جاوید رحمان، گزارشگر سازمان ملل: قانون حجاب اجباری را با شدیدترین لحن محکوم می‌کنم

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در سازمان ملل در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی، قانون اجباری بودن حجاب را در ایران «با شدیدترین لحن» محکوم کرد و از حکومت جمهوری اسلامی در ایران خواست تا به اجرای این قانون، پایان دهند.

آقای رحمان گفت که قانون حجاب اجباری، «حقوق اولیه و شرافت زنان» را هدف گرفته است.

در پی جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی که به اتهام بدحجابی دستگیر شده بود، اعتراض‌های فزاینده‌ای در شهرهای مختلف ایران شکل گرفته که در بسیاری از آنها، زنان روسری‌هایشان را از سر می‌دارند.

همچنین تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد زنان ایرانی در اعتراض به قانون حجاب اجباری، روسری‌هایشان را به آتش می‌کشند.

جاوید رحمان گفت درباره نگرانی‌های عمده‌ای که از نقض حقوق بشر وجود دارد، مقام‌های سازمان ملل در حال انجام تحقیقات مستقل هستند.

آقای رحمان گفت از مقام‌های ایران می‌خواهد که آنها نیز درباره جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی و همچنین کشته شدن معترضان در ایران، تحقیقاتی انجام دهند و پاسخگو باشند.

او از جامعه جهانی نیز درخواست کرد که مقام‌های ایرانی را تحت فشار بگذارند تا به تحقیقات مستقل تن دهند.

آقای رحمان در بخش دیگری از سخنانش، برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان و معترضان را در ایران محکوم کرد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا از خشونت دست بکشند.

او گفت از «کارزاری که در ایران علیه تبعیض» راه‌ افتاده حمایت می‌کند.جاوید رحمان گفت: «من در ژنو هستم و همین‌جا با جامعه جهانی و اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در تماسم. من هم کارزاری را برای مقابله با خشونت علیه زنان (در ایران) راه می‌اندازم.»بی بی سی

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …