طرح بردگی کارورزی باید لغو شود!

سایت حکومتی ایلنا اخیرا تحت عنوان “خبر خوش برای جویندگان کار” آغاز اجرای طرح کارورزی را  گزارش کرده است. این طرح گام دیگری در جهت ارزان سازی نیروی کار برای کارفرمایان و به گفته دولت هدفش ایجاد مشوقه برای صاحبان سرمایه است. سال ٩٦ را سال اقتصاد مقاومتی و اشتغال نامیده اند، و طرح کارروزی قدمی در اجرایی کردن آن و تحمیل ریاضت اقتصادی بیشتر بر گرده مردم است. طرح کارورزی طرح بیگاری کشیدن از جوانان بیکار و چماقی بر سر کارگران شاغل است.

بر اساس این طرح به  کارفرمایان اجازه داده میشود که فارغ التحصیلان با مدرک کارشناسی ارشد را با یکسوم حداقل دستمزد تعیین شده سال ٩٦ یعنی حدود ٣١٠ هزار تومان به کار گیرند. در دو سالی که قرار است دولت بیمه “کارورز” را بدهد، با کارورزان حتی قرارداد موقت هم بسته نمیشود و کارفرما هیچ تعهدی در قبال آنها ندارد و هر وقت خواست میتواند آنها را اخراج کند.

گذاشتن نیروی کار جوان با یکسوم میزان حداقل دستمزد تعرض تازه تری است به کل کارگران و کل جامعه که نتیجه مستقیم آن کاهش بیشتر سطح دستمزدها برای همه کارگران است. با طرح کارورزی و زیر چماق بیکاری و بی تامینی تعداد هر چه بیشتری از کارگران از شمول همین قانون کار ضد کارگری موجود نیز خارج می مانند. یک رانت عظیم مالی برای سرمایه داران و سرآغازی برای اضمحلال بیمه کارگران توسط کارفرمایان و گسترش بیکارسازی ها است.

طرح کارزاری، طرح جدیدی در حکومت اسلامی نیست. این طرح قبلا در دولت احمدی نژاد تحت عنوان طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی به تصویب رسیده بود که بعد از اعتراضات گسترده عقب زده شد. در دولت روحانی دوباره این طرح در آذر ٩٣ به تصویب شورای اشتغال رسید و از ترس گسترش مجدد اعتراض، آنرا خزنده به جلو آورده اند و فرمان اجرایش را داده اند.

طرح کارورزی باید فورا لغو شود. پاسخ کارگران، اعم از کارگران شاغل یا بیکار، به تعرضات حکومت اسلامی و طرح بردگی کارورزی، جلو آمدن با خواستهای تعرضی و روشن از جمله خواست کار یا بیمه بیکاری است. یک گام مهم در کارزارعلیه بیکاری، متشکل شدن میلیون ها بیکار و میلیون ها جوان از جمله ۸۰۰ هزار نیروی جدید دانش آموختگان دانشگاهی است که هر سال وارد بازار کار میشوند. بیمه بیکاری مکفی و در گام اول رقمی بالای خط فقر، یعنی بالای ۴ میلیون تومان، بیمه بیکاری برای همه افراد آماده به کار اعم از زن و مرد تا زمانیکه اشتغالی متناسب با توان و تخصص خود پیدا نکرده اند، برخورداری از بیمه های اجتماعی چون درمان رایگان، تحصیل رایگان و تسهیلات لازم برای تامین مسکن از جمله خواستهای مهم در جنبش علیه بیکاری است.

با ابتکارات مختلف نیروی عظیم بیکاران را گرد آوریم و متشکل کنیم. کانونهای اعتراضی علیه بیکاری و گروههای اعتراضی ویژه در مدیای اجتماعی و یا طومارهای اعتراضی را سازمان دهیم. خواست کار یا بیمه بیکاری محوری است که میتوان حول آن متشکل شد و جنبش قدرتمندی علیه بیکاری و طرح کارورزی در سراسر کشور سازمان داد.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …