معاون وزیر خارجه بریتانیا: مذاکراتی صریح و سازنده در تهران داشتم

RadioFarda

معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه که روز یکشنبه دوم تیرماه به تهران سفر کرد، می‌گوید که گفت‌وگوهایی «باز، صریح و سازنده» با نمایندگان حکومت ایران درباره تنش‌های رو به افزایش در منطقه داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اندرو موریسون در بیانیه‌ای گفته است:‌ «من روی ارزیابی بریتانیا تاکید کردم که ایران را به خاطر حملات اخیر به نفتکش‌ها در خلیج عمان به صراحت مسئول می‌داند».

وی افزوده است:‌ «چنین اقدامی که خطر بزرگ اشتباه محاسباتی را بدنبال دارد، برای کاهش فوری تنش‌های روز به تزاید باید متوقف شود».

جمهوری اسلامی ایران هرگونه دست داشتن در حمله به شش نفتکش در دریای عمان طی یک ماه گذشته را رد کرده و آن را اقدامی «مشکوک» و حتی «فراتر از مشکوک» خوانده است.

معاون وزیر خارجه بریتانیا در بخش دیگری از بیانیه‌اش گفته که در جریان ملاقات‌هایش در تهران، روی عزم کشورش برای باقی ماندن در برجام (توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴) تاکید کرده است.

آقای موریسون در جریان دیدارش از ایران، با معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، و بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی، گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه گزارش داد که بهروز کمالوندی در دیدار با موریسون، ضمن «یادآوری اهمیت اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام»، گفته که ایران در اجرای اقدامات اعلام شده در چارچوب پاراگراف‌های ۲۶ و۳۶ برجام «جدی» است.

وی افزوده است: تولید اورانیوم غنی شده بر اساس آنچه رئیس‌جمهوری و شورای عالی امنیت ملی مشخص کرده است، ادامه خواهد یافت.

ایران روز ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که بخشی از تعهداتش را ذیل برجام کاهش می‌دهد و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی روز ۲۷ خرداد گفت که ایران تا ده روز دیگر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده که پیشتر تعیین شده بود، عبور خواهد کرد.

یک دیپلمات اروپایی در این زمینه گفته که فرانسه، بریتانیا و آلمان تلاش‌های تازه‌ای را برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام انجام می‌دهند، اما در صورت نقض این توافق توسط ایران نقش این سه کشور اروپایی خاتمه پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه بریتانیا نیز در بیانیه روز یکشنبه خود گفته است: «من مشخص کردم که ایران کاملا باید به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند باشد- از جمله محدودیت‌های تعیین شده درباره میزان ذخیره اورانیوم با غنای پایین».

موریسون می‌گوید که همچنین از طرف دولت بریتانیا روی موضوع «آزادی فوری و بدون شرط» نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی- بریتانیایی اصرار کرده است.

خانم زاغری فروردین سال ۹۵ و هنگامی که قصد داشت تا همراه با دختر خردسالش خاک ایران را ترک کند توسط ماموران امنیتی بازداشت و از آن زمان در زندان است.

وی از سوی دادگاه انقلاب به اتهام تلاش برای براندازی حکومت جمهوری اسلامی به پنج سال حبس محکوم شده است. خانواده خانم زاغری این اتهام را رد کرده و همسرش ریچارد رتکلیف در اعتراض به ادامه بازداشت خانم زاغری در مقابل سفارت ایران در لندن دست به اعتصاب غذا زده است.

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …