فرمانده نیروهای ائتلاف:آمریکا خواستار ادامه حضور نظامی در عراق پس از شکست داعش شد

یک مقام مسئول نظامی آمریکایی روز سه‌شنبه 11 ژوییه اعلام کرد ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف بین‌الملل مایل هستند پس از شکست گروه داعش حضور نظامی خود در عراق را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال سیتفن تاونسند، فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌الملل گفت دولت عراق ابراز علاقه کرده ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف در این کشور باقی بمانند.

ژنرال تاونسند در نطقی ویدیویی از بغداد گفت‌: «دولت ما نیز علاقمند است و بسیاری از کشورهای دیگر عضو ائتلاف هم ابراز علاقه کرده‌اند که در این تلاش‌ها شرکت داشته باشند». تاونسند تایید کرد که مذاکرات در این باره در مراحل نهایی است و افزود: «گمان می‌کنم ما بعد از شکست داعش در عراق حضور خواهیم داشت».

پس از آنکه باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا، در سال 2011 نیروهای این کشور را از عراق خارج کرد، نیروهای امنیتی عراق در دوران نخست وزیری نوری المالکی رو به ضعف گراییدند.

در سال 2014 گروه داعش، حمله‌ای گسترده به شمال عراق را آغاز کرد و ارتش این کشور نتوانست در برابر این حمله، مقاومت کند، از این رو مناطق وسیعی از شمال عراق به تصرف گروه داعش درآمد.

تاونسند گفت: «ما می‌توانیم به سال 2011، زمانی که آمریکا و نیروهای ائتلاف عراق را ترک کردند نگاه کنیم و ببینیم که در ظرف 3 سال چه اتفاقی افتاد. فکر نمی‌کنم که ما بخواهیم این تجربه تکرار شود».

هم اکنون 5 هزار نیروی نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند که به نیروهای امنیتی این کشور آموزش می‌دهند.

تماس تلفنی ترامپ و العبادی

از سویی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه در گفت‌وگویی تلفنی، آزاد سازی موصل از تصرف داعش را به حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق تبریک گفت.

ترامپ ضمن قدردانی از شجاعت سربازان عراقی و آمریکایی گفت: «این پیروزی بزرگ اکنون در شهرهای جهان طنین انداز شده است».

العبادی هم گفت: «حمایت های بین المللی از عراق در رویارویی با داعش با ارزش بود». او تاکید کرد که از تمامی این نیروها برای آزادسازی بقیه خاک عراق باید استفاده کرد و به حضور این سازمان افراطی پایان داد.العربیه

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …