واکنش های حکومت و رسانه هایش به اعتراضات مردمی روز دوشنبه 28 شهریور

در یک هفته اخیر و بدنبال قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد رژیم؛ اعتراضات گسترده ضد حکومتی در سراسر کشور برپاشد. مردم در ابعاد دهها هزار نفری در بسیاری از شهرها به خیابانها آمده ضمن محکوم کردن این جنایت حکومت، علیه کلیت جمهوری دست به تظاهرات زدند. حضور برجسته زنان؛ خحاب برگیران و حجاب سوزان در کنار تعرض مردم به نیروهای سرکوبگر و وادار کردنشان به عقب نشینی، از فرازهای مهم این اعتراضات بود.

طبق معمول همیشه جمهوری اسلامی این اعتراضات مردمی را به “دشمنان” نسبت داد. وسیع ترن دروغ ها و شایع پراکنی را در مدیای رسمی اش سازمان داد. هیچ روزنامه ها و وب سایت حکومتی نیست که در این مورد خزعبلات ننوشته باشد. تلاش کردند دروغ بگویند؛ که دروع هایشان رو شد. اعترضات قدرتمند مردم همه ادعا ها و دروغپراکنی حکومتی را نقش بر آب کرد. زنده باد اعتراضات ضد حکومتی مردم.

اینجا برخی گزارشات رسانه ها و واکنش های مقامات حکومت برگرفته از رسانه هایش از نظرتان می گذرد. روزنه

*****************

استاندار تهران در تویتی مدعی شد: که «عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمعات امشب تهران کاملا سازماندهی شده، آموزش دیده و با برنامه به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند.»

*****

قالیباف رئیس مجلس رژیم هشدار داد که «دشمن همانند رویه همیشگی خود، به دنبال موج سواری از هر اتفاقی است. و التهاب آفرینی و ایجاد آشوب در کشور را در دستور کار خود قرار داده است.». «متاسفانه عده ای در داخل هم خواسته یا ناخواسته در جهت خواست دولت حرکت می‌کنند.» وی وعده داد که «مجلس موضوع مهسا امینی را تا اصلاح شیوه اجرای گشت ارشاد دنبال می‌کند».

**********************

روزنامه ایران اعتراضات کردستان و تهران را «اغتشاش خواند. https://www.irannewspaper.ir/

روزنامه ایران، ارگان دولت بخشی از صفحه نخست خود را به اعتراضات شب گذشته در شهرهای مختلف ایران اختصاص داده و آن را «اغتشاش» نامیده و مدعی شد درحالی که رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه بر پیگیری دقیق ماجرای فوت مهسا امینی تأکید کردند.

دستور رئیس دستگاه قضا در پرونده مرگ مهسا امینی؛  نتیجه تحقیقات هرچه باشد طبق قانون، اقدام خواهد شد.
 عصر دیروز برخی افراد که تعدادشان به هزار نفر می رسید در تهران  بلوار کشاورز  و برخی خیابان‌های اطراف با نیروهای انتظامی درگیر شدند. برخی افراد حاضر در تجمعات دانشگاه های تهران ، امیرکبیر علامه طباطبایی و  شهید بهشتی  شعارهای هنجارشکنانه سردادند. در شهر دیواندره در استان کردستان به مقر و خودروهای پلیس حمله کردند 

**************

وب سایت همشهری آنلاین نوشت:جزئیات تجمعات شهرهای کشور؛ رودرویی با مأموران انتظامی! | شعارهای تند حاوی اهانت به نظام | درگیری در یک دانشگاه تهران

این افراد با شعارهایی سیاسی و تند که حاوی اهانت به مقدسات و نظام بود تلاش داشتند تا صحنه اعتراضات عمومی را به دست بگیرند. نکته جالب توجه انتشار سریع صحنه های درگیری آشوبگران با نیروهای انتظامی در شبکه های مخالف بود که این شبکه ها از مردم می خواستند سریع تر به محل تجمعات بروند.

آتش زدن سطل‌های زباله و سنگ‌پرانی به ماشین پلیس توسط تجمع‌کنندگان نیز در گزارش‌ها و تصاویر دیده شده است. تلاش برخی اغتشاشگران برای سرنگون کردن خودروی مأموران نیروی انتظامی در میدان ولی‌عصر نیز از جمله اقدامات نابهنجار و خشونت‌آمیزی بود که تصاویر آن منتشر شد.

با گذشت حدود یک ساعت از حضور این افراد که منجر به ترافیک در محدوده بلوار کشاورز شده بود، یگان ویژه با گشت موتوری وارد صحنه شد و با استفاده از گاز اشک‌آور افراد را متفرق کرد.

خبرگزاری فارس به نقل از خبرنگاران خود گزارش داد جمعیت معترضان را در دسته‌های ۳۰ تا ۴۰ نفره تخمین می‌زنند که با مداخله پلیس و عدم حمایت مردم پراکنده شدند.همچنین خبرها و تصاویری از تجمعاتی کوتاه و پراکنده در مشهد و رشت در فضای مجازی پخش شد.

همچنین در پی درگذشت مهسا امینی برخی افراد، ظهر دیروز اقدام به برگزاری تجمعاتی در محوطه برخی دانشگاه‌های تهران کردند. در برخی از این تجمع‌ها عده‌ای با سر دادن شعارهای رادیکال سیاسی سعی در متشنج کردن فضای دانشگاه داشتند.

تجمع دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه هنر تهران با حضور حدود ۱۰۰ نفر برگزار شد. تجمع‌کنندگان در این دانشگاه‌ها  شعارهایی هنجارشکنانه سردادند. برخی افراد حاضر در این تجمعات نیز با نیروهای حراست دانشگاه درگیر شده و به برخی دانشجویان بسیجی حمله‌ور شدند. 

 در دانشگاه شهید بهشتی نیز حدود ۳۰۰ نفر تجمع کرده بودند. تجمع‌کنندگان در این دانشگاه نیز با سردادن شعارهایی فضای دانشگاه را ملتهب کردند. تعدادی از افراد دانشگاه تربیت مدرس در محوطه این دانشگاه اقدام به برگزاری تجمع کردند. تجمع افراد در این دانشگاه نیز حدود نیم ساعت طول کشید.

برخی افراد در دانشگاه امیرکبیر نیز ظهر دیروز در محوطه این دانشگاه تجمع کردند. در این تجمع عده‌ای با سر دادن شعارهای براندازانه موجب درگیری میان دانشجویان شدند.

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …