مافیای زباله و زباله گردهای نگون‌بخت- تهمینه صادقی

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

درآمد ماهانه ۳۰ میلیون تومانی مافیای زباله از هر زباله‌گرد.

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند می‌گوید: “کارگری که در مخزن زباله، زباله‌گردی می‌کند، ده میلیون تومان درآمد دارد درحالی‌که زباله بیش از ۴۰ میلیون تومان ارزش دارد، اما مافیای زباله‌گردی این زباله را ده میلیون تومان می‌خرد، یعنی به‌ازای هر زباله گرد، مافیای زباله‌گرد، سی میلیون تومان کاسبی می‌کند”. او معتقد است که ۶ هزار زباله گرد در تهران وجود دارد و این افراد بیش از ۶ هزار، ۳۰ میلیون تومان ماهانه درآمد دارند.

خبرگزاری مهر نیز می‌نویسد: “بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ کودک زباله گرد در تهران زندگی می‌کند که ۴۰ درصد آنها تنها نان‌آور خانواده‌اند. این کودکان در معرض انواع بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت و ایدز، بیماری‌های پوستی و… هستند. زباله گردان ۱۵ تا ۱۷ سال حدود ۳۰ درصد از این کودکان را تشکیل می‌دهند؛ این آمار بین افراد ۱۱ تا ۱۲ سال نیز ۲۳ درصد است؛ اما ساعت‌های کاری آنها بسیار بالاست و تا پاسی از شب نیز ادامه دارد.”

این زنگ خطری باید باشد در مقابله قاطع و همه‌جانبه علیه این بهره‌کشی برده‌وار که زندگی این بخش محروم از طبقه کارگر در ایران را به تباهی می‌کشاند. اینجا دیگر نقش جنبش‌های مبارزاتی که در جهت رفاه عمومی و منزلت و معیشت، رودرروی حکومت قرار دارند بسیار برجسته می‌شود. بخش عمده این کارگران که در قعر فقر و فلاکت گرفتار آمده‌اند را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و تعداد قابل‌توجهی از آنها مهاجرین از افغانستان هستند که اسیر حکومت فاشیستی اسلامی‌اند.

تشکل‌های کارگری، معلمان و بازنشستگان. جنبش دانشجویی و فعالین حقوق مدنی و انسانی باید دفاع از این اسرای مافیای اسلامی را به یک رکن مبارزه برای زندگی بهتر برای همه ساکنین (شهروندان) در ایران تبدیل کنند. این محکومان فقر و فلاکت حکومت اسلامی، فاقد امکان مبارزه متشکل در دفاع از معیشت و منزلت خود هستند. حمایت از این بردگان نظام سرمایه‌داری اسلامی وظیفه انسانی ما است. یک‌لحظه درنگ نکنیم.

اینرا هم بخوانید

جهش صعودی تورم با حذف ارز ترجیحی- حمید دائمی

کارگر کمونیست ۸۴۱ کارگر کارگاهی- حمید دائمی اعلام حذف ارز ترجیحی ۴۸۵ قلم کالا توسط …