غزه آب، برق، سوخت ندارد، مواد غذایی رو به اتمام است. ادامه بمبارانها. وضعیت بحرانی صدها هزار نفردر مرز مصر

*مسئول کمک های بشردوستانه سازمان ملل: غزه آب، برق، سوخت ندارد، مواد غذایی رو به اتمام است.

مارتین گریفیث، مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل گفته است که در «غزه برق، آب وسوخت وجود ندارد و مواد غذایی هم به طور خطرناکی رو به اتمام است.»

او افزوده: «خانواده‌های فلسطینی در حالی که به دنبال دستور اسرائیل برای تخلیه در مسیر جاده های شلوغ به سمت جنوب در حرکت هستند، بمباران شده اند.»

درهمین حال سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که یک هواپیمای حامل دارو و تجهیزات بهداشتی به زمین نشسته است. فرودگاه العریش در سینا در حدود ۴۵ کیلومتراز مرز غزه فاصله دارد، اما گذرگاه رفح همچنان بسته است.وزرای خارجه ترکیه و آلمان هم امروز درمصر هستند و با مقامات این کشور برای ارسال کمک به غزه همکاری می کنند.آلمان وآمریکا هم در حال کار بروی خروج شهروندان از غزه به مصر از طریق گذرگاه رفح هستند.

*ارتش اسرائیل لحظاتی پیش با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که نیروهای این کشور در حال آماده شدن برای گسترش عملیات خود در زمین هستند.

در این بیانیه آمده: «ارتش اسرائیل با کمک صدها هزار پرسنل ذخیره خود را برای یک حمله همه جانبه آماده می کند.»در این بیانیه به زمان این حمله اشاره‌ای نشده است.

انتظارحمله‌ای زمینی به غزه پیش بینی می‌شود و اسرائیل از روز گذشته از ساکنان شمال غزه خواسته که به جنوب این منطقه بروند.براساس بیانیه جدید، اسرائیل گفته که آن ها یک حمله تهاجمی با حضور« نیروهای هوایی، دریایی و زمینی » را برنامه ریزی می کنند.

در بیانه ارتش همچنین آمده: «تجهیزات جنگی ضروری قبلا به مکان های مورد نظر ارسال شده و گردان ها و سربازان ارتش اسرائیل به صورت استراتژیک در سراسر کشور مستقر هستند.»

در این بیانیه نتیجه گیری شده که سربازان «تاکید زیادی بر یک عملیات زمینی قابل توجه دارند.»*صدها هزار فلسظینی در جنوب غزه، در مدارس، بیمارستان‌ها و خیابان‌ها ساکن شده‌اند

صدها هزار فلسطینی پس از فرار از خانه‌های خود در شمال غزه در مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر ساختمان‌های عمومی در جنوب غزه جمع شده‌اند.

عده‌ای در خیابان می‌خوابند.

پزشکان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که داروها رو به اتمام است و سوخت بسیار کمی برای راه‌اندازی ژنراتورها در بیمارستان‌ها باقی مانده است.

در یکی از بیمارستان‌های رفح، یک کامیون بستنی فریزر برای نگهداری اجساد آورده شده چرا که سردخانه پر شده و جا ندارد.

افرادی که به جنوب غزه رفته‌اند، توصیف می‌کنند که محله‌هایی را دیده‌اند که در اثر حملات هوایی اسرائیل، از بین رفته و کاملا مسطح شده‌ است.

*بی بی سی:«گذرگاه مرزی امن نیست؛ بمباران می‌شود و پناهگاهی در کار نیست»گذرگاه مرزی رفح جایی است که بعضی از افراد دو تابعیتی تلاش می‌کنند از طریق آن از غزه خارج شوند.محمد ابو رجیله تمام روز را در این گذرگاه در مرز مصر و غزه گذرانده است.او می‌گوید حدود ۵۰۰ نفر با گذرنامه‌های خارجی در تلاش برای عبور از مرز هستند اما تا الان موفق نشده‌اند.

محمد به بی‌بی‌سی گفت:‌ «خود گذرگاه مرزی امن نیست، بمباران‌ها در جریان است و هیچ پناهگاهی وجود ندارد. مردم پیام‌هایی می‌گیرند که به آنها می‌گوید بین ساعات ۱۲ تا سه بعداز ظهر به وقت محلی به آنجا بروند اما در هیچ زمانی در این بازه گذرگاه باز نشده است.»

کسانی که در مرز هستند تابعیت کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، سوئیس و سوئد را دارند. اغلب آنها دو تابعیتی هستند و پاسپورت فلسطینی هم دارند.

محمد می‌گوید: «بعضی از آنها با سفارت‌هایشان در تماس هستند که به آنها گفته‌اند به خانه‌هایشان برگردند. اما بعضی از آنها دیگر خانه‌ای ندارند که به آن برگردند. غیر ممکن است که بتوانند برگردند.»

او در صفحه اینستاگرامش مصاحبه‌ای با یک دختر جوان منتشر کرده که گذرنامه بریتانیایی دارد.

آن دختر می‌گوید: «از مردن می‌ترسم. آب و برق و اینترنت نیست. همه جا بمباران است و من اصلا نمی‌دانم کجا بروم. کجا باید بروم؟»بی بی سی

*****************

دویچه وله:اتحادیه اروپا کمک‌های بشردوستانه خود به غزه را سه‌ برابر کرد.کمیسیون اتحادیه اروپا از سه برابر شدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خبر داد. کمیسیون در عین به رسمیت شناختن حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر “تروریست‌های حماس” خواستار رعایت حقوق بین‌الملل شد.

*یورونیوز:

جنگ حماس و اسرائیل شنبه ۱۴ اکتبر وارد هشتمین روز خود شد؛ حملات اسرائیل به غزه همچنان ادامه دارد و دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که با ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته اسرائیل ده‌ها هزار ساکن شمال غزه به اجبار خانه‌های خود را به سمت جنوب ترک کرده‌اند.

  • سازمان ملل متحد کوچ دادن ۱.۱ میلیون فلسطینی ساکن شهر غزه را ناممکن خوانده و گفته است جنگ هم قاعده و قانونی دارد. اتحادیه اروپا نیز در این خصوص موضع سازمان ملل را اتخاذ کرده است.
  • بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با وعده «ریشه کنی» حماس گفته است که حمله متقابل ارتش این کشور علیه حماس تازه شروع شده است. او می‌گوید همه اعضای حماس باید خود را مرده بدانند.
  • اسرائیل برق و آب غزه را قطع و راه سوخت رسانی به آن را مسدود کرده است. باریکه غزه با حدود ۲ میلیون جمعیت در محاصره کامل است.
  • ایران می‌گوید با ادامه وضعیت فعلی گشودن شدن جبهه‌های دیگر در این جنگ احتمالی واقعی است. آمریکا هم به متحدان حماس هشدار داده تا فکر ورود به این جنگ را از سر بیرون کنند.
  • عربستان همزمان با دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از ریاض، اعلام کرد گفتگوهای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را متوقف می‌کند.

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …