عزیزه لطف الهی: اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 ۲۷ دی ۹۶ ۱۳/ ۱۷ ژانوی ۲۰۱۸

تهیه و نتظیم : عزیزه لطف الهی

 

قوانین اسلامی

قوانین اسلامی به جای مسئول دانستن حکومت، مسئولیت تصمیم گیری در مورد اعدام متهم در پرونده هایی مانند قتل را به عهده اولیای دم گذاشته است. گذشت اعضای یک خانواده از اعدام زندانی باعث شد بستگان آنان به هدف انتقام گیری به ضرب گلوله مادر و 3 دختر که نسبت به متهم اعلام گذشت کرده بودند را به ضرب گلوله به قتل برسانند

 

زهرا قلندری‌نژاد از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شد

زهرا قلندری‌نژاد دانشجوی رشته‌ مدیریت مالی دانشگاه آزاد بندرعباس در حین برگزاری جلسه‌ امتحان به اداره‌ آموزش احضار و اخراجش از دانشگاه به طور شفاهی به وی اعلام شد.

 

دستگیری ۱۲ خواننده مرد و ۹ خواننده زن “زیر زمینی” در بندرعباس

رئیس پلیس امنیت عمومی هرمزگان از دستگیری ۲۱ خواننده زیرزمینی فاقد مجوز و پلمب ۶ استودیوی غیرمجاز ضبط موسیقی در بندرعباس خبر داد.

 

شرایط ورود به برخی از مراکز درمانی؛ اول آرایشت را پاک کن بعد وارد بیمارستان شو

بدون چادر نمی‌توانید وارد اورژانس بیمارستان شوید این را زن میانسالی که جلوی در ایستاده تا جلوی زنان مانتویی را بگیرد، می‌گوید. از بیماران مانتویی می‌خواهند با چادر وارد مرکز درمانی شوند. بیمارانی که گاه حالشان خوب نیست، نای ایستادن ندارند و برای راه‌ رفتن به بغل ‌دستی‌شان تکیه می‌دهند. این شرایط ورود به برخی از درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های پایتخت است.

 

۴۰۰هزار کودک بی شناسنامه

۳۶۰ کودک بی‌شناسنامه در مدرسه‌ای در زاهدان تحصیل می‌کنند؛ بدون هویت، بدون این‌که نام‌شان جایی ثبت شود. حتی مسافرت هم نمی‌توانند بروند. حدود ۴۰۰هزار کودک بی‌شناسنامه در ایران داریم.

 

شکنجه دختر دانشجوی دانشگاه ارومیه برای اعتراف به معاند بودن

بنا به گزارشات رسیده از ارومیه علیرغم گذاشتن وثیقه سنگین برای آزادی توران مهربان یکی از دانشجویان دانشگاه نازلوی ارومیه که در جریان تظاهرات بازداشت شده است با آزادی وی موافقت شد.

این دانشجو که پس از بازداشت به زندان دوقوزپله منتقل شده است تحت شکنجه قرار گرفته تا اعتراف کند که وابسته به جریانهای سیاسی  معاند است و از آنها دستور برای تظاهرات میگرفته است. اداره اطلاعات گفته است در صورت اعتراف به وابستگی به یکی از گروه های معاند با وثیقه وی را آزاد میکنند.

قابل ذکر این است که از زندانیان با شکنجه اعتراف  اجباری گرفته میشود ، پس از آن به همان چیزی که اعتراف کرده است برایش جرم مشخص میکنند. این سناریور تکراری برای مردم ایران زمانی است که در  بند گرفتار شوند.

 

کشته شدن چهار زن در اثر تیراندازی در قبرستان کرمانشاه

در اثر تیراندازی به سمت مردمی که در یک قبرستان جمع شده بودند چها زن جان خود را از دست دادند.

این تیراندازی که توسط سرنشینان یک دستگاه پراید صبح روز ۲۳دی ماه ۹۶ حوالی ساعت ۱۰انجام شده، باعث کشته شدن چهار زن گردیده است.

بنا به گزاراشات رسیده عامل یا عاملان تیراندازی از صحنه گریخته اند و پلیس نتوانسته آنها را دستگیر کند!

پلیس اطلاع داده که عوامل تیراندازی را شناسایی کرده است اما مردم به گزارشات رسانه های حکومت اعتماد ندارند. بدیهی است قتل و جنایت و کلیه بحرانهای اجتماعی که روزانه بر تعداد آن افزوده میشود، از فجایعی است که در حکومت ضد مردمی بر سر مردم ایران آوار شده است.

 

مانعِ حضور زنان موزیسین روی صحنه شدند

سالهاست که زنان در اصفهان اجازه کنسرت ندارند این روزها درحالی که مجموعه وزارت ارشاد و وزیر ارشاد با حضور در کنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر سعی در حمایت از اجراهای قانونی دارند، همچنان در استان اصفهان با عملکردهای خارج از قانون، اجازه حضور زنان موزیسین روی سن داده نمی‌شود. کنسرت ارکستر ملی اصفهان روزهای ۲۲ و ۲۳ دی با خوانندگی سالار عقیلی درحالی در سالن کوثر این شهر روی صحنه رفت که همچون سالیان گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد این استان از حضور زنان موزیسین روی سن ممانعت به عمل آورد.

 

محرومیت جوان بهایی از ادامه تحصیل در آستانه امتحانات پایان ترم

صدف وجدانی شهروند بهایی، دانشجوی ورودی سال ۹۶ در رشته مهندسی معماری دانشگاه رازی کرمانشاه بدلیل اعتقادات دینی در هنگامه امتحانات پایان ترم از تحصیل محروم شد

 

ایران در قعر جدول برابری جنسیتی و نرخ مشارکت سیاسی زنان

مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده با اشاره به رتبه ۱۴۰ ایران در شاخص شکاف جنسیتی در میان ۱۴۴ کشور گفت که “چاد، سوریه ، پاکستان و یمن کشورهایی هستند که در رتبه پایین‌تری نسبت به ایران قرار دارند.

 

فروغ سمیع نیا: با فشار از پایین، قصد تصویب قانون منع خشونت خانوادگی را داریم

کارزار منع خشونت خانوادگی آذر ماه ۱۳۹۵ و در آستانه‌ روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، توسط تعدادی از فعالان حقوق زنان آغاز به کار کرد. این کارزار با هدف حساسیت سازی جامعه نسبت به مسئله خشونت خانوادگی علیه زنان به راه افتاده است و از طریق جمع آوری روایت های زنان خشونت دیده و شاهدان خشونت خانوادگی، و هم چنین جمع آوری نظرات افراد، به ویژه زنان خشونت دیده برای پیش نویس قانونی جهت منع خشونت خانوادگی علیه زنان، هدف خود را دنبال کرده است.

این کارزار پس از یک سال از آغاز فعالیت، طی مراسمی در شهر رشت گزارش خود را درباره خشونت خانوادگی علیه زنان در ایران منتشر کرده است.

 

ایسکرا  ۹۱۹

 

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …