نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

 نسان نودینیان

تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن نهضت سواد آموزی در سنندج

٢٩ خرداد ماه، شماری از اعضای تعاونی مسکن نهضت سواد آموزی سنندج در اعتراض به ناتمام ماندن پروژه تعاونی مسکن، مقابل درب مسجد قبا دست به تجمع زدند. به گفته معترضان بیش از ١۵میلیارد تومان پول از أعضای اتحادیه جهت تکمیل این پروژه گرفته شده اما اکنون بعد از سپری شدن چند سال مشخص شده که این پول صرف ساخت و ساز نشده است. معترضان با سردادن شعارهای اعتراضی خواستار حسابرسی مجدد شدند. شماری از معترضان پس از بی نتیجه ماندن این تجمع، مقابل سایت اداری تعاونی مسکن واقع در شهرک اندیشه نیز تجمع کردند، اما در آنجا نیز با این جواب روبرو شدند که اعضا بروند شکایت کنند و خود پیگیر کارهایشان باشند.

 

تجمع اعترضی اهالی رستای آلتون سقز

٢٩ خرداد شماری از اهالی روستای “آلتون” سقز در اعتراض به تخریب راه این روستا توسط اداره راه رژیم دست به تجمع زدند. به گفته اهالی این روستا اداره راه و شهرسازی رژیم در سقز قصد دارد با تخریب مسیر منتهی به این روستا اقدام به سخت زیرگذر کند. به همین منظور شماری از اهالی این روستا با بستن کمربندی سقز- بوکان، نسبت به این اقدام مقامات رژیم اعتراض کرده و خواستار توقف ساخت این پروژه شدند.

 

طوفان توییتری با هدف حمایت از کولبران  و تحت فشار قرار دادن حکومت ایران راه‌اندازی شد

فعالان سیاسی و مدنی کردستان ایران با راه اندازی طوفان توییتری در حمایت از کولبران در کردستان می‌خواهند حکومت جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند. فعالان سیاسی و مدنی کردستان ایران با انتشار فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی از مردم کردستان می‌خواهند که برای حمایت از کولبران کُرد در این طوفان توییتری شرکت کنند. این فعالان هدف از راه اندازی این طوفان توییتری را دفاع از حق حیات و کرامت انسانی کولبران و اعتراض به تداوم کشتار آنان از سوی ماموران دولتی و رساندن صدای این اعتراض به سازمان‌های جهانی حقوق بشری و افکار عمومی عنوان نموده‌اند. زمان در نظر گرفته شده برای آغاز این طوفان توئیتری، روز یکشنبه بیست و هشتم خردادماه ساعت ٢١ به وقت کرمانشاه اعلام گردیده است.

این طوفان توییتری با هشتگ KurdishLivesMatter# آغاز می‌شود.

هدف از این کار، “داغ” کردن هشتگ حمایت از کولبران می‌باشد که به یکی از موضوعات داغ توییتری تبدیل شود و رسانه‌های معتبر بیشتر به این موضوع بپردازند و حکومت  را تحت فشار قرار دهند.

کولبری یکی بزرگترین چالش های روبروی مردم مناطق مرزی است و خانواده‌های زیادی از این راه امرار معاش می‌کنند.  در سال ٩٥ در مجموع ١٥٤ کولبر کشته و زخمی شده‌اند که ٦٦ نفر از آنان کشته و ٨٨ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 

شلیک نیروهای نظامی، مسئله‌ کولبران را به یک تراژدی تبدیل کرده است

٢٥٠ فعال مدنی و سیاسی کردستان ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن اعلام تسلیت و همدردی با خانواده‌ی کولبر جانباخته اهل سردشت و دیگر قربانیان این سال‌ها، مراتب نگرانی عمیق و انزجار شدید خود را از هرنوع برخورد خشونت‌آمیز با کولبران و مسئله‌ی کولبری اعلام نمودند.

 

حملە نیروهای انتظامی به مردم روستاهای آق درە

عصر روز پنجشنبه ٢٥ خرداد نیروهای انتظامی با یورش به مردم معترض روستاهای آق درە در شهرستان تکاب آذربایجان غربی، شماری از شهروندان منجمله چند زن را زحمی کرده و شماری را نیز بازداشت کردند. اهالی روستاهای آق درە علیا، آق درە سفلی و آق درە وسطا کە در مجاورت معدن طلای آق دره تکاب زندگی میکنند، مدت بیست روز است در اعتراض به بیکاری و عدم بکارگیری آنها در این معدن دست به تحصن و تجمع  زده اند.

معترضین میگویند؛

” ما به نشانه اعتراض به بیکاری شدید، از بین رفتن مراتعمان و قراردادهای فصلی، دست به تحصن زدیم. اعتراض ما مسالمت آمیز و خواسته هایمان برحق است. در روزهای گذشته چندین نفر از ما به ادارە اطلاعات سپاه فراخواندە شدە بودند و تهدید شدە بودند کە در صورت ادامه تحصن با اتهام اقدام علیه امنیت ملی مواجه خواهیم شد”.

یک شاهد عینی نیز در مورد درگیری نیروهای انتظامي با اهالی آق درە گفت:” آنها برای پایان دادن به تحصن مسالمت آمیز ما، متوسل به زور شدند. زنان میخواستند از این اقدام جلوگیری کنند ولی آنها هر کسی را کە اعتراض میکرد کتک میزدند”.

بعد از این واقعه چندین تن از اهالی این روستاها توسط نیروهای حكومتی بازداشت شدەاند. برخی از بازداشت شدگان بعد از بازجويی و دادن تعهد آزاد شدەاند.

در دی ماه سال ١٣٩٣ کارفرمای معدن طلای آق دره ٣۵٠ نفر از کارگران معدن طلای آق دره را اخراج میکند. در اعتراض به اخراجها کارگران در محوطه معدن تجمع های اعتراضی برگزار میکنند. و در همین رابطه سه نفر از کارگران اخراحی معدن آق دره اقدام بخودکشی میکنند.

شرکت پیمانکار اصلی معدن طلای آق‌دره، ٣۵٠ نفر از کارگران فصلی معدن را به دلیل اتمام مدت قرارداد کاری‌شان اخراج کرده بود، که با واکنش و اعتراضی کارگران اعتراضی روبرو شد. کارگران در محوطه معدن دست به تجمع اعتراضی زدند. علیه این تجمع اعتراضی در آن زمان با شکایت کارفرما تحت عنوان ازدحام و ایجاد اغتشاش، علیه ١٧ نفر از کارگران اعلام جرم شده بود. کارگران بر اساس دو پرونده قضایی که علیه آنان تشکیل شده بود، به ترتیب در شعبه ١٠١ دادگاه کیفری در شهر تکاب و شعبه ١٠ تجدیدنظر استان آذربایجان غربی محاکمه شدند

کارگران اخراجی معدن طلای آق دره خواهان لغو قرار داد بصورت یک جانبه از سوی کارفرما بودند.

کارفرمای معدن طلای آق دره با همکاری دادگاه قضایی تکاب در اوایل خرداد ماه ٩۵ احکام وحشیانه و قرون وسطایی علیه ١٧ کارگر اخراجی معدن طلای آق دره در آذربایجان غربی، از جمله پرداخت جریمه نقدی و تحمل ضربات شلاق به اجرا گذاشته شد.

در یک روز سیاه که بامدادش با نفرت عمیق از کارگر و مزدبگیر شروع شد، شلاق نظام استبدادی فاشیسم اسلامی بر بدن کارگران معترض معدن طلای آق دره ضربه هایش را بر اساس قوانین فقهی وارد کرد. دست جنایتکارانه مشتی مزدور با احکام دادگاه های قضایی جنایت شلاق را انجام میدهند. در این لحظات کارگران و خانواده هایشان حاکمیت یک نظام استبدادی سیاه با قوانین قضایی قرون وسطایی را تجربه میکنند. دست های کثیف یک مشت جانی و حافظ نظام اسلامی بر پیکر رنجدیده کارگران با شلاق اسلامی به هوا پرتاب میشود و در همین لحظات است که بشریت احساس میکند که اگر اعتراض نکند، به دنیا نگوید که چه جنایتی بوقوع پیوسته سرو گردنی کوچک، شده است.

جنایت دولت و کارفرماها علیه کارگران بیشمارند. نظام فاشیستی ــ اسلامی حاکم در ایران علیه کارگران و مردم معترض دست به اقدامات جنایتکارانه میزند. حمله نیروهای انتظامی به مردم معترض روستاهای آق دره را قویا محکوم میکنیم.

٢٦ خرداد ١٣٩٦

١٦ ژوئن ٢٠١٧

 

از صفحه فیس بوک  نسرین رمضانعلی

حسن روحانی با بیشرمی تمام امروز در میان ورزشکاران از حقوق زنان سخنراند! او میگویید ٣٠ سال پیش زنان نمیتوانستند از ورزش صحبت کنند اما امروز شاهد حضور زنان در تمامی عرصه های ورزش هستیم!

حسن روحانی که خود در دهه ۶۰ پیشنهاد اعدام مخالفان را در ملاعام میداد تا برای سایرین درس عبرت شود. اینچنین بیشرمانه از حقوق زنان و حضورشان در عرصه های ورزشی صحبت میکنید.

باید به روحانی یادآور شد که زنان در ایران و جنبش آزادی زن هر روز حکومت اسلامی و قوانین ارتجاعی و فسیل شده اسلامی اش را به مصاف طلبیده است. زنان به صدور فرمان امام تان قرار بود کنیز باشند. شما میخواستید با همین قوانین پوسیده اسلامیتان زنان را در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محو و نابود کنید.

اگر امروز آمار زنان دانشجو در دانشگاهها بسیار بالا است، اگر امروز زنان در تمامی عرصه ها حضور فعال دارند، اگر امروز زنان در صف اول هر اعتراض به وجود منحوس حکومت شما هستند به یمن وعده های پوچ شما نیست. مبارزات زنان هر روزه و هر لحظه در جریان بوده است. آقای روحانی یادتان رفته است شما و حکومتتان گله های حزب الله را در خیابانها بجان زنان انداخته اید؟ یادتان رفته است با شعار یا روسری یا توسری علیه زنان نعره کشیده اید؟ یادتان رفته است روسری را با پونس بر پیشنانی زنان چسباندید؟ حتما یادتان نرفته است فقط خود را به نفهمی زده اید.

شما خوب میدانید اگر مبارزات هر لحظه و ثانیه زنان نبود امروز همچون زنان در افغانستان در دوره طالبان زنان نه نامی داشتند نه حقوقی نه اسمی و نه چهره ای. یادتان نرفته است چگونه بر صورت زنان اسید پاشیدید تا به عمر و حیات ننگین حکومتتان تداوم بخشید. زنان در ایران و جنبش آزادی زن هزینه های سنگینی پرداخته است. بله این افتخار جنبش آزادی زن و زنان است که «آزادی های یواشکی« و چهارشنبه های بدون حجاب برپا کرده اند. امروز زنان برای حضور در استادیوم های ورزشی می جنگند و هنوز دارند هزینه های سنگینی میدهند. امروز زنان بسیاری هستند که در تمامی عرصه های زندگی به یمن وجود شما و حکومت ارتجاعی و قوانین فسیل شده قرون وسطی هزینه های سنگینی می پردازند اما کوتاه نمی آبند.

جناب روحانی! حنای حکومت شما خیلی وقت است رنگی ندارد. ادامه امروز تا فردای حکومت ضد زن و ضد انسانی شما فقط بخاطر ماشین سرکوبی است که علیه مردم بکار می برید. امروز زنان از حقشان، از هویتشان، از نامشان و از وجودشان نه تنها دفاع می کنند بلکه علیه شما تعرض می کنند. این جمله را هیچگاه فراموش نکنید. انقلاب آتی در ایران انقلابی زنانه است!

نسرین رمضانعلی ٨ ژوئن ٢٠١٧

 

از صفحه فیس بوک هه ژار علیپور

حکومت تروریست جمهوری اسلامی!

در اینجا به گوشه ای از هزاران جنایات جمهوی اسلامی علیه مرزنشینان می پردازم.

جنایات و کشتار عامدانه کولبران بخشی از سیاست و زهر چشم گیری از مردم است.هرروزه شاهد اتفاقات ناگواری از جمله کشتار کولبران وشلیک مستقیم بسوی کاسبکاران مرزی هستیم.در مناطق مختلف مرزی شهرهای کردستان از جمله سردشت،پیرانشهر،مریوان،بانه وغیره این طیف از کارگران مرزی که تنها راه امرار معاش وچندرغازی که با هزاران زحمت و ریسک پذیری انتخاب وجانشان را در گرو بدست آوردن لقمه نانی به خطر می اندازند.حکومت جمهوری اسلامی به هرشیوه ممکن از چندسال گذشته سعی در بستن راه های مرزی و مسیرهای عبور ورفت وآمد این کاسبکاران کرده است.دیوارهای بتونی،سیم های خاردار ویا از روشهای الکترونیکی دربین مرز بین ایران وعراق استفاده کرده تا مانع از تردد کارگران وکولبران شود.جمهوری اسلامی هرگاه در داخل وسیاست های منطقه ای ودیپلماتیک خود دچار شکست و سرخوردگی میشود ،این سیاستهای مغرضانه را روی کارگران در مناطق مختلف ایران از جمله بیکارسازی آنان و سرکوب ها ویا در مناطق مرزی با کشتار کولبران خالی میکند.چند ماه گذشته شاهد بیشترین کشتار کولبران بوده ایم واین کشتارها بیشتر درمرزهای دوروبر سردشت رخ داده است.کولبران زحمتکشی که در بین آنان از کودکان وزنان گرفته تا تحصیل کرده هایی با مدارک بالای دانشگاهی وافراد مسن که هیچ راهی جز این انتخاب سخت که مرگ وزندگی است ندارند.

در مدیای اجتماعی و سایت های مختلف بارها دیده ایم از ویدیوها وتصاویری که کولبران مورد کشتار وحشیانه رژیم قرار گرفته اند.کالاهایی که مردم از مرز عبور میدهند وسایل الکتریکی مثل تلویزیون،کولرگازی،یخچال،پوشاک،وسایل بهداشتی وآرایش،لاستیک ماشین،سیگار،پارچه وغیره هستند.این کالاها از نظر حکومت قاچاق وبعنوان به خطر انداختن امنیت ملی واقتصاد وطنی نام برده میشوند.برخی از کولبرها با کول حمل میکنند که بارها دیده ایم که وزن این کالاها چندبرابر وزن خود کولبرها بوده وکولبرانی که مشکلات فیزیکی ودارای ناتوانی جسمی هستند بیشتر دچار مشکل میشوند وبه ناچار وازروی اجبار مجبور به حمل این کالاهای سنگین هستند وبا زحمت وبا رنج و بدبختی حمل می کنندوتنها با کمترین حقوقی که میگیرند بین چهل هزار تا هفتاد ویا گاها هشتاد هزار تومان این کالاها رابسوی آن طرف مرز یعنی ایران وارد میکنند.دلالان ویا صاحبان انبارها ویا کالاها گاها ازروی طمع ورزی خود کولبران را مجبور به حمل کالای اضافی تر یعنی سنگین تر وبا همان کرایه میکنند ودو انتخاب روبروی این کولبران قرار میگیرد یا باید حمل کنند در هرصورت ویا حالا که به آن طرف مرز رفته اند اگر این کار راانجام ندهند،مجبورند بادست خالی برگردند.عده ای ازکاسبکاران با اسب و قاطر این کالاها را جابجا میکنند.درواقع برای تامین معاش و بدست آوردن چندرغازی تنها نان آور خانه برای خیلی از خانواده های مرزنشین این اسب و قاطرها هستند.قیمت این اسب و قاطرها هم خیلی زیاد هست.بارها دیده ام افرادی که میخواستند بوسیله اسب وقاطر به مرز بروند وبار جابجا کنند،کلیه سرمایه خودشان را فروخته ویا ازدیگران قرض گرفته اند که این وسیله(اسب/قاطر) رابتوانند بخرند تا بوسیله این سرمایه زندگی شان را بچرخانند.بوده اند عده ای که طلا یا تکه زمینی که داشتن اند ویا گاو وگوسفندی که در مناطق مرزی داشتنه اند بفروش برسانند برای تهیه اسب یا قاطر وبوسیله آن امرار معاش کنند.نیروهای رژیم بارها اسب و قاطر ها را کشته اند وبوسیله گروهی که این حیوانات را بدام انداخته ویا از قافله جا مانده را اعدام دسته جمعی کرده اند.به کولبران شلیک میکنند و حتی اگر هیچ وسیله نداشته باشند وتنها در مسیر خود ببینند هدف گلوله سپاه ویا نیروهای انتظامی قرار میگیرند.وقتی که اسب و قاطرها را با بار میگیرند به هنگ مرزی و پایگاه های خود انتقال داده وبارها را انبار میکنند.بارها این اسب وقاطرها را همراه با باری که داشته اند آتش زده اند،یا در پاسگاه هایی که این حیوانات رانگه داری میکنند آنان را زجر کش میکنند.درگرمای تابستان ویا سرمای زمستان بدون اینکه به آنان آب و علف بدهند بدون هیچ ترحمی به مرگ تدریجی ازبین میروند وبه خیال خود انتقام گرفته اند.این حکومت وحشی وتروریست در این مناطق مرزی یک سری انسان نمای وحشی وآدمکش و مغرض را در پستهای مختلف دولتی قرار داده وعلیه مردم روزانه کشتار،شکنجه و آدمکشی راه انداخته اند.کولبرانی که برای این دستمزد ناچیز وامرار معاش این همه درد ورنج ومشقت را تحمل میکنند،چندین مرحله را باید برای تردد پشت سربگذارند تا اینکه به کمین نیافتند.اما در این میان مخبرها ومزدورانی هستند که با حکومت دست به یکی شده وهمه مسیرهای این کاسبکاران را گزارش ومخابره میکنند.اگر گلوله نیروها انها را هدف نگیرد،مین های کاشته شده ویا عوامل طبیعی مثل پارسال که ریزش بهمن بود جانشان را گرفته وتهدید میکند.این طیف از مردم کولبر و کارگران مرزی هیچگونه پشتوانه ای نداشته،صدایشان خاموش وبه جای نمیرسد،حکومت جنایتکار جمهوری اسلامی نه راهی برای امرار معاش گذاشته،نه جوابی برای این کشتارها دارد،جز کشتار بی رویه وروزانه آنان.

کولبران به حمایت همگانی نیاز دارند وباید متحد ومنسجم جلوی این بی عدالتی وکشتارها و بیکاری ها را گرفته واعتراضات گسترده ای را سازمان بدهند.باید صدای کولبران راهمگانی کنیم و مسببین کشتار کولبران را شناسایی و افشا کنیم.

باید با سازمان دادن و شناسایی فعالین دفاع از حقوق کولبران و کاسبکاران مرزی به این توحش و کشتار حکومت اعتراضات گسترده ای جلوی ادارات دولتی،فرماندای و هنگ مرزی ها سازمان داد.

سرنگون باد حکومت تروریست و آدمکش جمهوری اسلامی

 

 

ایسکرا  ۸۸۹

 

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …