نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

گرامیداشت یاد کارگران جانباخته معدن زمستان یورت آزاد شهردر سنندج

٢٠اردیبهشت تعدادی از فعالین کارگری به همراه خانواده هایشان درنزدیکی پارک کودک مراسمی در گرامیداشت یاد کارگران جانباخته معدن زمستان یورت آزاد شهر برگزار کردند. مراسم بایک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان شروع شد سپس قطعنامه ای که از طرف این فعالین تهیه شده بود و در این مراسم یاد بود قرائت گردید.

 

بیانیه جمعی از کارگران و خانواده های کارگری سنندج در حمایت از قربانیان معدن”زمستان یورت”آزاد شهر

دهها کارگر معدن “زمستان یورت” آزاد شهر در استان گلستان درست چند روز پس از اول ماه مه (روز جهانی کارگر) در ١٨٠٠ متری اعماق زمین زنده به گور شدند. این اولین باری نیست که کارگران قربانی ناامنی محیط کار میشوند. سالانه چندین هزار نفر از هم طبقه ای هایمان در ایران، از تولید کنندگان تمامی نعمات و ثروت ها در جامعه ، قربانی مناسبات و روابط کثیفی میشوند که تنها منطقش بالا بردن هر چه بیشتر نرخ سود به نفع طبقه سرمایه دار یا همان اقلیتی است که مدام از سوی نمایندگانش در مناظرات و و عده و وعیدهای انتخاباتی این دوره ریاست جمهوری نیز برای زهر چشم گرفتن از همدیگر و متوهم کردن طبقه کارگر به زبان آورده میشود.

فجایعی همچون معدن یورت آزاد شهر و صدها نمونه دیگر در شرایطی تحمیل میشود که کمر کارگران زیر فشار ساعات کاری طاقت فرسا، دستمزدهای ناچیز، عدم امنیت شغلی، ناامنی محیط کار، قرارداد های سفید امضاء، بیکاری، بیحقوقی، فقر و گرسنگی خانواده هایشان خم شده است و طبقه کارگر ایران از انسجام، سازمان یافتگی و اتحاد لازم برای مقابله با تعرض سرمایه داری برخوردار نیست. تنها راه مقابله جدی با این وضعیت در گرو اتحاد و همبستگی کل طبقه کارگر ایران و فائق آمدن بر پراکندگی موجود است. کارگران هر کدام از مراکز، واحدهای تولیدی ، خدماتی، کارخانجات و معادن، ارتش عظیم بیکاران و غیره بایستی هر چه سریعتر حول مطالبات و خواسته های حیاتی روزمره خود متشکل و همصدا شده و به نیروی خود اتکا نموده و در جهت منافع مشترکشان بخش هر چه بزرگتری از طبقه کارگر را با خود همراه کنند.

مرگ رفقای کارگرمان در معدن “زمستان یورت” آزاد شهر برای کل طبقه کارگر ایران دردناک و تاسف بار است. نباید گذاشت خانواده جانباختگان و سایر رفقای کارگرشان زیر فشار روانی و عاطفی تنها بمانند. حمایت کامل طبقاتی صفوف کل طبقه کارگر ایران از رفقای معدن امری ضروری و گامی بزرگ در جهت تبدیل نمودن خشم و انزجار به وجود آمده در راستای اتحادی وسیعتر میباشد.

ما جمعی از کارگران و خانواده هایمان در سنندج به یاد و گرامیداشت کارگران از دست رفته و سایر آسیب دیدگان این فاجعه، روز چهارشنبه ، ساعت ١٨:٣٠ عصر، جنب پارک کودک شهر سنندج حضور یافته و به نوبه خود این جنایت را محکوم نموده و به خانواده های کارگران و طبقه کارگر ایران تسلیت میگوییم.

ما همچنین خواهان محاکمه فوری عاملان این فاجعه، پرداخت کامل خسارت به حادثه دیگان و سایر کارگران این معدن، پرداخت کامل معوقات ، لغو کلیه قرارداد های سفید امضاء و یک طرفه، لحاظ نمودن سخت و زیان آور برای کلیه کارگران این معدن ، امنیت کامل شغلی و تامین ایمنی کار میباشیم.

 

اعلام همبستگی اتحادیه آزاد کارگران ایران با اسماعیل عبدی

بعد از ظهر امروز ٢٤ اردیبهشت ماه جمعی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران با حضور در منزل اسماعیل عبدی، همبستگی خود را با این معلم برجسته اعلام کردند. در این دیدار جعفر عظیم زاده به نمایندگی از سوی اتحادیه ازاد کارگران طی سخنانی با تاکید بر اتحاد بخشهای مختلف جامعه برای تحقق خواست پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات صنفی و مدنی و آزادی فوری اسماعیل عبدی اعلام کرد مسئولیت هر گونه آسیب جسمانی وارده بر اسماعیل عبدی در نتیجه اعتصاب غذا، مستقیما بر عهده شخص رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و بالاترین مقامات نهادهای امنیتی است. ویدئوی سخنان جعفر عظیم زاده بزودی از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٤ اردیبهشت ماه ١٣٩٦

 

تعطیل شدن بیش از ٣٠٠ واحد صنعتی شهر کرمانشاه

بنابر اخبار منتشره، مدیر خانە صنعت و معدن استان کرمانشاه طی گفتگویی با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد: ٣٠٠ تا ٤٠٠ واحد راکد در استان وجود دارد. دلیل تعطیلی برخی واحدهای دیگر نیز مشکلات بانکی یا منسوخ شدن تولیدات آنها است.

 

شرایط نامناسبت زندانیان در زندان مرکزی سنندج

زندانیان زندان سنندج به دلیل شرایط بد حاکم بر زندان و همچنین عدم امکان ارتباط مناسب با نهادهای خارج از زندان، برای طرح مطالبات خود به صورت روزافزونی به روش های اعتراضی از جمله اعتصاب روی آورده اند.

گزارشات حاکی است که شرایط نامناسب و همچنین بی توجهی نسبت به مطالبات زندانیان، باعث افزایش اعتصاب غذا، خودکشی و حتی خودزنی در این زندان شده است. در همین حال زندانیان سنندج از دسترسی به خدمات بهداشتی و پزشکی مناسب نیز محروم هستند. به طوریکه ٢٨ زندانی از فروردین ماه امسال در این زندان به هپاتیت مبتلا شده اند. از سوی دیگر، محدودیت و مشکلات دیگری از جمله، قطع عمدی گاز، بوجود آمدن بیماری های کلیوی و پروستات به دلیل آب شرب نامناسب، عدم تفکیک جرائم، توهین و ضرب و شتم زندانیان، کیفیت پایین و کمبود مواد غذایی مورد نیاز در این زندان در سطح گسترده ای به چشم میخورد.

 

از میان صفحات فیس بوک

صفحه فیس بوک مینا احدی؛

محمد صدیق کبود وند بعد از ده سال اسارت از زندان حکومت اسلامی آزاد شد.

کبود وند یکی از اسرای حکومت بود که بدلیل دفاع از حقوق انسانی دستگیر و برای زهر چشم گرفتن از بقیه زندانی شد و حکومت اسلامی با وجود اعتراضات گسترده به این دستگیری و محکومیت ١١ ساله یک فعال مدافع حقوق انسانی به زندان ، کوتاه نیامد و کبود وند را آزاد نکرد. اکنون بعد از ده سال کبود وند آزاد شد. به او و خانواده محترم او این آزادی را تبریک میگوییم. در ایران ما با حکومت زندان و شکنجه و سرکوب و اعدام طرف هستیم و ننگ بر کسانی که با دفاع از یک بخش از این جانیان به نظام و حکومت آنها دوام و بقا می بخشند  .مینا احدی

 

صفحه فیس بوک نسرین رمضانعلی

باز هم حادثه ای دلخراش در محیط کار کارگران ساختمانی اتفاق افتاد.

هفته گذشته یک کارگر سا ختمانی از بلندی چوب بست ساختمان ٤ طبقه بدونه وسائل ایمنی دچار برقر گرفتی شده است. وی از چوببست به پایین سقوط میکند. متاسفانه در این حادثه این کارگر فصلی و اهل روستای اویهنگ از توابع سنندج از ناحیه قفسه سینه، دست و پا مجروح شده است. همچنین در این حادثه کلیه های وی صدمه جدی دیده است. تا رسیدن این خبر این کارگر در کما بوده است و در بیمارستان ١٧ شهریور تهران بستری است.

متاسفانه ما هر روز شاهد ماجرای حادثه در محیط کار کارگران هستیم. نامنی محیط کار تبدیل به قتگاه کارگران شده است. تلاش کارگران باید ایجاد تشکلهای مستقل خود از دولت باشد. جمع شدن در تشکلهای مستقل کارگران میتواند بهترین ابزار برای کارگران باشد که بتوانند به خواستهای برحقشان برسند. اگر چه کارگران دهها خواست پاسخ گرفت دارند اما یکی از خواستها کارگران همیشه ایمنی محیط کار است. با ایجاد این تشکلها کارگران میتوانند بیشتر فشار و اعتراض را به کارفرما و دولت بیاورند.

از این طریق میتوان محیط کار را از قتگاه امروز بیرون آورد. کارفرما و پیمان کار تنها به فکر سود و سرمایه خود است. جان و زندگی کارگران برای سودجویان سرمایه ارزشی ندارد.

کارگران وسیعا تشکلهای مستقل خود را ایجاد کنید.

 

 

صفحه فیس بوک محمد امین کمانگر

رقصِ طرفداران حزب اردوغان بر تابوتِ نیم بند سکولاریسم ترکیه!

دیری بطول نمی انجامد که رقص کنندگان امروز و مدافعین دولت اروغان در اسفناکترین شکل و شیوه، یأس و نومیدی را در آغوش خواهند کشید و تمامی امیدها وآرزوهایشان با تهاجم این حزب به آزادی و آزاداندیشان، بر باد می گردد!

دیری بطول نمی انجامد که جامعه بشری، بخصوص مردم ترکیه، با هجومِ این هیولا و انهدام آنچه که بشریت قرنها برایش جنکیده است تا شأن و حرمتی را بدست آورد روبرو خواهند شد.

دیکتاتوری و سربریدن آزادی و آزاد اندیشان، در ابعاد وسیع سیاسی اجتماعی ظهور خواهد کرد. علنی ترین جنایات و حشیانه ترین حرکتها، همراه با زنده شدنِ کپک زده ترین تفکرها، زیر بیرق جریانات اسلامی جان خواهند گرفت و مثل سرطان به جان جامعه بشری می افتند.

انتحابات آری؟ یا نۀ؟ ترکیه در فضای غیر سالم و حصار تنگ دمکراسی نیم بند ترکیه به پایان رسید و اردوغان قبل از اینکه شمارش آرا به اتمام برسد، به عنوان سلطان آن کشور پیروزیش را اعلام نمود.

ما قبل از آن می دانستیم که چه چیزی سر از صندوقها بیرون می آورد. این مسئله تازگی ندارد ما ٣٨ سال است این نوع انتخابات را تجربه کرده ایم. همان هیولای جمهوری اسلامی آری، یانه، که بشریت را به صلیب کشید. با این تجارب باید دید که غرب، بخصوص جامعه اروپا جدا از منافع مشترکشان به این دولت چگونه بر خورد خواهد کرد. محمدامین کمانگر١٧ آوریل ٢٠١٧

 

لحظه های همیاری و عمق روزهای عذاب، معدن زغال آزاد شهر!

در انفجار بزرگی که در معدن یورت در آزادشهر استان گلستان اتفاق افتاد، طبق آمار نیمه و ناتمام رسانه های حکومتی تاکنون جنازه ٢١ نفر از کارگران از معدن خارج شده و ٢٦ تا ٥٠ نفر دیگر در عمق ١٨٠٠ متری زمین محبوس هستند. آمار مجروحان تاکنونی نیز ٦٩ نفر اعلام شده که حال دو نفرشان بسیار وخیم گزارش شده است. و مصدومین این معدن نیاز به کمکهای فوری دارند. باید حکومت اسلامی ایران تمام امکانات را در اختیار کمک کنندگان قرار. اما رهبران این حکومت فاشیستی سرگرم کاری دیگر به نام انتخابات هستند. گویا جناب علی ربیعی کارفرمای این معدن گفته است مقصر این انفجار خود کارگران بوده اند

 

ایسکرا  ۸۸۴

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …