مردم در بیش از ۲۰ شهر دست به اعتراض زدند

امشب ۲۳ اردیبهشت مردم در بیش از ۲۰ شهر در اعتراض به افزایش لحظه ای قیمت ها به خیابانها آمده و بار دیگر فریاد مرگ بر خامنه ای و رییسی بر فراز شهرها طنین انداخت. شاهین شهر، دورود، رشت، دهدشت، ایرانشهر، بروجرد، لردگان، چلیچه، اردبیل، خرم آباد، سوقه و ماسور در استان لرستان، اصفهان، بهارستان اصفهان،‌ پردنجان از توابع جونقان، فارسان، اندیمشک، شهرستان کهگیلویه از جمله شهرهایی است که امشب مردم دست به تظاهرات زدند و علیه حکومت شعار دادند و به برخی از مراکز حکومتی حمله کردند. اعتراضاتی که از شش روز قبل شروع شد هر روز گسترده تر میشود و به شهرهای بیشتری کشیده میشود.

در بروجرد جمعیت در میدان تختی جمع شده و با شعارهای مرگ بر رئیسی، رئيسی حیا کن مملکتو رها کن، مرگ بر دیکتاتور، توپ تانگ فشفشه، آخوند باید گم بشه، نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم دست به تظاهرات زدند. در جریان تیراندازی نیروی های سرکوب حکومت سه نفر زخمی شدند. در شیراز در چهارراه زند مردم معترض با شعار توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه، اعتراض خود را به فقر و توحش حاکم اعلام داشتند. در قم فضای شهر بسیار امنیتی است و از دو روز پیش تا کنون مردم گرسنه سه بار به فروشگاههای زنجیره ای حمله برده و فریاد اعتراضشان را به گرسنگی و بی غذایی بلند کردند. در کرج پرچم جمهوری اسلامی را به زیر کشیدند. در شهر پردنجان مردم معترض راهبندان ایجاد کردند. در فارسان مردم به حوزه علمیه حمله کردند. نیروهای انتظامی به صف اعتراض مردم یورش بردند و مردم با آنها درگیر شدند و علیه خامنه ای شعار دادند. در شاهین شهر فضا بشدت متشنج بود و مرکز مشاوره این شهر در مجاورت ایستگاه پلیس توسط مردم به آتش کشیده شد. در جونقان در برابر مردم معترض، نیروهای سرکوب بسیاری به خیابان آورده و با مردم درگیر شدند.

اعتراضات از شهرهای سوسنگرد، ماهشهر، ایذه، دزفول، ماهشهر، اهواز و امیدیه در خوزستان با شعارهای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر رئیسی شروع شده و به سرعت به شهرهای بیشتری در سطح کشور کشیده میشود.

شعارهای محوری در این اعتراضات عبارتند از: مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای، توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه، جمهوری اسلامی نمیخوایم نمیخوایم، مرگ بر رئیسی، رئیسی حیا کن، مملکتو رها کن، همشهری حمایت حمایت، مرگ بر اصل ولایت فقیه، نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم و…

گفتنی است که حکومت سرعت اینترنت را بشدت ضعیف کرده است. اما علیرغم این خبرها و ویدیوهای اعتراضات به سرعت منتشر میشود. حتی رسانه های حکومتی مجبور شدند گوشه هایی از اعتراضات را منعکس کنند.

خشم و انزجار از دزدان و جنایتکاران حاکم در سراسر کشور و در میان بخش های مختلف مردم موج میزند. از یکسو شاهد تجمعات گسترده و سراسری معلمان در چهل شهر، یکشنبه های اعتراض بازنشستگان، اعتراضات دانشجویی، اعتراضات دوشنبه های کشاورزان در اصفهان، اعتراضات رانندگان کامیون علیه گرانی ها و اعتصاب و اعتراض کارگران نفت علیه سقوط هر روزه زندگی و معیشتشان هستیم و از سوی دیگر شاهد تظاهرات توده های خشمگین مردم علیه گرانی و فقر و جهنمی هستیم که چپاولگران حاکم به مردم تحمیل کرده اند.

حکومت در اوج بحران و ورشکستگی فرورفته و هیچ بخشی از حکومت کوچکترین راه حلی برای برون رفت از این وضعیت ندارد. حتی نزدیک ترین حامیان رییسی از ناتوانی و استعفای او صحبت میکنند و صفوف حکومت از همیشه شکننده تر شده است. حزب کمونیست کارگری کارگران، معلمان، بازنشستگان،‌ دانشجویان، خانواده های دادخواه و زندانیان سیاسی و همه فعالین و تشکل های مردمی را به اتحاد یکپارچه علیه فقر و گرانی و بیحقوقی و فشار به حکومت برای تامین فوری معیشت مردم فرامیخواند. حکومت و مقامات مختلف آن رسما اعلام میکنند که راهی برای جلوگیری از گران شدن پایه ای ترین اقلام خوراکی مردم و تامین ساده ترین نیازهای مردم ندارند. باید گلوی آیت الله های میلیاردر و مقامات دزد حاکم را فشرد و از حلقومشان بیرون کشید. هزینه گرانی و تورم را مفتخوران حاکم باید بپرداند. از حسابهای بانکی شان بزنند. از بودجه زندان و بسیج و پاسدارانشان بزنند. از امپراطوری اقتصادی خامنه ای و بیت رهبری شان پول تامین کنند. حزب کارگران و معلمان و دانشجویان را فرامیخواند تا خود را برای اعتصابات سراسری آماده کنند. حکومتی که حداقل معیشت مردم را هم نمیتواند تامین کند باید گورش را گم کند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳ مه ۲۰۲۲

فیلمهایی از این اعتراضات از اینجا

https://t.me/wpi_hkki

https://t.me/rowzane97

اینرا هم بخوانید

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از اول اردیبهشت

مهر: کرایه تاکسی و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی از امروز گران شد. نرخ جدید کرایه‌های …