پاسخ آستان قدس به گزارش «شرق» درباره رئيسی

روزنامه شرق:پاسخ آستان قدس به گزارش «شرق» درباره رئيسي به مقاله با عنوان «رئیسی کجای سیاست ایران قرار دارد؟

جناب آقای رحمانیان
مدیرمسئول محترم روزنامه شرق
با سلام و احترام
در پاسخ به مطلب منتشره در صفحات اول و ١٥ روزنامه شرق مورخ ٢٦/١/١٣٩٧ به شماره ٣١٢٣ با عنوان «رئیسی کجای سیاست ایران قرار دارد؟» که درخصوص دیدارها و فعالیت‌های تولیت آستان قدس رضوی با سوگیری سیاسی و غیرمنصفانه نگاشته شده، توضیحات ذیل به‌منظور تنویر افکار عمومی ارائه می‌شود. مستدعی است مطابق ماده ٢٣ قانون مطبوعات با همان حروف تیتر و در همان صفحات منتشر شود.
روابط‌عمومی آستان قدس رضوی

١- آستان ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا(ع) یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی و فرهنگی جهان اسلام است که سالانه پذیرای ده‌ها میلیون زائر مشتاق از جمله گروه‌ها، هیئت‌ها و شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، علمی، هنری و… اعم از ایرانی، غیرایرانی و حتی غیرمسلمان می‌باشد. برخی از این گروه‌ها و شخصیت‌ها در طول اقامت در مشهد مقدس درخواست دیدار و گفت‌وگو با تولیت آستان قدس رضوی را دارند که چه در دوران مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی و چه دوران حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، چنین دیدارهایی جزء برنامه‌های روزمره تولیت آستان بوده و هست.
دیدار هیئت‌های دیپلماتیک و سفرای کشورهای خارجی با تولیت آستان قدس رضوی نیز در همین زمره بوده و جا داشت نویسنده محترم روزنامه شرق زحمت یک جست‌وجوی ساده اینترنتی را به خود می‌داد تا سابقه چنین دیدارهایی را در سال‌های متمادی مشاهده کرده و این‌گونه به‌عنوان یک پدیده جدید با آن مواجه نشوند.
نکته مهم اینکه ديدار همه هیئت‌ها و سفرای خارجی با تولیت آستان قدس رضوی، با درخواست خود آنان و هماهنگی و پیگیری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و چه‌بسا به دلیل ضیق وقت تولیت، به بسیاری از این درخواست‌ها پاسخ مثبت داده نمی‌شود.
٢- یکی از وظایف تولیت آستان قدس رضوی بهره‌گیری از ظرفیت‌ فرهنگی عظیم این آستان برای تبیین و تبلیغ معارف قرآن و اهل بیت(ع) در جهان اسلام است که مقام معظم رهبری در حکم خود برای حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی صراحتا بر اجرای این مأموریت تأکید کرده‌اند.
از گذشته تابه‌حال، به واسطه همين ظرفیت عظیم، تعاملات گسترده‌ای بین آستان قدس با مراکز و مجامع مذهبی و فرهنگی جهان اسلام وجود داشته و دارد. سالانه بسیاری از همایش‌ها و نشست‌های بین‌المللی مذهبی، فرهنگی و علمی با محوریت آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار می‌شود و به طور طبیعی متقابلا مسئولين یا نمایندگان آستان نیز به دعوت مراکز متناظر، به سایر کشورها سفر می‌کنند.
از جمله این تعاملات فرهنگی و مذهبی در دو سال اخیر می‌توان به همایش مسئولين عتبات عالیات اشاره کرد که سال گذشته در مشهد مقدس به میزبانی آستان قدس و امسال نیز در کاظمین عراق برگزار شد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در آن شرکت کردند. سفر ایشان به سوریه نیز در همین راستا و به منظور تعامل با متولیان بارگاه مقدس حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) صورت گرفت.
در ادامه  این سفر نیز تولیت آستان قدس رضوی به دعوت مجامع دینی لبنان به این کشور رفته و ضمن سخنرانی در همایش علمای لبنان با دبیرکل حزب‌الله جناب سیدحسن نصرالله نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.
همایش «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» نیز از دیگر فعالیت‌های علمی- فرهنگی بین‌المللی آستان قدس است که علاوه بر ایران در کشورهای هند، لبنان و روسیه برگزار می‌شود و طبیعتا مسئولان و نمایندگان آستان قدس در این نشست‌های علمی و فرهنگی شرکت داشته و خواهند داشت.
همچنین سال گذشته رئیس‌جمهور تاتارستان به‌عنوان یکی از مراکز مهم مسلمان‌نشین فدراسیون روسیه در جریان سفر به مشهد مقدس با حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی دیدار و گفت‌وگو داشت و پس از آشنایی با ظرفیت‌های متعدد آستان قدس رضوی از تولیت آستان برای گسترش تعاملات فرهنگی و علمی با این جمهوری مسلمان‌نشین دعوت کرد که این دعوت مورد پذیرش قرار گرفت و هفته آینده این سفر انجام خواهد شد.
٣- بسیاری از کشورهای آسیای میانه، قفقاز و مناطق عربی دارای ارتباطات و علقه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی با ایران، به ویژه حوزه تمدنی خراسان بزرگ و شهر مشهد مقدس هستند. هم عقل و منطق و هم منافع ملی ایجاب می‌کند که از کانال «دیپلماسی عمومی» و «دیپلماسی فرهنگی» از این علایق، جهت ارتقای روابط فرهنگی و سیاسی و حتی اقتصادی و نیز تحکیم پیوند با مردم و نخبگان این کشورها بهره‌گیری مناسب به عمل آید. در این عرصه، مهم‌ترین و اولی‌ترین نهاد، آستان قدس رضوی به واسطه جایگاه بی‌بدیل مذهبی و فرهنگی آن است.
جای تعجب از روزنامه محترم «شرق» است كه داعیه حمایت از دیپلماسی عمومی و تعاملات فرهنگي و علمی و مدنی سایر كشورها با مردم ایران را دارد و از حضور گروه‌ها و چهره‌های خارجی در ایران و ملاقات آنان با شخصیت‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و دانشگاهی تحت عنوان دیپلماسی عمومی دفاع می‌كند؛ اما آن‌گاه كه پای تعاملات مراكز فرهنگی و مذهبی بزرگ ایرانی نظیر آستان قدس رضوی با سایر ملت‌ها و نخبگان مسلمان به میان می‌آيد، عینك سیاسی بر دیده زده و سؤال می‌كند كه جای شما در عرصه سیاست كجاست؟
٤. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی علاوه بر جایگاه حقوقی تولیت آستان قدس رضوی، در زمره رجال مذهبی و سیاسی كشور بوده و با داشتن سوابق انقلابی و مسئولیت‌های كلان اجرائی و قضائی، هم‌اكنون عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.
طبیعی است كه در بسیاری از دیدارها و سخنرانی‌ها، تحلیل‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را مطرح نموده و حسب رسالت و وظیفه دینی و انقلابی درخصوص مسائل كشور، منطقه و جهان اظهارنظر می‌كنند.
در عین حال، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در مواضع داخلی خود- حتی در شرایطی كه تحولات سیاسی و بستر اجتماعی مهیا بوده و بلكه می‌طلبیده- از بیان مطالب و اتخاذ مواضعی كه نشانه شكاف و اختلاف در كشور باشد، خودداری كرده و منافع ملی و حفظ وحدت جامعه را ارجحیت داده‌اند.
به طریق اولی، در دیدار و گفت‌وگو با هیئت‌های دیپلماتیك خارجی، مواضع و اظهارات حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی بر همین سیاق است و آنچه از لسان تولیت آستان قدس رضوی به گوش آنان می‌رسد، مواضع انقلابی، عزتمندانه، وحدت‌گرایانه و كاملا منطبق بر منویات مقام معظم رهبری و سياست‌های كلان و رسمی جمهوری اسلامی ایران است.
به‌عنوان مثال در همین دیدار اخیر حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی با سفیر سوئد كه با درخواست وی و هماهنگی و پیگیری وزارت امور خارجه انجام شد، تولیت آستان قدس تأكید كردند: «با وجود اختلاف سلیقه سیاسی در كشور، اما همه احزاب و گروه‌های سیاسی درباره دو موضوع متفق‌القول هستند؛
اول؛ رفع مشكلات اقتصادی و اجتماعی از زندگی مردم كه با كمك همه محقق می‌شود،
دوم؛ مطلقا به بیگانه اجازه دخالت در كشور را ندهند كه آنها بخواهند برای كشور تكلیف تعیین كنند».
٥. در بخشی از مطلب روزنامه شرق همچنین تعریضی به «برجسته‌سازی خدمات محرومیت‌زدایی آستان قدس» صورت گرفته و تلاش شده تا تبیین این خدمات در رسانه‌ها، با همان عینك سیاسی دیده شود.
اگر گزارش‌نویس محترم آن روزنامه زحمت به خود می‌داد و متن حكم مقام معظم رهبری برای حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی را مطالعه می‌كرد، متوجه می‌شد كه خدمت‌رسانی به محرومین اعم از مجاوران و زائران حضرت رضا(ع) جزء مهم‌ترین سرفصل‌های مورد تأكید رهبر معظم انقلاب در این حكم است.
بر همین اساس نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی از بدو آغاز به كار در كسوت تولیت آستان قدس رضوی، ساختارهای جدیدی برای انجام این مأموریت تدارك دیدند كه از آن جمله تأسیس معاونت امداد مستضعفین و نیز بنیاد كرامت بوده است.
این ساختارها طی دو سال اخیر منشأ خدمات فراوانی بوده‌اند كه نمونه‌هایی از آن، سفر ٦٣٠ ‌هزار زائر اولی به مشهد مقدس، ایجاد تـأسیسات بهداشتی برای مردم محروم در استان‌های مختلف و نیز كمك‌های ادامه‌دار به مردم زلزله‌زده كرمانشاه و كوهبنان است.

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …