فلین از حضور در کمیته تحقیقاتی سنا در مورد «دخالت‌های روسیه» خودداری کرد

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ، از شرکت در جلسه تحقیقاتی سنا در ارتباط با اتهام‌های مربوط به «دخالت» روسیه در انتخابات ایالات متحده، خودداری کرده‌است. فلین به‌دلیل آن‌چه ارائه اطلاعات ناقص در مورد روابط خود و مقام‌های دولت روسیه عنوان شده، از مقام خود برکنار شد.

تصمیم آقای فلین برای شرکت‌ نکردن در جلسه سنا، در نامه‌ای به تاریخ اول خرداد به اطلاع کنگره رسیده‌است.

کمیته امور اطلاعاتی سنا در راس تحقیقات کنگره در رابطه با اتهام‌های مربوط به دخالت روسیه در انتخابات سال گذشته ایالات متحده قرار دارد. این کمیته احضاریه‌ای برای مایکل فلین فرستاده بود و خواستار ارائه ایمیل‌ها و مدارکی شده بود، که ممکن است ارتباطی با این اتهام‌ها داشته باشند.

مایکل فلین در پایان بهمن ماه سال گذشته، پس از انتشار گزارش‌ها در مورد «تماس» با سفیر روسیه و «گفت‌وگو در مورد تحریم‌های اعمال‌شده» از سوی آمریکا، از مقام خود برکنار شد. او در نامه کناره‌گیری خود گفته بود در فاصله بین دوره انتقالی دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس‌های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشته و به مایک پنس، معاون رئیس جمهوری اطلاعات «ناقصی» در خصوص محتوای این تماس‌ها ارائه کرده است.

تحقیقات در مورد «روابط» او و مقام‌های روس بخشی از تحقیقات در مورد اتهام‌های وارد شده در مورد دخالت‌های روسیه در روند انتخابات آمریکا است.

با این همه وکیل آقای فلین به کمیته تحقیقاتی سنا گفته است موکل او در جلسه این کمیته شرکت نخواهد کرد؛ با استناد به حق قانونی شهروندان ایالات متحده که در صورت طی نشدن مراحل قانونی در پرونده‌های کیفری، می‌توانند از ارائه شهادت علیه خود، خودداری کنند. اما این موضوع شاید او را با خطر طرح اتهام‌های کیفری روبه‌رو کند.

مقام‌های ارشد کمیته سنا، روز دو‌شنبه در بیانیه‌ای، تصمیم  فلین را مایوس‌کننده نامیده‌اند. این بیانیه به امضای ریچار بر، رئیسِ جمهوری خواه و مارک وارنر، نماینده ارشد حزب دمکرات، در این کمیته، رسیده‌است.

در کنار تحقیقات کنگره، آقای فلین هدف تحقیقات دیگری نیز هست که توسط دادستان کل وزارت دفاع آمریکا و مقام‌های فدرال، در مورد اتهام‌های مربوط به روابط او با روسیه و ترکیه انجام می‌شود.

رئیس برکنارشده اف‌بی‌آی شرکت در جلسه کنگره را عقب انداخت

همزمان با انتشار خبرهای مربوط به آقای فلین، جیمز کومی، رئیس برکنارشده پلیس فدرال آمریکا، نیز شرکت در جلسه کمیته نظارتی مجلس نمایندگاه آمریکا را عقب انداخته است.

کمیته نظارتی مجلس نمایندگان از اف‌بی‌آی خواسته‌است تا تمامی مدارک و نوارهای ضبط شده مربوط به تماس‌های جیمز کومی و دونالد ترامپ را ارائه کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، جیمز کومی را از مقام خود برکنار کرده‌است. پس از آن گزارش‌هایی منتشر شد که آقای ترامپ در اولین هفته‌های آغاز ریاست جمهوری خود از جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، خواسته بود تحقیقات در مورد مناسبات مایکل فلین، مشاور امنیت ملی او با روسيه را متوقف کند. کاخ سفید آمریکا به‌تاکید این گزارش‌ها را رد کرده‌است.

بنا به گفته جیسون چفتز، رئیس کمیته نظارتی، جیمز کومی در گفت‌وگویی که با او داشته گفته قصد دارد پیش از شهادت در جلسه عمومی، با رابرت مولر، مستشار ویژه تعیین‌شده برای تحقیقات در مورد «دخالت‌های روسیه»، صحبت کند.

وزارت دادگستری آمریکا برای هدایت تحقیقات مربوط به مداخله روسیه و احتمال همکاری بین آن کشور و کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، مستشار ویژه تعیین کرده است.

آقای ترامپ در پایان اردیبهشت ماه در واکنشی تند به تازه‌ترین تحولات مربوط به جنجال بر سر دخالت احتمالی روسیه در انتخابات در حساب کاربری توئیتر خود نوشت با «بزرگترین تعقیب مغرضانه یک سیاستمدار در تاریخ آمریکا» مواجه شده است.

هنوز تاریخ دیگری برای حضور رئیس پیشین اف‌بی‌آی در جلسه کمیته مجلس نمایندگان ارائه نشده‌است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …