فاجعه در پاپوآ گینه:تعداد دفن‌شدگان رانش زمین به بیش از ۲ هزار نفر رسید

دولت پاپوآ گینه اعلام کرد که بر اثر رانش گسترده زمین که سه روز پیش در این کشور روی داد، دست کم ۲ هزار نفر زیر خاک و گل مدفون شده‌اند. اداره سوانح طبیعی این کشور آمار جدید تلفات را به سازمان ملل داده است.

در روزهای گذشته رقم تلفات کمتر از ۷۰۰ نفر اعلام شده بود. تفاوت آمار جدید با ارزیابی‌های قبلی نشان می‌دهد که تعیین تعداد دقیق قربانیان به دلیل دورافتاده بودن مناطق آسیب دیده بسیار دشوار است.

آخرین سرشماری سراسری در این کشور مربوط به سال ۲۰۰۰ است و بخش قابل توجهی از جمعیت در روستاهای کوهستانی و دور افتاده زندگی می‌کنند.

با توجه به گستردگی رانش زمین ارسال کمک و یافتن و نجات افرادی که ممکن است هنوز زنده باشند تقریبا غیرممکن است سه روز پس از وقوع این سانحه امید چندانی به نجات آن‌ها نیست.

رانش زمین در ساعات اولیه بامداد روز جمعه زمانی که اکثر مردم خواب بودند روی داد.

وزیر دفاع پاپوآ گینه روز دوشنبه ۷ خرداد گفت جمعیت شش روستای دور افتاده و کوهستانی در ناحیه انگا که تحت تاثیر رانش زمین قرار گرفته‌اند قبل از وقوع این سانحه حدود چهار هزار نفر بود.

بیش از ۱۵۰ خانه و ساکنان آن‌ها زیر گل رفته‌اند. ارتفاع نشست زمین در برخی نقاط به اندازه یک ساختمان دو طبقه است.

با گذشت بیش از سه روز از وقوع این سانحه طبیعی آن‌هایی که زنده مانده‌اند، با وسایل ساده نظیر بیل و یا دست خالی تلاش می‌کنند آوار و گل‌ولای را کنار زده و اجساد اعضای خانواده خود را پیدا کنند.

به گفته مقامات محلی تاکنون فقط اجساد پنج نفر پیدا شده است.

به گفته نهادهای امداد سازمان ملل اولین مراسم خاکسپاری تعدادی از قربانیان روز دوشنبه برگزار شد.

ارسال تجهیزات خاکبرداری و ماشین آلات سنگین به دلیل کوهستانی بودن منطقه دشوار است.

علاوه بر این، تحت تاثیر درگیری‌های خشونت‌آمیز بین قبایل ساکن این ناحیه امدادگران مجبورند تحت حفاظت واحدهای ارتش به محل حادثه بروند و هر شب در پایان کار به پایتخت برگردند که با محل سانحه حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

یک مقام سازمان ملل گفت در جریان درگیری‌های خشونت‌آمیز روز شنبه هشت نفر کشته و حدود ۳۰ خانه به آتش کشیده شد.

واحدهای امداد روز دوشنبه در مسیر حرکت به سوی مناطق آسیب دیده باقیمانده خانه‌های سوخته را که هنوز دود از آن‌ها بلند می‌شد مشاهده کرده‌اند.

به گفته یک مقام سازمان ملل اولین دستگاه خاک برداری غروب یکشنبه به مناطق آسیب دیده رسید.

یکی از ساکنان منطقه به خبرگزاری رویترز گفت: «مردم هنوز دقیقا نمی‌دانند کدامیک و چه تعدادی از اعضای خانواده خود زیر گل و آوار مدفون شده اند. چون تمامی اعضای خانواده همیشه و در زمان واحد در خانه خود نیستند. مردم معمولا بین خانه‌های اقوام درحال رفت و آمد هستند و کسی نمی‌داند که هنگام وقوع سانحه چه کسی کجا بوده است.»

وزیر دفاع پاپوآ گینه نو گفت فرمانده عملیاتی این وزارتخانه با کمک نیروهای ارتش استرالیا ظرف ۲۴ ساعت به منطقه آسیب دیده رسید و یک واحد مهندسی وزارت دفاع و یک هلی‌کوپتر برای خارج کردن مردم از مناطق خطرناک در منطقه مستقر هستند.

دولت استرالیا روز دوشنبه اعلام کرد تقریبا ۱.۶۶ میلیون دلار به پاپوآ گینه کمک خواهد کرد و برای کمک به عملیات تجسس و نجات کارشناسانی به منطقه اعزام می‌کند.

دولت چین نیز که در سال‌های اخیر تلاش می‌کند مناسبات خود با کشورهای جزیره‌ای در اقیانوس آرام را گسترش دهد اعلام کرده که به پاپوآ گینه کمک خواهد کرد. رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …