نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان، نسرین رمضانعلی

نسرین رمضانعلی؛  خبر مرگ زارا خانم (زهرا كاكه سورى ) همه ما را سوگوار كرد.

زهرا خانم انسانی مبارز و همیشه لبخندی بر لب داشت. آشنائی من با دایه زهرا برمیگردد به زمانی که نوجوانی بودم و ما همسایه بودیم.

گرامی میداریم یاد؛ دایه زهرا، دایه کبرا، دایه کالی، دایه سبیعه، دایه خالخاص صدها نفر از مادرانی که زندگی شان را در راه آرمانهای انسانی و به عنوان قهرمانان واقعی رویاروئی با دورانهای سخت ادامه دادند. عزیزانی که سمبل واقعی “نه” به ارتجاع درست در شدیدترین دوران بگیر و به بندها بودند. و شخصیتهای بزرگی که “سرخی” تاریخ پر از مبارزه مردم سنندج و حرمت و عظمت سوسیالیسم و آرمانهای برابری طلبانه و انقلابی در کردستان، بخشی از داستان واقعی زندگی  آنهاست.

دایه های انقلابی ما؛ بارها وقتی دور هم جمع میشدند همدیگر را از آخرین اخبار عملیاتها پیشمرگان مطلع میکردند. گاها اشکهایشان جاری میشود. همدیگر را دلداری میدادند. اما اراده ای محکم داشتند. هیچگاه برای مرگ جگرگوشه هایشان سیاه نپوشیدند هیچگاه نگذاشتند دشمنان غمشان و اشکشان را ببینند. حتی وقتی که حکومت هار اسلامی فقط میخواست مطلع باشد که چه زمانی بر مزار عزیزشان میروند حاضر شدند هیچگاه بر سر مزار فرزندانشان نروند اما این تقاضا را از مزدوران جهل و سرمایه نخواستند. دایه زهرا از زمره نسل مادرانی بود یکی از بزرگترین آرزوهایش سرنگونی این حکومت هار اسلامی بود. دایه زهرا از زمره مادرانی بود همیشه در خدمت انقلاب بود. مرگ دایه زهرا را به خانواده محترم کاکه سوری و ناوه تسلیت عرض میکنم. یاد عزیزش برای هر کسی که دایه زهرا را میشناخت فراموش نشدنی است.

 

 

دانا لنج‌آبادی پس از احضار به دادگاه بازداشت گردید

هیجدهم دی‌ماه، دانا لنج‌آبادی از فعالین مدنی مریوان با قرار کفالت(فیش حقوقی کارمند دولت)، از حبس رهایی یافت. او از سوی شعبە اول دادیاری دادگاە انقلاب مریوان به ” تبلیغ علیە نظام جمهوری اسلامی” متهم شده است. اداره‌ اطلاعات مریوان از این فعال دانشجویی در ارتباط با فعالیت در کمپین “نه به تانکر مرگ” شاکی می‌باشد.

 

آخرین بازماندە یک خانوادە قربانی بمباران شیمیایی سردشت درگذشت

پس از گذشت ٢٩ سال از دوران جنگ ایران و عراق، آثار زیانبار این جنگ هنوز بر دوش قربانیان جنگ ایران و عراق  سنگینی می‌کند و یکی دیگر از قربانی بمباران شیمیایی سردشت جان باخت. روز شنبە ١١ دیماە، یکی دیگر از مصدومان بمباران شیمیایی شهر سردشت بنام”قادر مولان پور” درگذشت. قادر مولان پور در بمباران شیمیایی شهر سردشت سه فرزند به نام‌های شهین، ناصر و مالمال، و همچنین همسرش را در حالی که باردار بود، از دست داد.

 

٣٨ روز تجمع کارگران کشت و صنعت در هوای سرد/ دیروز ١٩ دی ماه گفتند چادر‌ها را جمع کنید

٣٨ امین روز از تجمع صنفی این کارگران در بیرون مجتمع و در فضای باز است.

بیش از ٥٠ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد که پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ١٦ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، در سی و هشت روز گذشته، در هوای سرد چادر زدند و با افروختن آتش در سرما به تجمع خود ادامه دادند. حالا نماینده این کارگران که همچنان بیرون مجتمع ایستاده‌اند و در حال اعتراض هستند، می‌گوید: در روز سی و هفتم تجمع، آمدند و از ما خواستند که چادر‌ها را جمع کنیم. نیروی انتظامی با حکم آمد و گفت چادر‌ها غیرقانونی است؛ باید جمع شود.

این کارگر با بیان اینکه مسئولان محلی و استانی در این مدت طولانی اعتراض، پاسخگوی کارگران نبوده‌اند؛ ادامه داد: نه تنها حق و حقوق ما را ندادند بلکه مجبورمان کردند چادر‌ها را هم جمع کنیم. مراجعات ما به مقامات هیچ نتیجه‌ای نداشته است اما چه با چادر چه بدون آن، به اعتراض ادامه می‌دهیم.

دولت باید فوری حقوق های پرداخت نشده و مطالبات مزدی کارگران کشت و صنعت مهاباد را پرداخت کند!

دیدار و سفر به محل تجمع کارگران کشت و صنعت مهاباد تقویت عملی این مبارزه است. از همه مردم مهاباد میخواهیم کارگران کشت و صنعت را تنها نگذارند و به هر شکل ممکن از آنها حمایت کنند. شهر مهاباد باید یکپارچه به حمایت از خواست های عادلانه کارگران برخیزد و این مبارزه را متحدانه به پیروزی برساند.

حضور فعال خانواده های کارگران کشت و صنعت مهاباد در این مبارزه فاکتور تعیین کننده برای به پیروزی رساندن آن است. خانواده ها میتوانند مانند خانواده های کارگران معدن سنگ آهن بافق در مرکز شهر و یا در مقابل یکی از ادارات دولتی چادر بزنند و توجه مردم شهر را به این اعتراض مهم جلب کنند.

هم اکنون کارگران کشت و صنعت مهاباد اعتراض مشترک و متحدانه ای را هدایت میکنند. متکی کردن این تجمع اعتراضی به جلسات مجمع عمومی، اراده و قدرت اعتراضات کارگران را بالا برده و در تقویت اعمال اراده جمعی بر توان و قدرت اعتراض میفزاید.

 

جانباختن رحمان خسروی چهره شناخته شده و مبارز شهر بوکان

“رحمان خسروی” یکی از چهره های شناخته شده و مبارز بوکان و سقز در سن 56 سالگی در جریان وقوع تصادف در جاده سقز ـ بوکان جان خود را از دست داد.

رحمان خسروی اهل روستای “ئوینه چی” و ساکن بوکان یکی از انسانهای خوشنام و مبارز قدیمی بوکان و سقز بود که چندین بار از سوی نهادهای امنینی رژیم احضار و مورد بازجویی و اذیت و آزار قرار گرفته بود. این چهره مبارز شهرهای بوکان و سقز روز جمعه در یک حادثه تصادف در نزدکی روستای “سرا” جان خود را از دست داد.

((کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران جانباختن رحمان خسروی را به همسر و فرزندانش و مردم سهر بوکان صمیمانه تسلیت میگوید)).

 

ایسکرا  ۸۶۶

 

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …