مرگ بر اثر هوای مسموم – ناصر شیشه‌گر

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان به‌اصطلاح حفاظت از محیط‌زیست رژیم اعلام کرده است که “در بررسی‌های انجام شده، طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۶ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را ازدست‌داده‌اند.” البته این آمار فقط ۳۳ شهر را دربر می‌گیرد و عدۀ جان‌باختگان ناشی از آلودگی هوا در کل کشور در حدود ۴۰ هزار نفر است.

آدمی می‌ماند که به چنین رئیسی که خودش اعتراف می‌کند که بنزین و خودروی بی‌کیفیت دو عامل اصلی آلودگی هواست چه بگوید؟ او از مرگ تکان‌دهندهٔ ۲۶ هزار نفر بر اثر استنشاق هوای آلوده و مسموم طوری حرف می‌زند که گویی این‌همه مرگ مایه مباهات و افتخار حکومت است. علل آلودگی هوا در ایران معلوم است و راه‌های مقابله با آن نیز وجود دارد. بااین‌حال هوای مسموم ابعاد فاجعه‌انگیز و مهلکی در ایران پیدا کرده و هر سال باعث بیماری‌های ریوی و سرطان و مرگ‌ومیر هزاران انسان می‌شود. کاملاً روشن است که لاقیدی حکومت عامل اصلی فاجعه‌ای است که به بار آمده، زیرا این حکومت اساساً ارزشی برای جان و سلامت انسان‌ها قائل نیست، چه رسد به حفاظت از محیط‌زیست!

تمام پروژه‌های اقتصادی و نظامی حکومت اسلامی بدون ذره‌ای توجه به عواقب زیست‌محیطی و بهداشت و سلامتی انسان‌ها انجام می‌گیرد. این وضعیت در طول حاکمیت رژیم تدریجاً به نابودی محیط‌زیست در ایران منجر شده است. آلودگی هوا، نابودی جنگل‌ها، نابودی تالاب‌ها، خشک‌شدن رودها، خشک‌شدن دریاچه‌ها، گسترش بیابان‌ها، طوفان ریزگردها، آلودگی منابع آبی، فرونشست بی‌وقفۀ زمین‌ها، آلودگی‌های صنعتی، تخلیۀ زباله‌های بیمارستانی در طبیعت، تخریب دنیای وحش، نابودی آبزیان، تخریب پوشش گیاهی زمین و مراتع، بازی با مواد هسته‌ای… اینها نمونه‌هایی از تخریب سیستماتیک محیط‌زیست توسط حکومت هستند. هیچ موجودی در امان نیست. نه انسان، نه گیاه و نه حیوان.

حکومت اسلامی در طول زمامداری‌اش جان شهروندان حاضر را گرفته که هیچ، جان و سلامت میلیون‌ها انسان در آینده را نیز از قبل تباه کرده است. اصولاً چه تضمینی وجود دارد که قلمروی ایران که هم اکنون برای ساکنانش سرطان‌زا و مرگبار است، برای نسل‌های آینده قابل‌سکونت باشد؟

گام اول در راه پی‌افکندن جامعه‌ای تندرست و هماهنگ با طبیعت، درخور انسان و متمدن، این است که از حکومت سلب‌کنندۀ حیات در ایران سلب قدرت شود. برای حفظ سلامتی و آتیۀ کودکانمان هم که شده باید هرچه سریع‌تر این کار را کرد.

اینرا هم بخوانید

جهش صعودی تورم با حذف ارز ترجیحی- حمید دائمی

کارگر کمونیست ۸۴۱ کارگر کارگاهی- حمید دائمی اعلام حذف ارز ترجیحی ۴۸۵ قلم کالا توسط …