جاوید رحمان: وضعیت حقوق‌ بشر در جمهوری اسلامی بدتر شدە است

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد ششمین گزارش خود دربارە نقض حقوق‌ بشر در ایران را ارائە کرد و پاسخگو نبودن جمهوری اسلامی درباره نقض حقوق‌ بشر را “غم‌انگیز” خواند.

در پنجاه‌ و پنجمین نشست شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد در ژنو، جاوید رحمان، گزارش ویژە حقوق‌ بشر سازمان ملل در امور ایران، گزارش خود را ارائە داد و از “پاسخگو نبودن” جمهوری اسلامی دربارە نقض حقوق‌ بشر ابراز تاسف کرد.

در این نشست کە امروز دوشنبه ٢٨ اسفند (١٨ مارس)، در حال برگزاری است، بە جز نمایندگان کشورهای مختلف دەها سازمان و کنشگر حقوق‌ بشری ایرانی و بین‌المللی و همچنین شماری از آسیب‌دیدگان خیزش سراسری “زن، زندگی، آزادی” حضور دارند.

در همین حال حضور نهادهای “مردم‌نهاد” کە از ایران بە این نشست آمدەاند و گفتە می‌شود بە جمهوری اسلامی وابستە هستند، بسیار چشمگیر است.

جاوید رحمان در بخشی از سخنرانی خود گفت کە “مصونیت از مجازات و پاسخگو نبودن جمهوری اسلامی در مورد موارد نقض حقوق‌ بشر یکی از ویژگی‌های مهم، غم‌انگیز و تکرارشوندە جمهوری اسلامی است”.

او که برای ششمین سال پیاپی گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران بوده، در این نشست گفت که ماموریت او “برجسته کردن و گزارش‌دهی موارد نقض جدی حقوق بشر و تخلفات انجام شده توسط مقام‌های حکومتی بوده است”.

جلسه گفت‌وگوی تعاملی سالانه گزارشگر حقوق بشر در ایران روز دوشنبه در پنجاه و پنجمین دور از نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل بە اجرای احکام اعدام توسط جمهوری اسلامی اشارە کرد و گفت: «من به شدت نگران شمار احکام اعدام در پی دادرسی‌هایی هستم که ناقض آیین دادرسی عادلانه و حق محاکمه عادلانه هستند.»

رحمان در بخش دیگری از سخنان خود بە وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی، اشارە کرد و با تاکید بر اینکە وضعیت آن‌ها “همچنان نگران‌کننده” است، گفت: «تعداد اعدام‌شدگان از اقلیت‌های قومی و مذهبی بالاست، به‌ویژه برای جرایم مرتبط با مواد مخدر یا امنیتی.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین به سرکوب جنبش سراسری “زن، زندگی، آزادی” از سوی حکومت جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: «بسیار ناراحت‌کننده است که مقامات حکومتی، با مصونیت کامل، دست‌کم ۴۸ زن و ۶۸ کودک را به‌طور غیرقانونی کشته و تعداد بسیار زیادی از زنان و دختران را مجروح، مورد تجاوز و برخوردهای وحشیانه قرار داده‌اند».

در عین حال، رحمان گفت کە همچنان “نگران آزار و اذیت، ارعاب، هدف قرار دادن، دستگیری و زندانی شدن مدافعان حقوق بشر، وکلا، روزنامه نگاران و فعالان اتحادیه‌های کارگری” است.

او به اهمیت تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان‌ملل نیز اشارە کرد و گفت کە امیدوار است “این مأموریت همچنان صدای میلیون‌ها ایرانی باشد که هدف نقض حقوق بشر قرار می گیرند، قربانی می‌شوند و آزار می‌بینند و حقوق اساسی آنها به طور مداوم و بدون مجازات نقض می‌‌شود”.

رحمان همچنین در پایان دوره شش ساله خود، از مردم ایران به خاطر “شجاعت، پایداری و حمایت و مشارکت مثبت‌شان با ماموریت” او تشکر کرد.

او همچنین در صحبت‌های خود اشارە کرد، در شش سالی کە به عنوان گزارشگر ویژه حقوق‌ بشر سازمان ملل فعالیت کردە، وضعیت حقوق‌ بشر در ایران رو بە وخامت بیشتری گذاشتە است. او همچنین خاطرنشان ساخت کە جمهوری اسلامی در این مدت هیچگاه بە او اجازە سفر بە ایران را ندادە است.همزمان با این مراسم شماری از سازمان‌های حقوق‌بشری ایرانی و بین‌المللی با امضای بیانیه‌ای، از دولت‌های عضو شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل خواستند ماموریت کمیته حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه این سازمان را تمدید کند. دویچه وله

*****************

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در باره ایران. گزارش رئیس کمیته حقیقت‌یاب درباره سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱

*سارا حسین: کمیته حقیقت‌یاب مرگ ۵۵۱ نفر در جریان سرکوب اعتراضات را تایید می‌کند

سارا حسین در مورد اعتراضات پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی گفت نیروهای حکومت تظاهرات عمدتا مسالمت‌آمیز را با تمام قوا سرکوب کردند.

او گفت نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراضات از سلاح‌های جنگی از قبیل کلاشنیکف، اسلحه شات‌گان با ساچمه‌های بزرگ و پینت‌بال استفاده کردند.او گفت این کمیته مرگ ۵۵۱ نفر از جمله ۴۹ زن و ۶۸ کودک در ۲۶ استان ایران را تایید می‌کند.به گفته خانم حسین بالاترین تعداد جان‌باختگان در یک روز ۱۰۳ نفر بود در ۸ مهر ماه ۱۴۰۱ در اعتراض پس از نماز جمعه در شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان.

سارا حسین، رئیس کمیته مستقل حقیقت‌یاب در امور ایران، گزارش خود در مورد موارد نقض حقوق بشر پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ در ایران را آغاز کرد.

او گفت جمهوری اسلامی هیج نوع همکاری با این کمیته نکرده است با این وجود کمیته ۲۷۰۰۰ مورد مدرک گرداوری کرد و بیش از ۱۰۰ مصاحبه از جمله با ۴۹ زن و ۸۵ مرد انجام داده است.

او گفت این کمیته همچنین نظرات کارشناسی و اسناد رسمی منتشر شده از سوی حکومت ایران را بررسی کرده است.خانم حسین گفت حکومت ایران هنوز حاضر نشده بپذیرد چه چیزی مردم را برای اعتراض به خیابان آورد.

لینک از اینجا سحبتهای جاوید رحمان

*بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران با صحبت‌های نماینده کانادا و بعد بلژیک و آمریکا آغاز شد.

این نمایندگان به نقض حقوق بشر، پایمال کردن حقوق زنان، سرکوب معترضان و اعدام و فشار بر خبرنگاران اعتراض کردند.

در بین صحبت‌های نماینده آمریکا، نماینده ایران به ادبیات نماینده آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اعتراض کرد.

سپس نماینده رومانی به روند دادرسی‌های غیرقانونی اشاره کرد و خواستار دسترسی کمیته حقیقت‌یاب به داخل ایران برای بررسی بیشتر شد.

*نماینده آلمان از ایران خواست به «فشار سازمان‌یافته» بر مردمش پایان دهد

نماینده آلمان با اعلام همبستگی با بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران، خشونت جنسیتی و شکنجه معترضان به حجاب اجباری را شدیدا محکوم کرد.

او گفت که حکومت ایران اعتراضات مسالمت‌آمیز معترضان را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب می‌کند، زنان و کودکان را تحت آزار جنسی قرار می‌دهد و آنها را از حقوق بنیادی‌شان محروم می‌کند.

نماینده آلمان گفت صدای هیچکس نباید برای اینکه در مورد حقوق بشر حرف می‌زند ساکت شود.

سپس نماینده کانادا بار دیگر نگرانی عمیق خود از قوانین حجاب اجباری و استفاده از تجاوز علیه زنان را ابراز کرد.

اتحادیه اروپا خواهان تمدید ماموریت کمیته حقیقت‌یاب شد

نماینده اتحادیه اروپا از گزارش سارا حسین تشکر و از وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران اظهار نگرانی کرد.

او از حکومت ایران خواست قوانین و عملکردهای مبتنی بر تبعیض جنسیتی را که زنان و دختران را هدف گرفته متوقف کند. او همچنین خواهان حفاظت از زنان و دختران ایران در برابر خشونت‌های جنسی و جنسیتی شد.

او از ایران خواست کسانی را به خاطر شرکت در اعتراضات یا عدم رعایت حجاب بازداشت و زندانی شده‌اند، هر چه زودتر آزاد کند.

نماینده اتحادیه اروپا خواهان تمدید ماموریت کمیته حقیقت‌یاب برای تکمیل تحقیقاتش شد و از ایران خواست با این کمیته همکاری کند.

*

نماینده اتحادیه اروپا خواهان تمدید ماموریت گزارشگر ویژه در امور ایران شد

پیش از ارائه گزارش جدید جاوید رحمان در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، نماینده اتحادیه اروپا و فرانسه خواهان تمدید ماموریت گزارشگر ویژه شدند و در مورد «وضعیت وخیم حقوق بشر» در ایران اظهار نگرانی کردند.

نمایندگان اسرائیل، مقدونیه، لوکزامبورگ هم از اعدام‌ و سرکوب اقلیت‌ها و بازداشت‌های غیرقانونی زنان و اقلیت‌های مذهبی اظهار نگرانی کردند.

بی بی سی

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …