های جعلی مسئولیت کشتار ۲۵ آبان ۱۴۰۱را به افرادی نسبت دهد که نه فقط هیچگونه نقشی در این جنایت نداشته اند بلکه همراهان مردم معترض بوده اند. در همین رابطه یک شهروند ایذه ای به نام عباس (مجاهد) کورکوری، توسط دادگاه انقلاب اهواز از بابت اتهاماتی از جمله “محاربه، افساد فی الارض و قتل کیان پیر فلک و شش شهروند دیگر” به اعدام محکوم شد. با این حال خانواده برخی از قربانیان از جمله خانواده پیر فلک بارها به صراحت گفته اند که مامورین حکومتی مسئول این قتل هستند و از آقای کورکوری هیچ شکایتی ندارند.

https://telegra.ph/No-Execution-04-24

کمیته بین المللی علیه اعدام

چهارم اردیبهشت 1402

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …